Zbiór Uwag Szkolnych (ZUS)

Komunikacja i media: "2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami SU."

Dodano: 23.03.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Pierwszy etapem było w zasadzie w ogóle postawienie wyboru w ogóle na to wyzwanie. Zespół doskonale zdaje sobie sprawę, że kontakt SU z uczniami jest... kiepski. Dlatego uznaliśmy za priorytet, by w ogóle wiedzieć co dzieje się w ich głowach, jakie mają pomysły, problemy, obserwacje. Ogólnie co w trawie piszczy. Decyzja ta postawiła nas przed problemem podjęcia szeregu kolejnych decyzji: jaka forma kanału informacyjnego, jaka jego nazwa, gdzie go umieścić, kto będzie miał obowiązek opieki nad kanałem, wreszcie jak go finalnie stworzyć, ogłosić jego istnienie i zapoczątkować jego działanie. 

Z uwagi na dość dynamiczną sytuację pandemiczną w kraju długo zastanawialiśmy się nad wariantem zdalnym - tj. skrzynki mejlowej w domenie szkolnej. Ostatecznie, po dyskusjach Dyrektor szkoły zapadał decyzja, by możliwie przesunąć realizację zadania, na nieco pewniejszy okres, by kanał informacyjny stworzyć w formie analogowej - stacjonarna skrzynka na wiadomości. Wynikało to głównie z problemów i trudności natury formalno-prawnej, ponieważ w przypadku skrzynki mejlowej wiadomości od uczniów traciłyby swoją anonimowość (podpis adresem mejlowym). Takie dane, często mogące być wrażliwe, ktoś musiałby zabezpieczać, przetwarzać, co w warunkach szkolnych oraz Zespołu Projektowego i samego charakteru SU mogłoby być trudne. 

Uznano więc, że stworzone zostanie pudełko. Jest to opcja tym bardziej interesująca i obiecująca z uwagi na deklarację Dyrekcji na zakup metalowej skrzynki zamontowanej na stałe na jednej ze ścian holu szkolnego. Warunek jest jeden - najpierw pomysł skrzynki musi być zweryfikowany. W tym celu zespół przystąpił energicznie do przygotowania skrzynki "tymczasowej". Postawiono na specjalnie wykonane pudełko tekturowe. By ogłosić istnienie takiej formy kanału do komunikacji między SU a uczniami, ZP stworzył dwa plakaty, które wywieszono w newralgicznych punktach szkoły. Ponadto, przygotowano wiadomość mejlową dla uczniów, którą wysłano z ramienia koordynatora projektu, w której poinformowano o czasie pojawienia się skrzynki. 

Finałem był pierwszy dzień jej istnienia. Tutaj również postawiono na wariant najbardziej promocyjny, choć niepozbawiony wad. Mianowicie pierwszy dzień skrzynki to do niej przychodzili uczniowie, ale to skrzynka przyszła do uczniów. Delegacja ZP przeszła po szkole w ustalony dzień zbierając pierwsze karteczki z wiadomościami od uczniów. Forma ta straciła lekko na anonimowości, ponieważ ujawniają się osoby, które wrzucają coś do skrzynki. Nie wiadomo jednak co wrzucają, co jest okolicznością łagodzącą, podobnie jak fakt, że ta forma sprawi, że skrzynka dotrze do wszystkich. Zainteresowanie okazało się spore, przez co postanowiliśmy odpowiadać na nie sukcesywnie i nowe odpowiedzi będę ukazywały się co tydzień. 

Choć na pierwsze wiadomości już ZP i SU odpowiedzieli, to nadal zostało sporo do przeglądnięcia. Odpowiedzi zaś wiszą w widocznym miejscu, na głównej gazetce szkolnej - nie do przegapienia. 

Teraz tylko liczyć by pudełko w kolejnych miesiącach nadal cieszyło się zainteresowaniem, by wreszcie otrzymało swoje stałe miejsce. 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Pracę wspomagała Dyrektor szkoły, szkolna pedagog oraz jedna z nauczycielek tradycyjnie i nieformalnie wspomagająca sprawy uczniów w szkole.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Największym wyzwaniem było ustalenie i przygotowanie jakiegoś bardziej kompleksowego sposobu na poinformowanie uczniów. To z tego powodu powstał 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Uważamy, że wyzwanie to wspomogło integrację SU z uczniami w szkole oraz nas samych jako Zespołu Projektowego. Jesteśmy zadowoleni z tego, że pojawił się w naszej szkole wreszcie jaki stały system komunikacji i mamy nadzieję, że na stałe wkomponuje się w świadomość uczniów naszej szkoły. Pierwszy dzień istnienia "pudełka" pokazał dużą aktywność uczniów i teraz mamy sporo pracy, by wszystkie wiadomości odczytać i przygotować na nie odpowiedzi. 


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
25.03.2022 15:44

Drogi Zespole Projektowy,
Widzę, że przeprowadziliście rzetelną i uczciwą diagnozę sytuacji w kwestii uruchomienia kanału komunikacji między uczniami a SU; omówiliście szereg kwestii i problemów związanych z uruchomieniem nowego kanału, rozważyliście wszelkie plusy i minusy.
Dobrze, że zastosowaliście coś w rodzaju testu, czyli wdrożyliście działania promocyjno-informacyjne (plakaty, poczta internetowa), aby sprawdzić, czy informacja dociera we właściwy sposób.
Piszecie, że docieraliście ze skrzynką do każdej uczennicy i każdego ucznia, ponieważ chodziło Wam o jak najbardziej wyrazisty i mocny przekaz, po co i do czego ta skrzynka jest potrzebna. Sami też zauważyliście, że taka forma „nacisku” zaprzepaszcza zasadę jawności i anonimowości. Lepiej jednak nie działać w ten sposób, tylko zachęcać uczniów do wrzucania pytań i próśb poprzez częstsze ogłaszanie ważnych tematów i zagadnień dotyczących wprowadzania zmian w szkole i nagłaśniać efekty lektury tych zapytań nie tylko na głównej gazetce szkolnej , ale np. za pomocą radiowęzła lub przez przewodniczących poszczególnych klas. Zresztą napisaliście, że chcecie to robić co tydzień – to powinno wystarczyć, aby uczniowie w pełni oswoili i zaakceptowali taką formę komunikacji.
Podoba mi się to, że pozyskaliście do swojego pomysłu dyrektora, pedagoga szkolnego i dyrektora.
Skorzystajcie też z tego, o czym mówiliście na drugim spotkaniu online – opracujcie strukturę formularza, z którego uczniowie będą mogli skorzystać, wpisując swoje pytania i propozycje. Dobrze by było, aby główny temat zapytania był wyraźnie umieszczony nad skrzynką.
Doceniam Wasze zaangażowanie w realizację tego wyzwania. Widzę, że jesteście coraz bardziej dojrzałym Zespołem, który coraz lepiej rozumie, na czym polega rola SU w szkole.
Pozdrawiam serdecznie
Lidia Pasich