Motywacja do nauki

  • WYBITNA RELACJA

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 28.03.2022

0

0

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Podzieliliśmy się na zespoły i w ramach godzin wychowawczych przeprowadziliśmy dyskusje z poszczególnymi klasami na temat tego, co motywuje uczniów do nauki. Zbieraliśmy propozycje poszczególnych osób. Najczęściej pojawiały się odpowiedzi, że uczniów motywuje do nauki chęć otrzymania dobrej oceny, ale również pojawiały się sygnały, że ciekawa forma prowadzenia lekcji (sąd nad..., quizy, projekty i możliwość ich zaprezentowania). Uczniowie zgłaszali również, że ważna jest dla nich atmosfera na lekcji, to, żeby nauczyciel im ufał i pozwalał na realizowanie własnych pomysłów, a także by potrafił docenić efekty ich pracy. Przeprowadzaliśmy również w klasach zajęcia na temat sposobów skutecznego uczenia się.

Następnie zorganizowaliśmy spotkanie z przedstawicielami nauczycieli, by przekazać im informacje, które otrzymaliśmy od uczniów. Przy obecności większości uczniów odbyła się debata na sali gimnastycznej, do której przystąpiło siedmiu nauczycieli i siedmiu przedstawicieli środowiska uczniowskiego. Dyskutowaliśmy na temat tego, co motywuje uczniów do pracy. Przedstawiliśmy prośby i oczekiwania uczniów, nauczyciele wyrazili swoje spostrzeżenia na temat naszej pracy i odnieśli się do naszych propozycji. Ku naszemu zaskoczeniu nauczyciele byli otwarci na dyskusję. Ustaliliśmy, że w miarę możliwości w czasie planowania zajęć będą oni starali się uwzględniać nasze potrzeby. W czasie spotkania wypracowaliśmy też konkretne rozwiązania, które spisaliśmy, a następnie wywiesiliśmy na tablicy komunikacyjnej, którą stworzyliśmy w ramach realizacji wcześniejszego zadania.

Wypracowane rozwiązania:

  1. Zajęcia będą planowane w taki sposób, by stwarzały możliwość odniesienia sukcesu przez ucznia.
  2. Nauczyciele będą stosować więcej metod aktywizujących. Na przedmiotach humanistycznych będą to częste debaty, procesy sądowe, wywiady z postaciami i zajęcia parateatralne. Na przedmiotach ścisłych będzie więcej zajęć praktycznych, doświadczeń i wyjść w teren. Na wszystkich przedmiotach będą wykorzystywane nowe technologie.
  3. Uczniowie będą mogli sami włączać się w organizację procesu nauczania. Chętni uczniowie, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem danego przedmiotu, będą mogli opracować część lekcji i przygotowany materiał przedstawić klasie.
  4. Nawet drobne sukcesy będą dostrzegane i nagradzane przez prowadzących.
  5. Uczniowie pracujący sumiennie i aktywnie na danej lekcji na następnych zajęciach nie będą odpytywani z tego tematu.
  6. Uczniowie są zobowiązani do aktywnego uczestnictwa w zajęciach i do systematycznego przygotowywania się do zajęć.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Angażowaliśmy zarówno uczniów, jak i wychowawców klas. Debata została zorganizowana wspólnie z Radą Samorządu Uczniowskiego, w jej przeprowadzenie byli włączeni uczniowie i opiekunowie.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Zadanie nie sprawiło nam większych trudności. Niezbyt komfortowo czuliśmy się podczas rozmowy z nauczycielami, ponieważ obawialiśmy się, że nasze propozycje nie będą brane pod uwagę. Nasza rozmowa przebiegła jednak w miłej atmosferze, a nauczyciele w dużej mierze wykazali otwartość.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Podczas zajęć w klasach bardzo angażowali się uczniowie. Zebraliśmy wiele propozycji, które później mogliśmy przedstawić nauczycielom. Cieszymy się, że komunikacja przebiegała sprawnie i mamy nadzieję, że zaowocuje to zwiększeniem atrakcyjności poszczególnych lekcji. Sukcesem była również debata i możliwość otwartego porozmawiania z nauczycielami.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze