Ankieta dla uczniów klas 4-8 na temat wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-11 21:19
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Początkowo wyzwanie z obszaru „Uczenie się i nauczanie” potraktowaliśmy, jako zadanie, którego nie musimy wykonać obowiązkowo. Zgodnie uznaliśmy jednak, że jest to bardzo ważny projekt mający na celu pokazanie uczniom jak ważne jest dla szkoły ich zdanie. Postanowiliśmy, więc, że to wyzwanie zrealizujemy obowiązkowo, a zadanie z obszaru „Działania uczniów i uczennic” zamienimy na wyzwanie nieobowiązkowe. Przy pomocy ankiety w formie elektronicznej, przygotowanej przez zespół projektowy, postanowiliśmy zbadać, czy uczniowie wiedzą, za co i jak są oceniani, jakie mają zdanie na temat zasad oceniania w naszej szkole i czy mają propozycje zmian, które wpłynęłyby na zwiększenie efektywności naszego uczenia się. Ankieta została przygotowana w formularzu Microsoft Forms. Była anonimowa. Składała się z 16 pytań (13. zamkniętych oraz 3. otwartych w celu uzasadnienia odpowiedzi). Link do ankiety został rozesłany do uczniów klas 4-8 za pośrednictwem platformy Librus wraz ze szczegółową informacją dotyczącą akcji. Na wypełnienie ankiety uczniowie mieli 4 dni. Na facebooku szkoły, na Librusie oraz osobiście promowaliśmy ankietę zachęcając uczniów do jej wypełnienia. Również rodzice otrzymali wiadomość o naszym wyzwaniu z prośbą o wsparcie. W badaniu wzięło udział 141 uczniów (to ponad 40 % wszystkich uczniów klas 4-8 w naszej szkole). Uczniowie odpowiadali na pytania: czy znają szkolny system oceniania, czy zrozumiałe są dla nich wymagania na poszczególne oceny szkolne, za co najczęściej zdobywają oceny, czy nauczyciele uzasadniają swoje oceny, czy określają mocne i słabe strony uczniów, czy ich zdaniem są sprawiedliwie oceniani, czy wszyscy nauczyciele jednakowo stosują 6. stopniową skalę ocen, czy chcą, aby ich oceny były omawiane przy innych uczniach i czy taki system oceniania motywuje ich do nauki? Poprosiliśmy również o podanie propozycji zmian dotyczących oceniania, które chcieliby wprowadzić w naszej szkole. Wśród nich najczęściej pojawiały się: możliwość poprawiania wszystkich ocen; nie wpisywanie oceny 1 zanim uczeń jej nie poprawi; zmiana wagi niektórych kryteriów oceniania (praca w grupie, praca domowa); przedstawianie przez nauczycieli uczniom ich mocnych i słabych stron; sprawiedliwe ocenianie aktywności na lekcji; sprawiedliwe ocenianie sprawdzianów i kartkówek; określanie dokładnych wymagań i zagadnień na prace klasowe/sprawdziany; określanie konkretnych wymagań na poszczególnych przedmiotach. Dodatkowo uczniowie poruszali kwestie: wpisywania z większym wyprzedzeniem terminów sprawdzianów i kartkówek w Librusie; ograniczenia w tygodniu ilości kartkówek/sprawdzianów/innych form; nie omawiania ich ocen przy innych uczniach; nie traktowania słabszych uczniów w gorszy sposób; nie stawiania za pracę grupową takich samych ocen; dokładnego omawiania oddawanych prac; trzymania się terminów zapowiedzianych prac; stosowania się do 6. stopniowej skali ocen; ograniczenia przepracowania uczniów; wprowadzenia jednolitego systemu ze wszystkich przedmiotów jak również wprowadzenia systemu motywującego ucznia. Mimo, iż frekwencja była średnia, to liczy się dla nas każdy głos. Widzimy, że ankietowane dzieci mają wiele uwag i pytań związanych z systemem. Ankietę będziemy przeprowadzać systematycznie, co najmniej raz w roku szkolnym. Następnie będziemy dokonywać analizy wyników i przekazywać je Dyrekcji. Chcemy, aby przyszłe pokolenia również miały wpływ na wewnątrzszkolny system oceniania. Większość ankietowanych tylko częściowo zna system oceniania z poszczególnych przedmiotów, warto dzieciom przypomnieć te zasady. Postulaty, propozycje i uwagi przekazane przez uczniów w pytaniach otwartych wskazują na potrzebę zmian. Zdecydowana większość uczniów w pytaniu otwartym dotyczącym uwag i proponowanych zmian w obecnie funkcjonującym systemie oceniania, bardzo szczegółowo i szczerze opisała swoje propozycje, sugestie, co daje możliwości ciekawych dyskusji między uczniami, Dyrekcją szkoły i nauczycielami.
