Tworzymy przyszłość.
-
WYBITNA RELACJA
Wybory i kwestie formalne: "3. Starsi uczniowie lub przedstawiciele władz SU organizują zajęcia na temat wyborów dla swoich młodszych kolegów."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-01 16:06
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Jako grupa działająca w projekcie „Szkoła Demokracji” uznaliśmy, że chętnie podejmiemy wyzwanie, jakim jest przeprowadzenie szkoleń dla młodszych klas. Oczywiście, mieliśmy dużo obaw, ponieważ nigdy wcześniej nie angażowaliśmy się w takie działanie. Nie byliśmy pewni, czy poradzimy sobie z klasą jako prowadzący. Mieliśmy jakiś zarys, ale nie wiedzieliśmy, jak powinno wyglądać takie szkolenie, żeby było wartościowe i dobrze przeprowadzone.
Uznaliśmy, że przeprowadzenie takiego szkolenia będzie dla nas szansą na sprawdzenie się, jak sobie radzimy w tym obszarze oraz okazją nad doskonaleniem umiejętności autoprezentacji i pracy z grupą. Już we wrześni wszyscy zaczniemy naukę w nowych szkołach i jeśli teraz sprawdzimy i podniesiemy nasze umiejętności w tym zakresie, będzie nam łatwiej odnaleźć się w nowym środowisku i poczuć się pewniej.
Spotykając się całą naszą grupą w szkole, wspólnie ustaliliśmy, co chcielibyśmy przekazać uczniom a następnie poprosiliśmy o konsultacje nasze panie opiekunki. Ponieważ nigdy wcześniej nie prowadziliśmy takich zajęć i nie występowaliśmy w roli nauczyciela, z prośbą o pomoc zwróciliśmy się do naszych opiekunów w projekcie „Szkoła Demokracji” . Pani Marzena – nauczyciel i opiekun Samorządu Szkolnego z wieloletnim stażem oraz pani Weronika – psycholog, udzieliły nam wielu wskazówek, co powinien zawierać plan szkolenia, jak radzić sobie z presją czasu i ze stresem, jak najskuteczniej przekazać najważniejsze treści oraz co robić, żeby zapanować nad uczniami. Zajęcia odbyły się w marcu – wytypowaliśmy do warsztatów klasy 6 i 7. Uznaliśmy, że najkorzystniej będzie, jeśli przeprowadzimy je na godzinach wychowawczych. O pozwolenie na to zapytaliśmy wychowawców poszczególnych klas - spotkaliśmy się z entuzjazmem i pełnym poparciem, co trochę podniosło nas na duchu, ponieważ bardzo się stresowaliśmy tymi zajęciami. Aby ustalić plan szkolenia, spotkaliśmy się dwa razy i ustaliliśmy jego przebieg, po to aby wszystkie klasy odbyły szkolenie według tego samego planu i zdobyły tą samą wiedzę. Zajęcia odbyły się 22 i 23 marca. Nasz sześcioosobowy zespół podzielił się na trzy grupy, tak by dwójkami przeprowadzić zajęcia w poszczególnych klasach. W zajęciach brały udział całe klasy, czyli 17,15 i 19 osób. Zdecydowaliśmy się, aby szkolić te właśnie klasy, ponieważ były one najbardziej aktywne podczas realizacji naszych poprzednich wyzwań oraz jako najstarsze klasy będą miały możliwość przekazania swojej wiedzy kolejnym młodszym od nich samych, klasom. Na tydzień przed zajęciami przesłaliśmy klasom regulamin SU, aby mogły się z nim zapoznać i przypomnieć sobie jego poszczególne punkty.
Warsztaty odbyły się według następującego planu:
1. Wprowadzenie: burza mózgów na temat ”co to jest SU”, jaka jest jego struktura, jakie ma zadania.
2. Rywalizacja w grupach : jakie są obowiązki SU, jak współpraca wpływa na jakość pracy samorządu ?
Ćwiczenie : Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego.
Uczniowie stoją w kręgu. Nauczyciel przekazuje grupie jajko. Warunkiem wygranej klasy jest utrzymanie kubka z wodą w ruchu przez ok. 3 minuty poprzez przekazywanie go sobie nawzajem w kręgu. Po zakończeniu ćwiczenia uczniowie próbują znaleźć odpowiedzi na pytania: Od czego zależy zwycięstwo drużyny? W jaki sposób można by sobie pomoc, aby wygrać?
3. Omówienie przykładów działalności naszego SU oraz giełda pomysłów: po co w szkole działa SU, co daje nam samorząd ?
4. Cechy dobrego lidera. Uczniowie dzielą się na grupy i z gotowych podpowiedzi wybierają pozytywne i negatywne cechy dobrego lidera. Po ćwiczeniu dyskutujemy wspólnie, jakie cechy powinien mieć dobry lider, aby praca z nim była skuteczna i przyjemna.
5. Wspólne oglądanie filmu „ W grupie siła”.
6. Dyskusja, jak obejrzaną treść można odnieść do współpracy całej społeczności szkolnej przy wsparciu SU.
Ćwiczenie : Plecak Pani Curie.
