Rzecznik Praw Ucznia
Wybory i kwestie formalne: "5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia)."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-03-31 08:07
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Od początku naszego udział w "Szkole demokracji" zaczęliśmy planować jak miałaby funkcjonować taka instytucja. W naszej szkole nie było do tej pory osoby, która sprawowałaby taką funkcję. Zaczęliśmy od przyglądania się w jaki sposób rzecznik działa w innych szkołach. Zapoznaliśmy się z kilkoma regulaminami innych szkół. Wybraliśmy te punkty regulaminów, które najbardziej pasowały do naszej szkoły. Po rozpatrzeniu wszystkich możliwości wybraliśmy te najbardziej optymalne rozwiązanie. Przygotowaliśmy regulamin. Przedstawiliśmy go naszemu mentorowi, który wskazał nam punkty, które wymagały doprecyzowania. Kiedy regulamin został dopracowany, przedstawiliśmy go Pani Dyrektor i Radzie Pedagogicznej. Następnie przeszliśmy po klasach i ogłosiliśmy go uczniom. Regulamin wyboru Rzecznika został również umieszczony na tablicy informacyjnej Samorządu i na stronie internetowej szkoły. Teraz wszystko było gotowe. Pozostało tylko czekać na wybory. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku szkolnym uda się nam znaleźć kandydata.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:
Niewiele było takich osób. Przede wszystkim jednak mieliśmy na uwadze zdanie uczniów i wszystko konsultowaliśmy z dyrektorem szkoły, informowaliśmy go o postępach. Rozpatrywaliśmy sugestie wszystkich uczniów aby otrzymać najbardziej optymalne rozwiązania. Bardzo pomógł nam również nasz mentor. Dziękujemy!
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Najtrudniejsze było opracowanie całej podstawy prawnej. Był to nasz pierwszy dokument, który tworzyliśmy. Zawsze były jakieś sugestie bądź uwagi które niekoniecznie dało się ze sobą połączyć. Podczas tworzenia dokumentu pojawiało się wiele pytań typu: a co w takiej sytuacji gdy...? Musieliśmy znaleźć najlepsze rozwiązanie. Ostatecznie jednak udało się nam. Mamy nadzieję, że nasz regulamin będzie dobrze działał w praktyce.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:
Największym sukcesem było chyba przekonanie uczniów, że prawa ucznia są ważne a także, że pojawi się ktoś kto będzie tego pilnował. Nie było to wcale proste bo w naszej szkole nigdy wcześniej nie było takiej instytucji. Myślę jednak że w pewien sposób osiągnęliśmy nasz cel.
Janusz Żmijski
Mentor
Informacja zwrotna
31.03.2022 08:07
0
dziękuję za sprawozdanie. Wyróżniam je, gdyż uważam, że przygotowując powołanie rzecznika praw ucznia w Waszej szkole wykonaliście istotny krok na drodze wzmacniania uczniowskiej samorządności. Na dodatek zrobiliście to po swojemu, uważnie przyglądając się każdemu rozstrzygnięciu opisanemu w tworzonym regulaminie.
Kosztowało to Was wiele wysiłku- zgadzam się z Wami kiedy piszecie: "Nie było to wcale proste bo w naszej szkole nigdy wcześniej nie było takiej instytucji". Miałem przyjemność uczestniczyć w niektórych aktywnościach związanych z realizacją tego zadania. Mam nadzieję, że doprowadzicie do końca to działanie i wkrótce pojawi się w Waszej placówce ktoś, kto będzie skutecznie czuwał nad przestrzeganiem praw ucznia, dzięki czemu będziecie mieli poczucie, że w każdej sytuacji jesteście traktowani podmiotowo.
Wasza relacja jest kompletna, na dodatek bogato ilustrowana dołączonymi materiałami. Jest to zarazem ostatnia relacja z puli "obowiązkowych", zatem gratuluję Wam przy okazji spełnienia w tej mierze warunku otrzymania certyfikatu końcowego.
Z pozdrowieniami
Mentor Janusz