Szkolny system oceniania w Ósemce
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-08 21:40
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Podczas spotkań naszego zespołu stworzyliśmy ankietę online w Formularzach Google, żeby zbadać, czy uczniowie wiedzą za co i jak są oceniani, jakie mają zdanie na temat zasad oceniania w naszej szkole i czy mają propozycje zmian, które wpłynęłyby na zwiększenie efektywności naszego uczenia się. Wybraliśmy taką formę, ponieważ najłatwiej było nam w ten sposób dotrzeć do jak największej liczby uczniów. W podsumowaniu ankiety otrzymaliśmy też gotowe zestawienia procentowe odpowiedzi ankietowanych, co było też dla nas dużym ułatwieniem w późniejszym analizowaniu ankiet. Link do ankiety przesłaliśmy do wszystkich wychowawców klas 4-8 i poprosiliśmy, żeby na godzinie wychowawczej każda klasa wypełniła ankietę. W badaniu wzięło udział 67 uczniów (to prawie 70% wszystkich uczniów klas 4-8 w naszej szkole). Uczniowie odpowiadali na pytania: czy znają szkolny system oceniania, czy zostali poinformowani przez nauczycieli o kryteriach oceniania z poszczególnych przedmiotów, za co najczęściej zdobywają oceny, czy nauczyciele uzasadniają swoje oceny, czy określają mocne i słabe strony uczniów, czy można poprawiać oceny, czy ich zdaniem są sprawiedliwie oceniani i czy taki system oceniania motywuje ich do nauki. Poprosiliśmy również o podanie propozycji zmian dot. oceniania, które chcieliby wprowadzić w naszej szkole. Wśród nich najczęściej pojawiały się: możliwość poprawiania wszystkich ocen, zmiana wagi niektórych kryteriów oceniania (praca w grupie, praca domowa), przedstawianie przez nauczycieli uczniom ich mocnych i słabych stron, częstsze ocenianie aktywności na lekcji, określanie dokładnych wymagań i zagadnień na prace klasowe/sprawdziany, zwrócenie uwagi przez nauczycieli na adekwatne ocenienie prac uczniów oddawanych po terminie, zmniejszenie liczby prac domowych, nie wpisywanie uwag za brak pracy domowej. Po wypełnieniu ankiet spotkaliśmy się, żeby omówić wyniki, które następnie przedstawiliśmy nauczycielom na wspólnym spotkaniu. Było to dla nas bardzo stresujące spotkanie, ale też bardzo owocne. Mogliśmy osobiście przedstawić nasze zdanie na temat oceniania, ale też dowiedzieć się jak różne kwestie widzą nauczyciele. Nauczyciele przypomnieli nam m.in., że wpisywanie do librusa uwagi nt. braku pracy domowej jest informacją dla rodzica i wychowawcy o stosunku ucznia do obowiązków szkolnych. Informacje dołączane do prac pisemnych są dla nas odpowiedzią na to co już potrafimy, a nad czym jeszcze musimy pracować. Informacje umieszczane w librusie w terminarzu przy zapowiedzianych formach sprawdzania wiedzy to dokładne zagadnienia, z których należy się przygotować. Podczas spotkania doszliśmy do kilku ważnych wniosków. Przede wszystkim nauczyciele zobowiązali się częściej oceniać aktywność i zaangażowanie uczniów na lekcjach, a także wprowadzić możliwość poprawy każdej oceny ze wszystkich przedmiotów. Żeby uczniowie mieli większe poczucie sprawiedliwości ustaliliśmy, że nauczyciele zwrócą uwagę na adekwatne ocenianie prac uczniów, które są oddawane po terminie, a wychowawcy porozmawiają na godzinach wychowawczych o tym, że różnice w poziomie trudności zadań dla wybranych uczniów nie wynikają z racji faworyzowania ich tylko z zaleceń w orzeczeniach i opiniach Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej. Wyniki ankiety i zmiany, które wprowadzamy do naszego systemu oceniania przedstawiliśmy klasom w formie prezentacji multimedialnej. Uczniowie z uwagą nas słuchali, dopytywali o szczegóły. Uważamy, że realizacja tego wyzwania była konieczna i bardzo owocna. Uczniowie są teraz bardziej świadomi tego za co i jak jesteśmy oceniani. Mamy też nadzieję, że w dalszej perspektywie wpłynie to na większe poczucie sprawiedliwości w ocenianiu i zwiększenie motywacji do nauki.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację wyzwania (poza naszym zespołem) zaangażowani byli uczniowie, którzy wypełnili ankietę i podzielili się swoimi opiniami i pomysłami na udoskonalenie naszego systemu oceniania oraz nauczyciele uczący w klasach 4-8, z którymi mogliśmy przedyskutować wyniki ankiety i wypracować zmiany w systemie oceniania.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Najtrudniejsza i jednocześnie najbardziej stresująca była dla nas rozmowa z nauczycielami nt. wyników ankiety. Podczas naszych spotkań przygotowaliśmy się merytorycznie do spotkania, co dodało nam większej pewności siebie. Spotkanie przebiegło w bardzo miłej atmosferze, a nasz stres okazał się zupełnie niepotrzebny.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Podczas realizacji wyzwania na pewno udało nam się zwiększyć wiedzę koleżanek i kolegów na temat oceniania. Niewątpliwym sukcesem jest również wprowadzenie kilku zmian w szkolnym systemie oceniania: częstsze ocenianie aktywności i zaangażowania uczniów na wszystkich lekcjach, wprowadzenie możliwości poprawy każdej oceny ze wszystkich przedmiotów, adekwatne ocenianie prac uczniów oddanych po wyznaczonym terminie, określanie przy ocenianiu naszych mocnych i słabych stron ze zwróceniem uwagi na to, co już potrafimy i jak możemy rozwijać swoją wiedzę i umiejętności. Udało nam się odpowiedzieć na potrzeby naszych kolegów i koleżanek. Wierzymy, że każdy uczeń będzie w stanie rozwijać się i czynić postępy w nauce.
Lidia Pasich
Mentor
Informacja zwrotna
08.04.2022 21:40
0
bardzo dziękuję za naniesienie poprawek. Wasza relacja jest dokładna, pokazuje determinację i skutecznośc w działaniu. Z radością wyróżniam Wasza relację i gratuluję wyników.
Mnóstwo serdeczności
Lidia Pasich.