Wybory do władz samorządu uczniowskiego Szkoły Podstawowej 331 i Branżowej Szkoły 1st. nr 67 im. Macieja Kozłowskiego w Warszawie ul. Brożka 26

Wybory i kwestie formalne: "1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO"

Dodano: 26.01.2022

0

0

Kiedy odbyły się wybory?
15 października 2021 r.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W drugim tygodniu Września 2021 r. Sekretarz ustępującego Samorządu Uczniowskiego z opiekunem SU spotkali się z przedstawicielami wszystkich klas w celu omówienia m.in. regulaminu SU, wyborów samorządów klasowych. Ustaliliśmy przedział czasowy wyborów klasowych, debaty wyborczej kandydatów na przewodniczącego SU szkół przy MOS 6. Na następnym zebraniu nowo wybrane samorządy klasowe przedstawiły kandydatów na przewodniczącego; pochyliliśmy się nad regulaminem wyborów, który w pełni zaakceptowaliśmy. uczniowie zgłosili się do komisji : wyborczą i skrutacyjną (wybrani uczniowie zaakceptowali wybór), a następnie zebrali się, by przygotować kartę poparcia kandydata (30 podpisów wychowanków i 10 nauczyli), wzór kart wyborczych, listy wyborcze uprawnionych do głosowania, urnę wyborczą.

I teraz można było już wspierać kandydatów, którzy po zebraniu wymaganej liczby podpisów przekazali karty poparcia opiekunowi SU. Powstały m.in. sztaby wyborcze, plakaty, ulotki. Kandydaci rozmawiali z kolegami, koleżankami, nauczycielami, wychowawcami by wreszcie stworzyć programy wyborcze, które zamieścili na plakatach, ulotkach i niektóre postulaty głosili na popołudniowych apelach szkolnych. Widzieliśmy jak niektórzy pokonywali trudy publicznego wystąpienia, ale dali radę.

Opiekun zapoznał się, a komisja wyborcza zatwierdziła plan debaty przedwyborczej (prowadzących, pytania do kandydatów, miejsce).

12 października odbyła się debata, którą poprowadziło dwoje uczniów z klasy VIII Szk. Podst. i klasy III Szk. Branżowej. Roboczy temat brzmiał: „Jak poprawić komunikacje między rówieśnikami.” Prowadzący przedstawili kandydatom porządek debaty a następnie zadawali pytania odnoszące się do przygotowania do funkcji przewodniczącego SU, np.

 - Jakie cechy, twoim zdaniem posiadasz, aby efektywnie zarządzać społecznością szkolną?

- W jaki sposób będziesz starał/a się angażować nauczycieli i dyrekcję w działania samorządu?

- Jakie znasz działania wolontariatu, które są prowadzone na terenie szkoły i w środowisku lokalnym? - Podaj przykład tych działań, w które się angażowałeś/aś.

- Jakie działania będziesz podejmował/a w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w rozwój samorządności w szkole?

W drugiej rundzie pytania zdawali sobie naprzemiennie kandydaci oraz ripostowali. Pytania dotyczyły przede wszystkim sposobów komunikacji podczas przerw.

Trzecia runda dopuszczała publiczność do zadawania pytań. Jedno z pytań dotyczyło uruchomienia radiowęzła szkolnego i zadano je kandydatowi, który zapisał taki postulat w swoim programie. Odpowiedział kandydat, a do jego wypowiedzi dołączyli inni kandydaci co dało konkretny obraz przygotowań rozruchu tego środka komunikacji.

Na koniec, na apelu szkolnym Pani Dyrektor ogłosiła datę wyborów – 15 października 2021r. o godz. 8.15

Komisja wyborcza wywiesiła regulamin wyborów i instrukcje głosowania oraz przygotowała ostemplowane listy uprawnionych do głosowania i karty wyborcze, zapieczętowaną urnę wyborczą, stolik dla komisji, odosobnione stanowiska dla wyborców.

Cisza przedwyborcza 14.10.2021 i dzień wyborów 15.10.22 r. przebiegł sprawnie, bez zakłóceń. Urnę wyborczą komisja wyborcza przekazała komisji skrutacyjnej, która dokonała liczenia głosów – raport trafił do komisji wyborczej, która następnie sporządziła protokół przebiegu wyborów i przekazała dyrektorowi szkoły. Społeczność wybrała w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, tajnych przewodniczącego (zdobył największą liczbę głosów), zastępcę i sekretarza. Przewodniczący Komisji wyborczej ogłosił wyniki wyborów na apelu popołudniowym 15.10.2021 r. Społeczność szkolna przyjęła brawami nowo wybrany Zarząd Samorządu Uczniowskiego. Nowy SU spotkał się 19 października na półgodzinne rozmowy wstępne - Zarząd. a później zebranie z Radami Klasowymi w celu uzgodnienia wstępnych i pilnych działań, m.in. wybór kół zadaniowych.


Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Zaangażowali się przedstawiciele wszystkich klas, większość nauczycieli , kierownik internatu, dyrektor szkoły i psycholog
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Kandydaci do władz samorządu szkolnego napotkali trudności podczas poznawania potrzeb społeczności szkolnej. Starali się w dość krótkim czasie poznać około 25 nowoprzyjętych uczniów (klasa 7a i 2b ze szkoły podstawowej i oraz kilkoro uczniów z klas branżowych). Próbowali m. in. poznać imiona; zamienili kilka słów, by wytworzyć relacje koleżeńskie. Współpracując ze znanymi sobie rówieśnikami i wychowawcami pokonali te trudności.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

W tym roku szkolnym udało nam się sprawnie włączyć uczniów z klas branżowych, którzy oprócz zajęć w szkole odbywają praktyki poza ośrodkiem.. Sekretarz poprzedniego SU wraz z opiekunem SU i kierownikiem internatu Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii pomogli w planowaniu działań związanych z wyborami. Wspólnie opracowali plan spotkań stacjonarnie i online.

Kampania wyborcza, debata i same wybory przebiegły zgodnie z oczekiwaniami i wielu uczniów a także nauczycieli uznali te zdarzenia za sukces społeczności szkolnej, który daje dobre prognozy na  pracę w obecnym roku szkolnym..

Ważna była też atmosfera akceptacji i spokoju.

Galeria zdjęć

Pliki dokumentujące realizację wyzwania:

Podobało Ci się

Komentarze