Co nas motywuje?- szukamy odpowiedzi
Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-19 17:56
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Nauczanie zdalne, z którym przyszło nam się zmierzyć, przyniosło nowe możliwości, ale również i trudności.
Wspólnie stwierdziliśmy, że jest ogromna potrzeba zbadania opinii pozostałych uczniów. Dlatego wpadliśmy na pomysł opracowania i przeprowadzenia ankiety online.Tu z pomocą "przyszły" nam formularze Google. Opracowaliśmy pytania. Gdy mieliśmy wątpliwości w odniesieniu do pytań, prosiliśmy o konsultację opiekuna samorządu. Następnym krokiem było przekazanie informacji pozostałym uczniom.Tu zgłosiliśmy się z prośbą do wychowawców klas, aby udostępnili uczniom link do ankiety. Poprosiliśmy również wychowawców o możliwość wypełnienia ankiety podczas godziny wychowawczej ( klasy młodsze ). Ankieta była dostępna 2dni.
Po wyznaczonym terminie, opracowaliśmy wnioski, które przekazaliśmy opiekunowi z prośbą o przedstawienie wyników podczas posiedzenia rady pedagogicznej.
Dodatkowo zorganizowaliśmy zebranie korczakowskie , na którym przedstawiliśmy wyniki ankiet. W zebraniu uczestniczyli przedstawiciele klas ( sytuacja epidemiczna nie pozwalała nam organizować większych zgromadzeń).
Wyniki ankiet prezentują się następująco: W ankiecie brało udział 147 uczniów naszej szkoły.
92% uczniów zna kryteria oceniania przez nauczyciela
Za najlepszą metodę i formę prowadzenia lekcji uczniowie uznali :projekty edukacyjne ( 73%);
Czynnikami motywującymi uczniów do nauki okazała się być: chęć zdobycia wiedzy ( 42%); oceny ( 27%);
69% uczniów wskazało, że nauczyciel ma duży wpływ na ich naukę. Są to następujące czynniki:
1. Dobrze tłumaczy i zrozumiale prowadzi lekcje - 36% ankietowanych
2. Jest sprawiedliwy - 13 %
3. Gdy nauczyciel potrafi zainteresować ucznia przedmiotem stosując aktywne metody pracy - 10,5%
4. Gdy ciekawie i zrozumiale prowadzi lekcje - 3%
5. Gdy nauczyciel jest lubiany i miły dla uczniów - 2%
Dzięki temu wyzwaniu dowiedzieliśmy się , co nas motywuje - ciekawe formy pracy, metody aktywizujące, projekty, jak również nauczyciele.
Mamy nadzieję, ze realizacja tego zadania choć trochę pomoże i nam i nauczycielom w niekiedy trudnym procesie , jakim jest nauka i nauczanie. Jesteśmy w tej kwestii optymistami.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W wyzwanie zaangażowaliśmy się my, nasz opiekun, Rzecznik Praw Uczniów ( w naszej szkole jest to wybrany w demokratycznych wyborach uczeń) oraz wychowawcy klas.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Najtrudniejsze było sformułowanie pytań. Chcieliśmy dowiedzieć się jak najwięcej od naszych koleżanek i kolegów, dlatego wymagało to precyzji.
Niestety, niektórzy z nich nie zawsze dokładnie czytali pytania ankietowe i co za tym idzie, ich odpowiedzi niekiedy nie były precyzyjne, a czasem wręcz odbiegały od tematu.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
- możliwość wprowadzenia takich zmian, które ułatwią nam naukę w obecnej rzeczywistości
- możliwość podzielenia się z innymi uczniami, nauczycielami i dyrekcją naszymi opiniami i sugestiami
- uzmysłowienie, że nasz głos jest bardzo ważny i jest brany pod uwagę
- możliwość podjęcia działań na rzecz innych
- poznanie technik badania opinii (może się przydać na wielu lekcjach)
Lidia Pasich
Mentor
Informacja zwrotna
19.04.2022 17:56
0
dziękuję za wprowadzenie uzupełnień. Teraz Wasza relacja jest bardziej konkretna i merytorycznie cenniejsza. Wierzę mocno, że z wynikami zapoznacie cała społeczność szkolną i podejmiecie stosowne kroki, aby wprowadzić to, co dla uczniów jest ważne.
Pozdrawiam i do zobaczenia na spotkaniu.
Lidia Pasich