Debata szkolna dotycząca używania telefonów na terenie szkoły

Komunikacja i media: "3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat."

Dodano: 31.01.2022

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Zorganizowanie debaty wydawało nam się trudne. Nie wiedzieliśmy czy klasy zaangażują się w pomysł i czy będą skłonne do współpracy. Trudno było nam wymyślić jak przeprowadzić debatę w ciekawy i mądry sposób, tak, żeby temat naszej debaty, czyli problem z ustaleniem zasad korzystania z telefonów został rozwiązany. Nasze zmartwienia dotyczące zaangażowania społeczności szkolnej- na szczęście mijały z czasem, kiedy zauważyliśmy jak duże poruszenie wywołała debata zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli.

Aby pomóc sobie z drugim zmartwieniem dotyczącym jak poprowadzić rozmowę- stworzyliśmy ankiety i udostępniliśmy je rodzicom i uczniom (dla każdej grupy inną). Ich wyniki pokazaliśmy na początku wydarzenia, co pomogło w rozwinięciu dyskusji. Debata odbyła się 1.12.21r. Prowadzącym został nasz przedstawiciel w programie- Ignacy Kiejna. W debacie (poza przedstawicielami programu z naszej szkoły) uczestniczył dyrektor naszej szkoły, doktor Maciej Dębski z UG i Fundacji Dbam o Mój Zasi@g, (którego zaprosił nasz dyrektor), nasza szkolna Pani Psycholog, Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (wybrani przez uczniów w drodze głosowań klasowych), Rady Rodziców oraz po jednej osobie z każdej z klas 4-8. Z każdą minutą nasze przerażenie, że nie sprostamy oczekiwaniom dyrekcji i uczniów, którzy byli tak zadowoleni z pomysłu debaty, minęły. Rozmowa poszła naprawdę dobrze.


Etapy przygotowania do debaty

  1. Zgłoszenie pomysłu opiekunkom SU i dyrektorowi szkoły.
  2. Nawiązanie współpracy z pedagogiem, psychologiem, Radą Rodziców oraz Radą Pedagogiczną.
  3. Opracowanie ankiet dla rodziców i uczniów.
  4. Zaproszenie gościa specjalnego.
  5. Opracowanie pytań na debatę i przekazanie ich klasom do omówienia na godzinach wychowawczych.
  6. Przeprowadzenie debaty.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację wyzwania zaangażowani byli:

  • dyrektor szkoły,
  • przedstawiciele Rady Rodziców,
  • pedagog i psycholog,
  • nauczyciel informatyki,
  • przedstawiciele Rady Pedagogicznej.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejszym elementem podczas realizacji wyzwania było zaangażowanie całej społeczności szkolnej. Temat, który podjęliśmy jest dla uczniów bardzo ważny, dlatego zależało nam na aktywności jak największej liczby osób. Udało nam się to, dzięki częstym przekazywaniu informacji począwszy od samego pomysłu na zorganizowanie debaty, po czym przez informowanie o każdym kolejnym etapie do jej przygotowań. Uczniowie i nauczyciele żyli tym tematem, a każda klasa opracowywała swoje pomysły na odpowiedzi na postawione pytania.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Naszym sukcesem było zaangażowanie całej społeczności szkolnej. W debacie uczestniczyli uczniowie, rodzice, nauczyciele. Każdy, kto chciał, miał możliwość zabrania głosu. Co ważne, sama dyskusja, mimo że budziła wiele emocji, prowadzona była w sposób kulturalny. Forma debaty, przy rozwiązywaniu szkolnych problemów bardzo spodobała się dyrekcji szkoły. Z dużym prawdopodobieństwem będziemy mogli organizować kolejne.

Galeria zdjęć

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100030929361089

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
02.02.2022 10:16

Bardzo dziękuję za szczegółową relację wspaniałych działań! Relacją wyróżniłam jako wzór dla innych Szkół, które biorą udział w Projekcie! Serdeczne gratulacje! Bardzo się cieszę, że debata przebiegła (mimo początkowych obaw) tak pomyślnie. Z niecierpliwością czekam na kolejne opisy. Pozdrawiam!