Powołanie Rzecznika Praw Ucznia

Wybory i kwestie formalne: "5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia)."

Dodano: 03.01.2022

0

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Po przeanalizowaniu diagnozy sytuacji w naszej szkole i na podstawie rozmów z rówieśnikami, dotyczących naruszania naszych praw w placówce, podjęliśmy decyzję o powołaniu osoby, która pełniłaby funkcję Rzecznika Praw Ucznia. W tym celu spotkaliśmy się z różnymi klasami oraz podjęliśmy rozmowy na ile Rzecznik Praw Ucznia jest potrzebny wśród społeczności szkolnej. Stworzyliśmy plan naszych działań, który obejmował kolejne kroki do osiągnięcia celu. Pierwszym podjętym przez nas krokiem była rozmowa z administratorem szkolnej strony internetowej z prośbą o stworzenie zakładki dedykowanej powołaniu funkcji Rzecznika Praw Ucznia. Zaprojektowaliśmy, zamieściliśmy na stronie internetowej szkoły i rozwiesiliśmy plakaty informujące wszystkich Uczniów i Nauczycieli o planach powołania nowej funkcji, jaką jest "Rzecznik Praw Ucznia". Plakaty zawierały m.in.: informacje przedstawiające osobę, która mogłaby być kandydatem do pełnienia do proponowanej przez nas funkcji. Kolejnym etapem było stworzenie zadań, które należałyby do Rzecznika Praw Ucznia. Następnie zorganizowaliśmy spotkanie z przedstawicielami Samorządów Klasowych, którzy przekazali Uczniom w klasach ideę funkcji i zadania Rzecznika Praw Ucznia. Poprosiliśmy naszych kolegów o szczególne zwrócenie uwagi na cechy nauczyciela, który miałby pełnić tę ważną dla nas funkcję. Na podstawie rozmów w poszczególnych klasach podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu plebiscytu wśród całej społeczności szkolnej. Zadaniem uczniów było zapisanie na karteczce imienia i nazwiska proponowanego przez nich kandydata, a następnie wrzucenia swojej propozycji do szkolnej Skrzynki Pomysłów. W ten sposób wyłoniliśmy najodpowiedniejszych, zdaniem naszych rówieśników osoby do pełnienia w/w funkcji, zgodnie z zasadami praw ucznia. Po zapoznaniu się z propozycjami Uczniów, przeprowadzimy rozmowy z wybranymi nauczycielami, w celu weryfikacji osób chcących wziąć udział w wyborach. Elementem finalnym były tajne, demokratyczne i powszechne wybory "Rzecznika Praw Ucznia", które odbyły się 03.11.2021r. W ich wyniku powołana została szkolna Pani Psycholog Sylwia Ryniewicz, która zgodziła się na przyjęcie funkcji. Procentowe wyniki wyborów zostały na stronie internetowej szkoły.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:

Natalia Kocbus i Patrycja Golańska – uczestniczki poprzedniej edycji SD oraz przedstawicielki SU.

Administrator strony internetowej szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:

Stworzenie planu naszych działań oraz zadań Rzecznika Praw Ucznia.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:

W obecnej chwili nasz Rzecznik Praw Ucznia aktywnie działa w społeczności szkolnej. Coraz więcej uczniów zgłasza się z problemami, które są na bieżąco rozwiązywane i na ich podstawie podejmowane są działania zapobiegające powstawaniu kolejnych.

Galeria zdjęć

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://spzamienie.pl/rzecznik-praw-ucznia,554,pl

Podobało Ci się

Komentarze