Cel: rozwijanie współpracy grupowej.
Uczniowie tworzą dwie maks. dziesięcioosobowe drużyny. Kolejni przedstawiciele drużyn losują karteczkę z imieniem i nazwiskiem znanej osoby (lub imieniem postaci) i podają trzy przedmioty, jakie można by według nich znaleźć w plecaku tej osoby.
przykładowo: Robert Lewandowski (piłka, telefon komórkowy, obuwie sportowe). Zadaniem drużyny jest odgadnięcie imienia i nazwiska tej osoby/postaci. Po podaniu trzech podpowiedzi drużyna ma minutę na podjęcie decyzji i udzielenie odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź drużyna zdobywa 1 pkt.
7. Podsumowanie : omówienie korzyści z bycia aktywnym uczniem i działania w SU.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:
W realizację tego wyzwania zaangażowani byli : uczniowie działający w ramach projektu „Szkoła Demokracji” opiekunowie projektu, klasy biorące udział w szkoleniu oraz wychowawcy tych klas. Całość odbyła się za zgoda i wiedzą dyrektora szkoły.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Bardzo stresował nas fakt, ze musimy wystąpić publicznie przed naszymi kolegami i koleżankami. Dotychczas nie występowaliśmy nigdy przed nimi w takiej roli. Obawialiśmy się krytyki, nieprzyjemnych komentarzy, ale też tego czy i jak sobie poradzimy z prowadzeniem szkolenia. Zastanawialiśmy się, czy stres, jaki towarzyszy wystąpieniom publicznym nie przerośnie nas i nie zepsuje wszystkiego, co zaplanowaliśmy.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:
Po raz pierwszy prowadziliśmy szkolenie. Z pomocą naszych opiekunek nauczyliśmy się, jak prowadzić szkolenie i jak je zaplanować, aby było nie tylko mądre i wartościowe, ale też ciekawe dla uczestników. Udało nam się przeprowadzić szkolenie a w ocenie towarzyszących nam nauczycieli było ono interesujące i dobrze poprowadzone.
Zmierzyliśmy się z własnymi obawami, o to jak wypadniemy. Przekonaliśmy się, że umiemy kontrolować stres, a drobne pomyłki wcale nie muszą oznaczać końca świata. Wręcz przeciwnie, wiemy nad czym powinniśmy jeszcze popracować.
Niektórzy z nas bardzo dobrze poczuli się w roli szkoleniowca – być może w przyszłości będą mogli rozwijać się w tym kierunku zawodowo. Na pewno wiemy już, że prowadzenie takich szkoleń co ciekawe i inspirujące zadanie nie tylko dla słuchaczy ale tez dla nas samych. Miło było czuć, że dla innych uczniów jesteśmy „ekspertami”. Miło też jest robić cos dla innych, całkowicie bezinteresownie. W tym przypadku dzieliliśmy się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi – to znaczy, że warto kształcić się w jakimś kierunku, aby potem móc chwalić się swoimi doświadczeniami.
Uczniowie dobrze nas odebrali i podczas zajęć byli aktywni i zaangażowani. O efektach naszych warsztatów przekonają się jednak tylko nauczyciele, ponieważ my w nowym roku szkolnym będziemy już zupełnie gdzie indziej. Mamy jednak nadzieję, że trochę zmienimy świat - na lepsze !
Lidia Pasich
Mentor
Informacja zwrotna
01.04.2022 16:05
0
widzę, że podjęliście się czwartego wyzwania, za co zasługujecie na szacunek. Zdecydowaliście się na przeszkolenie uczniów z młodszych klas z wiedzy na temat SU i pokazanie im możliwości, jakie daje praca w SU. Po opisie wnioskuję, że wykorzystaliście swoją wiedzę i umiejętności, jakie zdobyliście na szkoleniach w ramach Szkoły Demokracji.
Wejście w rolę prowadzącego/eksperta wcale nie jest łatwe, ale podkreśliliście, że chcecie przećwiczyć swoje umiejętności w zakresie autoprezentacji. Dobrze, że poprosiliście swoje Opiekunki o pomoc – zawsze to łatwiej i pewniej, gdy ktoś może udzielić cennych wskazówek. Stworzony przez Was Plan szkolenia był bardzo ciekawy i zawierał wiele elementów integrujących. Aktywność oparta na pracy w zespołach zadaniowych (burza mózgów, dyskusje na temat filmu, ćwiczenie – zagadka z plecakiem i inne) z pewnością się uczniom podobała. Z opisu wnioskuję, że dzięki tym warsztatom, uczniowie klas młodszych wiele dowiedzieli się na temat pracy SU i poczuli, że mają wpływ na to, co się dzieje w ich szkole.
Nie wiem, czy na zakończenie warsztatów pytaliście uczniów o ich zdanie. Jeśli nie, warto o tym pamiętać na przyszłość. Informacje zwrotne od uczestników dotyczące efektywności realizowanych zagadnień pomagają być jeszcze lepszym w tym, co się wykonuje.
Dziękuję Wam za ciekawą próbę bycia ekspertem i wyróżniam Wasza relację.
Moc sukcesów na przyszłość.
Lidia Pasich