Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego
Wybory i kwestie formalne: "1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO"
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-01-05 11:39
Kiedy odbyły się wybory?
24 września 2021 r.Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego zostały zaplanowane na dzień 24 września. Wcześniej odbyły się demokratyczne wybory opiekunów Samorządu Uczniowskiego. Wybrani zostali 3 opiekunowie, na których glosowali wszyscy uczniowie z klas I-VIII w tajnych i równych wyborach. Opiekunami zostali nauczyciele, którzy uzyskali największa liczbę głosów.
Wybory do uczniowskiej Rady Samorządu zostały poprzedzone kampanią wyborczą, która trwała tydzień. W przed dzień oraz w dzień wyborów zastosowana została cisza wyborcza. Kandydaci, którzy wcześniej zgłosili swoje kandydatury do opiekunów samorządu przygotowali ulotki i plakaty, w których zachęcali, by na nich głosowano. Obiecywali co zrobią dla szkoły i uczniów, jak zostaną wybrani do Rady. Wszyscy, którzy wyrazili chęć pracy w samorządzie mogli startować w wyborach. (nie była to zbyt duża liczba osób dlatego nie zostały wprowadzone ograniczenia)
W dniu głosowania przygotowano jedną z klas, która pełniła funkcję lokalu wyborczego. W skład komisji wyborczej weszli: jeden opiekun samorządu oraz 3 chętni uczniowie, którzy nie kandydowali w wyborach. Wybory były tajne (listy do głosowania uczniowie wrzucali do przygotowanej wcześniej urny), w wyborach brali udział wszyscy uczniowie klas I-VIII podczas dwóch długich przerw. Po głosowaniu komisja wyborcza pod nadzorem opiekuna samorządu podliczyła głosy, odrzucając głosy nieważne. Ogłoszenie wyników nastąpiło w dniu następnym. Wyniki wywieszono na tablicy ogłoszeń samorządu.
W naszej szkole obowiązuje zasada, że wszystkie dzieci, które chcą pracować w samorządzie uczniowskim są angażowane do różnych zadań samorządu. Rada Samorządu tylko kieruje pracami samorządu uczniowskiego.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację wyzwania zaangażowani byli uczniowie z klas IV-VIII chętni do pracy w samorządzie uczniowskim, zwłaszcza uczniowie wybrani do samorządów klasowych.Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Najtrudniejsze okazało się namówienie uczniów do przygotowania kampanii wyborczej.Plakatów i ulotek niestety pojawiło się mniej niż się spodziewaliśmy. Być może wynikało to z dużej ilości obowiązków i zajęć, jakie uczniowie mieli po czasie zdalnego nauczania.
Niestety mamy niewiele zdjęć dokumentujących nasze wyzwanie, ponieważ wybory przeprowadziliśmy już we wrześniu i nie wiedzieliśmy wtedy że będziemy brać udział w programie.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Za sukces uważamy duże zainteresowanie wyborami i zaangażowanie uczniów. Na głosowaniu zjawili się wszyscy obecni w szkole uczniowie uprawnieni do głosowania. Chętnych nie brakowało również do pracy w komisji wyborczej i przygotowania sali.
W wyborach wzięło udział około 85% osób uprawnionych do głosowania. Głosowało około 90 osób, prawie wszystkie osoby (poza nieobecnymi) z klas IV-VIII. Mniejsza frekwencja była w młodszych klasach, co wynikało zapewne z mniejszą świadomością młodszych dzieci kwestią wyborów (byli poinformowani wcześniej o miejscu i czasie przeprowadzenia wyborów).
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
05.01.2022 11:39
0
dziękuję za przysłanie Waszego regulaminu oraz za wcześniejsze informacje o frekwencji wyborczej. Tym samym spełniliście wszystkie warunki dotyczące zaakceptowania Waszego sprawozdania, co niniejszym czynię.
Jeśli chodzi o postanowienia regulaminu, to dodaję kilka uwag, które być może Was zainspirują do uważnego przestudiowania jego zapisów.
Pkt. 4 części VIII brzmi:
Kandydata do Rady SU powinny cechować: śmiałość, otwartość, poczucie humoru, kreatywność, umiejętność podejmowania decyzji i negocjowania, chęć pomagania innym, pomysłowość, umiejętność współpracy w grupie, co najmniej dobra ocena z zachowania, dobre oceny w nauce, bezinteresowność, życzliwość, optymizm.
Moim zdaniem, takie listy cech i życzeń absolutnie nie mogą znajdować się w regulaminach, które są dokumentem prawnym, a nie ideologicznym. No bo niby co z tej życzeniowej listy wynika? Nie macie przecież narzędzi, by wykluczyć kogoś z kandydowania do ZSU, bo np. nie ma poczucia humoru.
Z kolei tworzenie powiązań pomiędzy wynikami w nauce, frekwencją, zachowaniem czy jakimkolwiek innym czynnikiem a podejmowaniem aktywności w samorządzie szkolnym nie tylko nie ma osadzenia w istniejącym w Polsce prawie, ale jest sprzeczne z podstawową zasadą demokratycznego państwa ("co najmniej dobra ocena z zachowania, dobre oceny w nauce").
Uczestnictwo w samorządności (a także władzy, spółdzielczości, zakładanie rodziny itp.) nie jest przywilejem, ale prawem. Pozbawianie kogoś jakiegoś prawa w demokratycznym państwie jest ostatecznością, musi być głęboko uzasadnione i oparte na przepisach wyższego, konstytucyjnego rzędu (np. ustawie).
Rezerwowanie stanowisk we władzach samorządu wyłącznie dla dobrych i grzecznych uczniów uważam nie tylko za dyskryminację, ale również za wychowawcze dziwactwo. Zestaw kompetencji koniecznych do przewodzenia społecznością nie ma wiele wspólnego z kompetencjami potrzebnymi do opanowania matematyki czy polskiego. Wiemy z historii, że wybitni przywódcy często nie byli zbyt dobrymi uczniami, czasem skupiając się na szlifowaniu umiejętności społecznych i pogłębianiu takich swoich cech jak głęboka uczciwość, wizja moralna, współczucie czy troska. Na przykład, Józef Piłsudski w gimnazjum wileńskim miał dobre oceny tylko z tych kilku przedmiotów, które go interesowały a z pozostałych kiepskie. W Waszym Zarządzie Samorządu pewnie by się nie załapał :-(
Moim zdaniem zasada opisana w pkt. 11 cz. VIII, dająca daleko idące uprawnienia Komisji Wyborczej, jest nie obrony z punktu widzenia prawa nadrzędnego: pkt. 3 art. 85 ustawy Prawo Oświatowe mówi jednoznacznie: „Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów”.
A w Waszym regulaminie są opisane te zasady w pkt. 1-10, zatem nikt poza "ogółem uczniów" nie może ich zmieniać.
Tym bardziej, że nie opisaliście nawet pobieżnie trybu wyboru i składu tej komisji wyborczej- ma ona ogromne uprawnienia i nic o niej nie wiadomo, poza jedną informacją- że jest "złożona z przedstawicieli najstarszych klas."
Z pozdrowieniami
Mentor Janusz