Nowe miejsce do nauki i spotkań
Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-15 11:33
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Po przeniesieniu biblioteki w nowe miejsce zobaczyliśmy, że pomiędzy biblioteką a klubikiem SU jest miejsce, a którym można wstawić stolik i tam uczniowie, którzy nie idą do biblioteki mogliby spędzać czas i uczyć się lub odpoczywać.
Liczba uczniów w szkole znacznie wzrosła w porównaniu z ostatnimi latami i w strefie relaksu jest za mało miejsca, aby wszyscy się tam zmieścili. Uczniowie też spędzają czas w bibliotece. Samorząd Uczniowski ma swój klubik, ale wszystkich też tam nie może przyjąć, a miejsce przed klubikiem pozostawało puste.
Jest to znacznie mniejsza przestrzeń niż ta w łączniku, przychodzi tu też mniej uczniów i jest większy spokój.
Postanowiliśmy to miejsce zagospodarować. Dodatkowo w gablocie wieszane będą materiały dotyczące działań SU oraz ważnych wydarzeń np. obchodów dnia wody, realizowanych projektów oraz informacja o godzinach urzędowania pani psycholog i pedagog, aby uczniowie, którzy potrzebują pomocy tych pracowników szkoły wiedzieli, kiedy są panie dostępne.
W weekendy też w naszej szkole są zajęcia dla dorosłych z Polski i dla Ukraińców, przychodzą często na zajęcia z małymi dziećmi i jest ich bardzo dużo. Potrzebują miejsca żeby usiąść przy stole, przejrzeć materiały czy zostawić dziecko blisko klasy, w której mają zajęcia, żeby nie siedziało z nimi w klasie, w której odbywają się zajęcia.
Działania, które zrobiliśmy:
- analiza wolnych miejsc w szkole, podgląd, gdzie siedzą uczniowie, w strefie relaksu na łączniku jest już za mało miejsca,
- uczniowie chętnie spędzają czas w bibliotece, ale nie wszyscy się tam mieszczą,
- miedzy biblioteką a pokojem SU pojawiła się wolna przestrzeń - niezagospodarowana,
- zmieniliśmy gazetkę - aktualnie jest tam informacja o Dniu Wody
- ustawiliśmy stolik i krzesła
- uczniowie chętnie korzystają z tego miejsca
Zauważyliśmy, że młodzież chętnie korzysta z tej przestrzeni na przerwach a w weekendy dorośli, tworząc własne zasady korzystania z tego miejsca. Jest tu porządek. Nie ma też takiego zgiełku jak w łączniku, który mieści się na parterze szkoły i w nim gromadzi się znacznie więcej osób.
W tym miejscu mogą w spokoju odrobić lekcje, poczytać książkę czy zjeść śniadanie.
Chcielibyśmy dodać, że jest to inne miejsce niż to w łączniku, bo tu nie ma kanap czy fotela, ale jednak cieszy się ono zainteresowaniem uczniów i słuchaczy zajęć weekendowych.
To takie miejsce do czytania, chwili relaksu w kameralnej atmosferze i cieszymy się, że uczniowie i tu spędzają czas w trakcie przerw czy czekając na zajęcia.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Do akcji zaangażowani byli uczniowie z naszej klasy oraz przedstawiciele SU. Bardzo we wszystkim pomagali nam uczniowie, którzy w poprzednich latach brali udział w Szkole Demokracji. Pomocą służyli też nauczyciele. Szczególnie nasza opiekunka, która zajmuje się też zagadnieniami bhp w naszej szkole.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Zebranie się do działania i wdrożenie pomysłu.
Długo nie wiedzieliśmy co zrobić, bo w szkole mamy dosyć dobrze wypełnione wolne przestrzenie.
Mamy strefę relaksu na łączniku, ale uczniów jest coraz więcej i spędzają czas w różnych miejscach, dlatego staramy się wykorzystywać wolne przestrzenie w szkole, aby tworzyć miejsca do siedzenia w kilka osób, odrabiania lekcji, czytania książki.
Musieliśmy tez zwrócić uwagę, aby były spełnione wymagania przeciwpożarowe.
Udało nam się zabrać do działania i zachowując zasady ochrony przeciwpożarowej zorganizować nasze miejsce. Przy organizacji radziliśmy się też nauczycieli, którzy w szkole uczą zajęć z BHP i naszej nauczycielki, która jest inspektorem BHP w szkole.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Nowe miejsce do odpoczynku, odrabiania lekcji, rozmów w kameralnym gronie.