Ocena działania szkolnej demokracji

Diagnoza i plan działania: "Diagnoza"

Dodano: 05.12.2021

0

1

Samorząd organizuje demokratyczne wybory, umożliwiające powołanie odpowiednich organów. Przedstawiciele/przedstawicielki su zostali wybrani w demokratycznych – równych, powszechnych i bezpośrednich wyborach, w tajnym głosowaniu.
Zdecydowanie się zgadzam
Wszyscy uczniowie i uczennice mają prawo do głosowania i kandydowania (bez względu na oceny, ani opinię wychowawcy lub dyrektora).
Nie zgadzam się
W szkole przed wyborami odbywa się debata kandydatów do władz SU.
Zdecydowanie się zgadzam
Zasady prowadzenia wyborów, kandydowania i głosowania opisane są w ordynacji (która jest częścią regulaminu SU lub załącznikiem do niego).
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole istnieją instytucje lub procedury pozwalające rozwiązywać sytuacje konfliktowe lub przypadki łamania praw ucznia (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje).
Zdecydowanie się zgadzam
Co w obszarze "Wybory i kwestie formalne" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Kandydaci na przewodniczącego samorządu muszą uzyskać pozytywną opinię Dyrekcji i wychowawcy klasy.
Samorząd działa według planu przygotowanego w oparciu o zebrane informacje o potrzebach i zainteresowaniach.
Zdecydowanie się zgadzam
Samorząd przynajmniej raz w roku zbiera informacje o potrzebach i zainteresowaniach uczniów.
Zdecydowanie się zgadzam
Organizujemy w szkole wydarzenia, w których za poszczególne elementy odpowiadają wszystkie klasy.
Zdecydowanie się zgadzam
Organizujemy w szkole wydarzenia otwarte na sąsiadów//otoczenie szkoły.
Zgadzam się
Odbywają się stałe spotkania dyrekcji i władz SU, umożliwiające uczniom przekazywanie informacji o planowanych przez nich działaniach czy o potrzebach uczniów.
Zdecydowanie się zgadzam
Uczniowie mają możliwość komunikować się z władzami SU w różny sposób (spotkania w klasach, dyżury, otwarte zebrania SU, itp.)
Zgadzam się
W szkole działa uczniowski środek przekazu (strona fb, Instagram, radiowęzeł, tablica ogłoszeń su, itp.)
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole odbywają się dyskusje i debaty dotyczące ważnych dla nas tematów, w których biorą udział uczniowie i dorośli.
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Komunikacja i media" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Chcielibyśmy organizować debaty i dyskusje dla uczniów .
Przynajmniej raz w roku szkolnym uczniowie szkoły mają możliwość wspólnego wraz z nauczycielami i dyrekcją podjęcia istotnej dla szkoły decyzji.
Zgadzam się
Uczniowie dysponują fragmentem przestrzeni szkolnej, mają możliwość samodzielnej zorganizowania tej przestrzeni.
Zdecydowanie się zgadzam
W naszej szkole organizowany jest budżet partycypacyjny, w którym uczniowie mogą zdecydować o przeznaczeniu określonej kwoty pieniędzy na zgłaszane przez siebie pomysły.
Nie zgadzam się
W szkole istnieje forum do spotkania i rozmowy przedstawicieli 3 grup (uczniów, nauczycieli i rodziców)
Nie zgadzam się
Co w obszarze "Podejmowanie decyzji" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Nie mieliśmy budżetu partycypacyjnego, jednak na nasz wniosek już będzie, i brak forum do wspólnych rozmów chcielibyśmy zmienić.
W szkole bada się, czy uczennice i uczniowie rozumieją za co i jak są oceniani podczas lekcji. Wnioski z tych badań przekładają się na zmiany w sposobie oceniania.
Nie zgadzam się
Odbywają się dyskusje szkolne lub klasowe o tym, co motywuje uczniów do nauki, z których pomysły są wprowadzane w życie.
Nie zgadzam się
Zasady wewnątrzszkolnego oceniania są konsultowane z uczniami (raz na 2 lata).
Nie zgadzam się
Na lekcjach wdrażane są elementy oceniania kształtującego.
Zgadzam się
Co w obszarze "Uczenie się i nauczanie" wymaga poprawy w naszej szkole // czym chcielibyście się zająć?
Dyskusje na temat tego, co motywuje uczniów do nauki.

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
07.12.2021 16:32

Dzień dobry,

dziękuję za zamieszczenie planu i diagnozy. Są one kompletne, akceptuję je. Byliście gotowi już parę dni temu, w aktualnych poczynaniach Waszego zespołu dostrzegam duży zapał do pracy. Widać go także w planie: założyliście, że zrealizujecie działania w ramach wyzwań ze wszystkich 5 obszarów. Harmonogram prac ułożyliście tak, że zdążycie do 10 kwietnia 2022 r. zakończyć pracę nad relacjami (jest to ostateczny termin poprawiania i akceptowania relacji). Pozwoliłoby to również uzyskać przez Was certyfikat Szkoły Demokracji z wyróżnieniem.

Z planu wynika, że dwa wyzwania znajdują się już w fazie realizacji.

• Realizację wyzwania z obszaru KOMUNIKACJA I MEDIA (2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU) rozpoczęliście w dniu 22.11.2021. Są to cotygodniowe dyżury samorządu szkolnego.

• W trakcie realizacji jest także wyzwanie z obszaru DZIAŁANIA UCZNIÓW I UCZENNIC (1. Przeprowadzamy diagnozę potrzeb i zainteresowań młodzieży w naszej szkole, obejmującą wszystkich uczniów i uczennice, z wykorzystaniem metody innej niż ankieta. Wnioski przekładamy na konkretne działania, które umieszczamy w planie pracy.) Od 29.11.2021 wisi na szkolnym korytarzu tablica do której za pomocą karteczek uczniowie mogą przyczepiać do tablicy swoje pomysły, uwagi, spostrzeżenia związane ze szkołą. Nie napisaliście, co i kiedy macie zamiar zrobić z uwagami uczniów.

Pamiętajcie, że do 13.12 powinniście zamieścić na platformie raport z realizacji pierwszego wyzwania. Wybierzcie to działanie, które jest najbardziej zaawansowane. .

Są także wyzwania, które zaczniecie realizować za jakiś czas:

• Wyzwanie z obszaru WYBORY I KWESTIE FORMALNE (1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO “Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia”) będziecie realizowali od 13.12.22 do 27.01.22. Starannie je opisujecie.

• W okresie styczeń – luty 2022 macie zamiar podjąć działania na rzecz uruchomienia budżetu partycypacyjnego. (PODEJMOWANIE DECYZJI- 4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł.)

• W lutym będziecie realizowali wyzwanie z obszaru UCZENIE SIĘ I NAUCZANIE (1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie).

Diagnoza pokazuje zróżnicowany obraz samorządności w Waszej szkole. Są obszary dobrze zagospodarowane (np. Wybory i Kwestie Formalne, Działania Uczniów i Uczennic). Mniej jest takich, w których pozostało sporo do zrobienia (np. Uczenie się i Nauczanie, Podejmowanie Decyzji). Mam nadzieję, że ten obraz stanie się jeszcze bardziej korzystny dzięki wysiłkom Waszego zespołu.

Z pozdrowieniami

Mentor Janusz