Zespół Szkół Elektrycznych w Bydgoszczy

Diagnoza i plan działania: "Diagnoza"

Dodano: 02.12.2021

0

1

Samorząd organizuje demokratyczne wybory, umożliwiające powołanie odpowiednich organów. Przedstawiciele/przedstawicielki su zostali wybrani w demokratycznych – równych, powszechnych i bezpośrednich wyborach, w tajnym głosowaniu.
Zdecydowanie się zgadzam
Wszyscy uczniowie i uczennice mają prawo do głosowania i kandydowania (bez względu na oceny, ani opinię wychowawcy lub dyrektora).
Nie zgadzam się
W szkole przed wyborami odbywa się debata kandydatów do władz SU.
Nie zgadzam się
Zasady prowadzenia wyborów, kandydowania i głosowania opisane są w ordynacji (która jest częścią regulaminu SU lub załącznikiem do niego).
Nie wiem
W naszej szkole istnieją instytucje lub procedury pozwalające rozwiązywać sytuacje konfliktowe lub przypadki łamania praw ucznia (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje).
Zdecydowanie się zgadzam
Co w obszarze "Wybory i kwestie formalne" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Zmiana prawa wyborów przewodniczącego oraz samorządu szkolnego
Samorząd działa według planu przygotowanego w oparciu o zebrane informacje o potrzebach i zainteresowaniach.
Zdecydowanie się zgadzam
Samorząd przynajmniej raz w roku zbiera informacje o potrzebach i zainteresowaniach uczniów.
Zdecydowanie się zgadzam
Organizujemy w szkole wydarzenia, w których za poszczególne elementy odpowiadają wszystkie klasy.
Nie wiem
Organizujemy w szkole wydarzenia otwarte na sąsiadów//otoczenie szkoły.
Nie wiem
Co w obszarze "Działania uczniów i uczennic" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
.
Odbywają się stałe spotkania dyrekcji i władz SU, umożliwiające uczniom przekazywanie informacji o planowanych przez nich działaniach czy o potrzebach uczniów.
Zdecydowanie się zgadzam
Uczniowie mają możliwość komunikować się z władzami SU w różny sposób (spotkania w klasach, dyżury, otwarte zebrania SU, itp.)
Zdecydowanie się zgadzam
W szkole działa uczniowski środek przekazu (strona fb, Instagram, radiowęzeł, tablica ogłoszeń su, itp.)
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole odbywają się dyskusje i debaty dotyczące ważnych dla nas tematów, w których biorą udział uczniowie i dorośli.
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Komunikacja i media" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Tworzymy obszerny środek komunikacji i ogłoszeń (gazetka)
Przynajmniej raz w roku szkolnym uczniowie szkoły mają możliwość wspólnego wraz z nauczycielami i dyrekcją podjęcia istotnej dla szkoły decyzji.
Nie zgadzam się
Uczniowie dysponują fragmentem przestrzeni szkolnej, mają możliwość samodzielnej zorganizowania tej przestrzeni.
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole organizowany jest budżet partycypacyjny, w którym uczniowie mogą zdecydować o przeznaczeniu określonej kwoty pieniędzy na zgłaszane przez siebie pomysły.
Nie wiem
W szkole istnieje forum do spotkania i rozmowy przedstawicieli 3 grup (uczniów, nauczycieli i rodziców)
Zgadzam się
Co w obszarze "Podejmowanie decyzji" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Zorganizowanie siedzisk dla uczniów
W szkole bada się, czy uczennice i uczniowie rozumieją za co i jak są oceniani podczas lekcji. Wnioski z tych badań przekładają się na zmiany w sposobie oceniania.
Zgadzam się
Odbywają się dyskusje szkolne lub klasowe o tym, co motywuje uczniów do nauki, z których pomysły są wprowadzane w życie.
Nie zgadzam się
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania są konsultowane z uczniami (raz na 2 lata).
Nie zgadzam się
Na lekcjach wdrażane są elementy oceniania kształtującego.
Zgadzam się
Co w obszarze "Uczenie się i nauczanie" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Zorganizowanie spotkań mających na celu przedstawienia wewnątrzszkolnego systemu oceniania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
05.12.2021 16:27

Dzień dobry,

dziękuję Wam za terminowe złożenie diagnozy, planu oraz- przedterminowe- zamieszczenie relacji z realizacji pierwszego wybranego przez Was wyzwania. Do tego drugiego raportu zajrzę w najbliższych dniach, obecnie moja uwaga jest przy publikowanych przez zespoły raportach i diagnozach, rozpoczynających ich przygodę ze "Szkołą Demokracji".

Wasza sprawność i tempo pracy w tej fazie projektu robi na mnie wrażenie. Z treści planu działania wynika, że jesteście przygotowani na różne warianty obrotu sytuacji w szkołach. Przewidujecie co da się zrobić w przypadku przejścia na zdalny tryb nauki. Wyznaczyliście dla siebie ścieżkę "minimum", na którą składają się trzy wyzwania. Wygląda na to, że jesteście realistami, którzy nie mierzą sił na zamiary, ale wiedzą, co jest możliwe i starannie oraz elastycznie to planują.

Porównałem Wasz plan z diagnozą obecnego stanu szkolnej demokracji w Waszej placówce i zauważyłem, że w przypadku jednego z wyzwań zdecydowaliście się na uporządkowanie sytuacji w obszarze, w którym sporo elementów wg Waszej oceny pozostawia wiele do życzenia (WYBORY I KWESTIE FORMALNE), a w dwóch pozostałych postanowiliście dodatkowo wzmocnić aspekty, które oceniacie obecnie zdecydowanie dobrze (KOMUNIKACJA I MEDIA- 1. Tworzymy nowy uczniowski środek przekazu informacji w naszej szkole oraz PODEJMOWANIE DECYZJI- 2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich).

Diagnozę Waszą akceptuję, jest kompletna a wynikający z niej obraz samorządności jest pozytywny i wyobrażam sobie, że sporo już zostało w Waszej szkole zrobione w tej kwestii.

Odnośnie planu działania: proponuję, byście zmienili wyzwanie, do którego przypisaliście zamierzone działania. Moim zdaniem to, co chcecie zrobić, jest zgodne z zapisami wyzwania 4. "Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą". Kluczowym działaniem, jakie chcecie podjąć nie jest bowiem przeprowadzenie wyborów, lecz "przeanalizowanie aktualnego prawa wyborczego, nałożenie poprawek na istniejące zasady oraz "wzbogacenie o brakujące zasady i procedury, zgodnie z zaleceniami Rzecznika Praw Ucznia" i "złożenie projektu zmiany zasad i procedur przeprowadzania wyborów do dyrekcji naszej placówki oświaty". Jeśli zgodzicie się ze mną, dokonajcie tej drobnej zmiany na platformie, a ja bez zwłoki zaakceptuję plan. Jeśli nie wyrazicie zgody, jestem otwarty na Wasze argumenty i chwilę o tym podyskutujemy. To zmiana czysto formalna, Wasze planowane działania nie muszą ulec żadnej modyfikacji.

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz