Spotkania klas IV-VIII zorganizowane przez Szkołę Podstawową nr 82 w Poznaniu.
-
WYBITNA RELACJA
Wybory i kwestie formalne: "3. Starsi uczniowie lub przedstawiciele władz SU organizują zajęcia na temat wyborów dla swoich młodszych kolegów."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-01-16 20:31
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
W tym roku szkolnym przed wyborami władz SU pierwszy raz w naszej szkole zorganizowaliśmy spotkania z każdą klasą IV-VIII. Do grona prowadzących spotkania (członkowie zespołu Szkoły Demokracji) dołączyli również kandydaci do władz SU (oprócz jednej, która wówczas chorowała). Po decyzji przystąpienia do programu doszliśmy do wniosku, że takie spotkania bardziej otworzą społeczność uczniowska naszej szkoły na kwestie wyborów, bo dotąd tylko praktykowaliśmy plakaty wyborcze kandydatów. Każdy z kandydatów przygotował prezentację, odpowiadał też na pytania uczniów. Podczas spotkań przybliżaliśmy uczniom zagadnienia związane z demokratycznymi zasadami wyborów, z odpowiedzialnością za oddany głos; mówiliśmy o wpływie każdego ucznia w szkole na to, kto będzie w tym roku szkolnym należał do władz SU oraz, jak ważne jest przyjrzenie się kandydatom i ich programom wyborczym. Spotkania te były całkowicie samodzielnie przygotowane i przeprowadzane przez nasz zespół. Zadania podzieliliśmy tak, by każdy z nas mógł wykorzystać swoją mocną stronę. Wchodziliśmy do klas podczas zajęć szkolnych według grafiku przygotowanego przez naszą opiekunkę. Wcześniej komunikatem, z jakim wchodziliśmy do klas, zapowiedzieliśmy te spotkania, więc uczniowie byli na nie przygotowani. Zaangażowanie uczniów w te spotkania było duże – uczniowie zadawali wiele pytań, słuchali odpowiedzi, a my poczuliśmy, że dzięki solidnemu przygotowaniu do tych spotkań (w przygotowaniu pomagała nam również Pani od WOS-u) potrafimy wykonywać takie zadania. W niektórych klasach dochodziło do krótkich dyskusji, które zdołaliśmy prowadzić. Naprawdę dało nam to dużo satysfakcji, kandydaci mogli poczuć atmosferę kampanii, a uczniowie po raz pierwszy byli tak dobrze przygotowani do głosowania, poczuli, że w tym roku będzie się działo wiele nowego. Był to dobry początek nauki współpracy i odpowiedzialności za wytyczone zadanie.
Debata
Pod koniec września zorganizowaliśmy debatę, w której brali udział przedstawiciele wszystkich klas (oprócz samorządów klasowych również uczniowie, kórzy chcieli brać udział w tym spotkaniu i było ich
sporo), kandydaci na przewodniczącego samorządu szkolnego, Pani dyrektor oraz opiekunki samorządu. Debatę zatytułowaliśmy: "Chcemy zmian!" Z informacją o debacie docieraliśmy do uczniów różnorodny
sposób: członkowie Szkoły Demokracji wchodzili na kilkanaście minut do każdej klasy, by poinformować i przybliżyć ideę tej nowości szkolnej, jaką była debata; W gablocie samorządu przy wejściu do głównej części szkoły powiesiliśmy duży plakat zachęcający, a tuż przed debatą przez radiowęzeł przypomnieliśmy o tym ważnym spotkaniu. Podczas informowania o debacie zachęcaliśmy do
przygotowania się do niej, by nikt nie był widzem, lecz uczestnikiem, przyszedł z pomysłami, uwagami itp. Poproszeni o to wychowawcy klas przeznaczyli wcześniej jedną godzinę wychowawczą na to, by uczniowie podyskutowali o tym, jakie zmiany ich zdaniem są konieczne. Debata miała jakby dwie części – w pierwszej kandydaci na przewodniczącego (i zastepcę) samorządy szkolnego przedstawiali swój "program wyborczy"; w drugiej (jakby w odniesieniu do pierwszej) uczestnicy spotkania wypowiadali się na temat tego, co należałoby zmienić, wprowadzić w naszej szkole. Obecnośc Pani dyrektor pozwaliła oddzielić to, co uczniowie mogą zmienić, co warto ponownie przedyskutować od tego, co nie leży w ramach decyzji uczniowskich bądź po prostu nie ma na to pieniędzy. Poszczególne głosy, pomysły,
opinie były zapisywane i właśnie to było przyczyną, że wybraliśmy z poszczególnych obszarów mieszczących się w Programie "Szkoła Demokracji" takie, a nie inne zadania do realizacji.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:
Zaangażowana była każda klasa IV-VIII oraz władze SU (z wyjątkiem jednej, która wówczas chorowała).
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Myślę, że najtrudniejsze było trzymanie się do grafiku i planu przygotowanego przez naszą opiekunkę, ponieważ jak wiadomo trzymanie się planu przy dzieciach z klas IV jest szczególnie trudne, lecz daliśmy radę.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:
Dzięki zrealizowaniu tego zadania większa niż dotąd liczba uczniów naszej szkoły mogła doświadczyć poczucia, że ich decyzja jest ważna, ma konkretny wpływ na wydarzenia w szkole, do której codziennie chodzą.
Klaudia Waryszak-Lubaś
Mentor
Informacja zwrotna
16.01.2022 20:31
0
Swoimi działaniami pokazaliście jak ważna jest edukacja dotycząca demokratycznych wyborów.
To dzięki Waszym działaniom inni uczniowie i uczennice mogli dopytać i skonsultować niejasne dla nich kwestie. Uważam, że to, w jaki sposób przeprowadziliście spotkania, że byliście dostępni dla każdej osoby wpłynęło na duże zainteresowanie i przede wszystkim zaangażowanie uczniów.
Pomimo wyzwania jakim było dla Was trzymanie się grafiku w młodszych klasach, świetnie sobie poradziliście.
Dyskusje wokół wyborów, które miały miejsce w poszczególnych klasach, dały uczniom poczucie, że mają wpływ na swoje najbliższe otoczenie.
Bardzo doceniam promocję Waszego działania, ponieważ dzięki niej, Wasi koledzy i koleżanki byli przygotowani na spotkania z Wami.
Kibicuję Waszym kolejnym aktywnościom i z przyjemnością wyróżniam Waszą relację :)
Pozdrawiam,
Klaudia Waryszak-Lubaś