Województwo
dolnośląskie
kujawsko-pomorskie
lubelskie
lubuskie
łódzkie
małopolskie
mazowieckie
opolskie
podkarpackie
podlaskie
pomorskie
śląskie
świętokrzyskie
warmińsko-mazurskie
wielkopolskie
zachodniopomorskie
Typ szkoły
gimnazjum
inna
liceum
szkoła podstawowa
szkoły ponadgimnazjalne (inne niż licea)
zespół szkół
Obszar
Wybory i kwestie formalne
Komunikacja i media
Działania uczniów i uczennic
Podejmowanie decyzji
Uczenie się i nauczanie
Diagnoza i plan działania
Nazwa zadania
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO
Diagnoza
2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole.
3. Starsi uczniowie lub przedstawiciele władz SU organizują zajęcia na temat wyborów dla swoich młodszych kolegów.
4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą.
5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia).
1. Tworzymy nowy uczniowski środek przekazu informacji w naszej szkole.
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU.
3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat.
4. Wprowadzamy stały sposób komunikacji uczennic i uczniów z dyrekcją.
5. Przygotowujemy film instruktażowy lub grafikę pokazującą, jak korzystać z wybranego narzędzia ułatwiającego naukę, pracę, komunikację.
1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy.
2. Samodzielnie organizujemy działanie z okazji rocznicy odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na platformie Szkoły Demokracji.
3. Organizujemy dzień integracyjny lub noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas których każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia.
4. Przeprowadzamy spotkanie on-line z ekspertem w formie webinarium lub telekonferencji.
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnie z kryteriami dobrego wspólnego podejmowania decyzji (opisane w Przewodniku)..
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).
3. Tworzymy forum do regularnych spotkań przedstawicieli uczniów, rodziców i nauczycieli (w formie nieformalnej lub jako rada szkoły), żeby wspólnie dyskutować o bieżących sprawach szkoły).
4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł.
1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
4. Organizujemy wsparcie w nauce dla koleżanek i kolegów z naszej szkoły (koleżeńskie korepetycje) lub dla nauczycieli i nauczycielek w nauczaniu zdalnym (nauka obsługi nowego narzędzia internetowego).
Plan działania
3. Organizujemy ogólnoszkolne konsultacje zasad wewnątrzszkolnego oceniania lub programu wychowawczego szkoły.
Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)
Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)
Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)
Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)
Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)
Tylko wyróżnione
Wszystkie