Debata szkolna

Wybory i kwestie formalne: "2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole."

Dodano: 03.12.2021

0

0

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Wybieraliśmy przewodnicząca władz SU. Ogłosiliśmy nabór na władze SU. Zgłosiły się trzy uczennice klas 7-8. Kandydatki przygotowały krótki filmik z reklamą swojego wizerunku.

Wystawiliśmy skrzynkę w sekretariacie szkoły i poprosiliśmy uczniów o wrzucenie pytań do kandydatek. Na początku było mało pytań, trzeba było ponowić prośbę. Pierwsze pytania dotyczyły tylko spraw materialnych np. zakup windy. Z W związku z tym wychowawcy rozmawiali z uczniami, że pytania powinny raczej dotyczyć funkcjonowania szkoły, a nie zakupu dóbr materialnych. Pytania, które się pojawiły były mało ciekawe, dlatego trochę je zmodyfikowaliśmy. To na uczyło nas że, następnym razem wcześniej trzeba będzie porozmawiać z uczniami na lekcjach wychowawczych jak konstruować pytania. Zapomnieliśmy też ogłosić nazwiska kandydatek, czyli nie wiadomo było do kogo są skierowane pytania.

Razem z opiekunem samorządu zajęliśmy się organizacją debaty: ustaliliśmy termin z Dyrekcją, zamówiliśmy nagłośnienie u informatyka i przygotowaliśmy hol szkoły do spotkania. W dniu debaty klasy podzieliliśmy na dwie grupy, po godzinie dla każdej grupy. Zebrały się w holu szkoły, a następnie rozpoczęła się debata. Wszystkich uczniów poinformowaliśmy o debacie za pomocą dziennika elektronicznego, przez wychowawców oraz przez radio węzeł. Kandydatki stały na podwyższeniu, każda z nich miała mikrofon. Debatę prowadziła uczennica klasy ósmej. Po powitaniu uczestników przedstawiliśmy kandydatki. Prowadząca zadała, zebrane wcześniej, pytania każdej z trzech kandydatek. Widać było, że jest to bardzo stresujące dla nich. Widać było, że sytuacja była dla nich stresująca. Jednak dziewczyny świetnie poradziły sobie z odpowiedziami na pytania. Pytania dotyczyły:

- remontu szatni dziewczęcej,

- możliwości zbierania i przeznaczenia środków finansowych,

- nowości wprowadzone w szkole,

- sposoby prowadzenia lekcji przez nauczycieli,

- nowoczesne sposoby powtarzania nabytych wiadomości w szkole

Druga tura polegała na odpowiadaniu na pytania od publiczności. Na każdej pytanie odpowiadała każda kandydatka po kolei. Pojawiły się sugestie, że kandydatki, które odpowiadały jako druga i trzecia miały łatwiej, dlatego w drugiej grupie zmieniliśmy kolejność odpowiedzi dla poszczególnych kandydatek . Część pytań była konstruktywna, a część zadawana tylko dla żartu. Nasza kolejna lekcją jaka wyciągnęłyśmy z tego wyzwania jest to że, w przyszłym roku przed kolejną debatą należałoby w klasie z wychowawcą poćwiczyć debatowanie.

W trzeciej turze kandydatki miały przekonać publiczność dlaczego właśnie na nie uczniowie mają zagłosować. Spotkanie było pełne emocji. Ósmoklasistka świetnie sprawdziła się w roli prowadzącej.

Zorganizowaliśmy głosowanie online, o czym poinformowaliśmy naszych kolegów przez dziennik, bezpośrednio na debacie oraz przez szkolny radio węzeł. Link do formularza ankiety został przesłany przez librus. Ankietę przygotował opiekun samorządu. Wyznaczyliśmy dwa dni na zagłosowanie. Bardzo mały procent uczniów zagłosował, dlatego wydłużyliśmy czas na oddanie głosu do końca tygodnia. Wyniki głosowania zostały ogłoszone przez radiowęzeł szkolny. Przewodnicząca została uczennica klasy 7



Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:

Uczennica 8b i nauczyciel angielskiego.,

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:

Jedną z trudności było zorganizowanie wyborów w dobie pandemii. Drugim kwestią było brak umiejętności konstruowania pytań do kandydatów. Wiemy już, że w przyszłym roku musimy nad tym popracować. Ostatnią trudnością, była umiejętność prowadzenia debaty.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:

Sukcesem, było to że, wyborcy mogli poznać kandydatki a nie głosować w ciemno i finalnie dużo osób wzięło udział w głosowaniu.


Podobało Ci się

Komentarze