Nasze wstępne wnioski wraz ze szczegółowymi wynikami ankiety (procentowymi wykresami do każdego pytania zamkniętego oraz odpowiedziami dzieci na pytania otwarte), przesłaliśmy w formie elektronicznej do Dyrekcji Szkoły. Poprosiliśmy o ich omówienie na Radzie Pedagogicznej. Liczymy, że Rada wnikliwie je przeanalizuje i wypracuje satysfakcjonujące uczniów propozycje zmian. Mamy nadzieję, że wpłyną one na większe poczucie sprawiedliwości w ocenianiu i zwiększenie motywacji do nauki.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację tego wyzwania zaangażowani byli uczniowie z zespołu projektowego - 6 osób wraz z opiekunem oraz pozostali uczniowie klas 4-8, którzy wypełnili ankietę. Dużą rolę odegrali również nauczyciele oraz Dyrekcja szkoły zachęcając uczniów do udziału w badaniu.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Najtrudniejsze było opracowanie pytań do ankiety, aby były one zrozumiałe i żeby poruszały najważniejsze kwestie. Ciężko było zmotywować uczniów do udziału w ankiecie. Nie wszyscy chcieli wziąć w niej udziału, mimo iż zapewnialiśmy ich o anonimowości badania (w badaniu udział wzięło 141 uczniów z 350 ankietowanych). Trudne było również zrealizowanie wyzwania w zaplanowanym przez nas terminie, niestety z powodu częstej nauki zdalnej wynikającej z pandemii musieliśmy nasze działania przenieść na kwiecień 2022 r., mimo iż początkowo zakładaliśmy realizację tego wyzwania w grudniu 2021 r.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Sukcesem jest dla nas uzyskanie szczerych i wyczerpujących odpowiedzi od dzieci, które wzięły udział w ankiecie. Mimo średniej frekwencji mogliśmy opracować konstruktywne wnioski i na podstawie wyników ankiety ocenić, co uczniowie chcieliby zmienić. Dzięki temu wyzwaniu przekonaliśmy uczniów, że każdy głos jest ważny dla szkoły.
Lidia Pasich
Mentor
Informacja zwrotna
11.04.2022 21:19
0
wg mojej skromnej opinii to wyzwanie zrealizowaliście znakomicie. Jestem pod wrażeniem Waszej solidnej pracy. Bardzo rzetelnie opisaliście proces przygotowania ankiety, przeprowadzenia samego badania, podliczenia wyników i ich prezentacji. Zadbaliście również o to, aby dyrekcja i nauczyciele zapoznali się z w wynikami i mogli w niedalekiej przyszłości wprowadzić zmiany.
Na wielki szacunek zasługuje Wasze zaangażowanie i chęć uzyskania rzetelnych informacji, które staną się podstawą merytorycznej dyskusji w gronie rady pedagogicznej. Propozycje zmian ze strony uczniów są bardzo ciekawe i na pewno możliwe do wprowadzenia.
Poza tym widzę, jak bardzo wzrosła Wasza świadomość w odniesieniu do roli i znaczenia systemu oceniania. Jego zrozumienie i akceptacja jest kluczowa dla procesu uczenia się. Wasze działanie z pewnością umożliwiło uczniom, którzy wypełnili ankietę, zrozumienie i "oswojenie" systemu.
Wasza relacja zasługuje na wyróżnienie, co czynię z przyjemnością.
Pozdrawiam Was serdecznie i do miłego zobaczenia na konferencji podsumowujacej projekt.
Lidia Pasich