Diagnoza szkolnej demokracji w Szkole Podstawowej nr 4 w Pyskowicach

Diagnoza i plan działania: "Diagnoza"

Dodano: 29.11.2021

0

1

Samorząd organizuje demokratyczne wybory, umożliwiające powołanie odpowiednich organów. Przedstawiciele/przedstawicielki su zostali wybrani w demokratycznych – równych, powszechnych i bezpośrednich wyborach, w tajnym głosowaniu.
Zgadzam się
Wszyscy uczniowie i uczennice mają prawo do głosowania i kandydowania (bez względu na oceny, ani opinię wychowawcy lub dyrektora).
Nie wiem
W szkole przed wyborami odbywa się debata kandydatów do władz SU.
Nie zgadzam się
Zasady prowadzenia wyborów, kandydowania i głosowania opisane są w ordynacji (która jest częścią regulaminu SU lub załącznikiem do niego).
Nie zgadzam się
W naszej szkole istnieją instytucje lub procedury pozwalające rozwiązywać sytuacje konfliktowe lub przypadki łamania praw ucznia (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje).
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Wybory i kwestie formalne" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Należałoby położyć nacisk na integrację z klasami I-III oraz na transparentność wyborów i ich przebiegu (szeroko nagłośniona i oficjalna debata kandydatów)
Samorząd działa według planu przygotowanego w oparciu o zebrane informacje o potrzebach i zainteresowaniach.
Zgadzam się
Samorząd przynajmniej raz w roku zbiera informacje o potrzebach i zainteresowaniach uczniów.
Nie zgadzam się
Organizujemy w szkole wydarzenia, w których za poszczególne elementy odpowiadają wszystkie klasy.
Zdecydowanie się zgadzam
Organizujemy w szkole wydarzenia otwarte na sąsiadów//otoczenie szkoły.
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Działania uczniów i uczennic" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Należy poprawić interakcję uczen-SU oraz stworzyć jej instytucjonalne formy.
Odbywają się stałe spotkania dyrekcji i władz SU, umożliwiające uczniom przekazywanie informacji o planowanych przez nich działaniach czy o potrzebach uczniów.
Nie zgadzam się
Uczniowie mają możliwość komunikować się z władzami SU w różny sposób (spotkania w klasach, dyżury, otwarte zebrania SU, itp.)
Nie zgadzam się
W szkole działa uczniowski środek przekazu (strona fb, Instagram, radiowęzeł, tablica ogłoszeń su, itp.)
Zgadzam się
W naszej szkole odbywają się dyskusje i debaty dotyczące ważnych dla nas tematów, w których biorą udział uczniowie i dorośli.
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Komunikacja i media" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Wszelkie dyskusje na temat spraw uczniów podejmowane są jedynie przez nauczycieli w ich własnym gronie. Od czasu do czasu pojawiają się zapytania na lekcjach wychowawczych. Brak jednak wspólnego forum wymiany myśli. Słabo funkcjonuje też współpraca między SU i Dyrekcją, a ponadto wszelkie formy komunikowania się między uczniami mają charakter klasowy i nie są jednym zintegrowanym systemem (poza internetową stroną szkolną).
Przynajmniej raz w roku szkolnym uczniowie szkoły mają możliwość wspólnego wraz z nauczycielami i dyrekcją podjęcia istotnej dla szkoły decyzji.
Nie zgadzam się
Uczniowie dysponują fragmentem przestrzeni szkolnej, mają możliwość samodzielnej zorganizowania tej przestrzeni.
Nie zgadzam się
W naszej szkole organizowany jest budżet partycypacyjny, w którym uczniowie mogą zdecydować o przeznaczeniu określonej kwoty pieniędzy na zgłaszane przez siebie pomysły.
Nie zgadzam się
W szkole istnieje forum do spotkania i rozmowy przedstawicieli 3 grup (uczniów, nauczycieli i rodziców)
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Podejmowanie decyzji" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Ten obszar jest szczególnie zaniedbany. Wymaga dużego zaangażowania uczniów, aby ci mogli partycypować aktywnie w życiu szkoły. Należy szybko stworzyć przestrzeń, lub platformę zupełnie zależną od uczniów, do której oni poczuwaliby się i mogli z nią utożsamić.
W szkole bada się, czy uczennice i uczniowie rozumieją za co i jak są oceniani podczas lekcji. Wnioski z tych badań przekładają się na zmiany w sposobie oceniania.
Zgadzam się
Odbywają się dyskusje szkolne lub klasowe o tym, co motywuje uczniów do nauki, z których pomysły są wprowadzane w życie.
Nie zgadzam się
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania są konsultowane z uczniami (raz na 2 lata).
Zgadzam się
Na lekcjach wdrażane są elementy oceniania kształtującego.
Zgadzam się
Co w obszarze "Uczenie się i nauczanie" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Wyniki nauczycielskich obserwacji potrzebują mieć swoje przełożenie na konkretne działania. Możliwe, że pomocna byłaby uczniowska grupa wsparcia, działająca na zasadach wolontariatu.

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
01.12.2021 13:10

Drodzy, Drogie,
dziekuję za rzetelnie przeprowadzoną diagnozę. Z tego, co przeczytałam wnioskuję, że macie sporo do zrobienia w zakresie obszaru "Wybory i kwestie formalne" - nieczytelny dla uczniów i uczennic regulamin, brak debaty nad ważnymi kwestiami, czy nieczytelność procedur na pewno ma wpływ na to, że SU nie działa w pełni swoich możliwości. To, że chcecie dokonać zmian, świadczy o Waszej dojrzałości i wzrastającej świadomości, że macie wpływ na ważne dla Was sprawy.
Ponadto odkryliście, że przepływ informacji między Wami, dyrekcją i nauczycielami też jest niewystarczający. Na pewno wiecie, że kluczem do wszelkich zmian jest dostateczna informacja. Jeśli kanał przepływu informacji szwankuje, wtedy jakiekolwek działanie jest utrudnione lub niemożliwe.
Podkreśliliście, że obszar "Podejmowanie decyzji" jest mocno zaniedbany. Warto wiedzieć, że umiejętność podejmowania decyzji jest niezwykle ważna i powinniście ją ćwiczyć jak najczęściej. Podejmowanie decyzji wiąże się z odpowiedzialnością, a to już jest umiejętność liderska.
W obszarze "Uczenie się i nauczanie" zaznaczyliście brak wymiany myśli, dyskusji, czyli brak wpływu na to, jak działania w tym obszarze mogłyby wyglądać.
Gratuluję Wam dogłębnej analizy i przemyśleń. Świadomość tego "jak jest" to punkt wyjścia do wprowadzania zmian i podejmowania wyzwań.
Trzymam kciuki za Wasze wyzwania.
Lidia Pasich