Spotkanie z ekspertem - Młodzież kontra zagrożenia zdrowia psychicznego.

Działania uczniów i uczennic: "4. Przeprowadzamy spotkanie on-line z ekspertem w formie webinarium lub telekonferencji."

Dodano: 31.03.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Podobnie jak z innymi wyzwaniami, tak i w tym wypadku realizacja rozpoczęła się w zasadzie już w momencie wyboru tego wyzwania. Podzieliliśmy realizację na kilka etapów. Pierwszy to wybór problemu z jakim zmaga się, według ZP, młodzież w naszej szkole. Za pomocą burzy mózgów powstała lista kilku tematów wartych zgłębienia. Były to:

  • zaburzenia odżywiania, a zdrowie psychiczne


  • Epizody depresyjne, a depresja - rozpoznanie i profilaktyka 


  • Autoprofilaktyka: zdrowy duch - zdrowe ciało. 


  • Szum informacyjny a zdrowie psychiczne 

Decyzją Zespołu wybrano temat drugi, co - jak się okazało - z biegiem czasu lekko zmodyfikowaliśmy.

Dzięki temu wiedzieliśmy, kogą będziemy szukać, by móc zorganizować prelekcję. Następnie rozpoczęliśmy szukać właśnie potencjalnego prelegenta. Na tym etapie okazało się, że musimy jeszcze rozstrzygnąć, czy wydarzenie zrobić w formie płatnej, czy bezpłatnej. Ciągle dążąc do tego by odbiorcy naszych działań byli jak najliczniejsi ustaliliśmy, że jako Zespół musimy zrobić wszystko by było to wydarzenie bezkosztowe. Odrzuciliśmy jednak na wstępie możliwość prelekcji, którą mogłaby zorganizować psycholog szkolna. Ta decyzja miała z kolei na celu znalezienie kogoś "z zewnątrz", kogoś kto jest spoza "szkolnego podwórka". Pomocną dłoń na tym etapie wyciągnęła do Zespołu Dyrektor Szkoły, która podsunęła kilka propozycji, a w szczególności lokalną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Pyskowicach, której obowiązkiem statutowym jest właśnie działalność w takich przypadkach jak ten z naszego wyzwania. Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z psycholog placówki p. Iwoną Zając, z którą Zespół ustalił, że możliwym będzie połączyć tematy o odżywianiu i depresji. Było to połączenie o jakim wcześniej nawet nie pomyśleliśmy. Przedmiotem rozmów stały się także kwestie techniczne. Podstawowa kwestia to ta dotycząca formy prelekcji. Wg. początkowych deklaracji wyzwaniem miało przypominać formę webinaru, lub telekonferencji. Jednak z biegiem czasu i wraz ze zmianą sytuacji pandemicznej w Polsce, zarówno Zespół jak i Pani Dyrektor i p. Iwona ustaliliśmy zgodnie, że możemy to wydarzenie zorganizować w formie "tradycyjnej" tj. jako stacjonarne spotkanie na terenie szkoły. To pozwoliło ustalić termin - 30 marca 2022 roku, godzinę 11.00, czy salę. Zespół Projektowy, wiedząc, że terminy nas paliły (wszystko działo się dynamicznie na przestrzeni końca lutego i początku marca) naprędce rozpoczęto ogłaszanie wydarzenie w klasach. Uczniowie Zespołu Projektowego, w najlepszej dla siebie formie - obchodzie po klasach poinformowali prawie wszystkich uczniów. Cel był jeden - każda klasa miała za zadanie przygotować kilka pytań to prelegentki, jakie potencjalnie mogą ich w tym temacie zainteresować. Wsparciem dla uczniów mieli być wychowawcy, którzy podczas zajęć wychowawczych mieli zagaić o temacie depresji i odżywianiu. W ten sposób uniknęliśmy krępującej - co by nie mówić - sytuacji, w której prelegent mówi do cichej i nieco zaskoczonej sali pełnej przeciążonych wiedzą uczniów. Pierwszeństwo głosu mieli przewodniczący klas.Przykładowe zadane pytania dzieciaków to:

  • Czy to prawda, że cukierkami można poprawić humor?
  • Jak mogę zauważyć, że mój kolega/koleżanka przechodzi depresję?
  • Co jeść by nasz mózg był odżywiony?
  • Skąd wiem, że źle jem?
  • Czy naprawdę w zdrowym ciele - zdrowy duch?

Dzieci i młodzież z całej szkoły świetnie poradziła sobie z pytaniami i ogólną tematyką. Sprawy mózgu nie były dla nich zupełnie opcje m. in dzieki innym działaniom prowadzonym przez szkołę (np. w tygodniu poprzedzającym prelekcję miał miejsce "Dzień Mózgu" podczas którego uczniowie dowiadywali się o pracy tego ważnego organu i jego potrzebach).

Wydarzenie to świetnie pokazało, że oddolne działania mają sens, a sprowadzenie gościa z zewnątrz dodatkowo uatrakcyjnia cały event.



Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Dyrektor Szkoły, Psycholog Szkolna, Wychowawcy klas, przewodniczący klas.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Największą trudnością było znalezienie odpowiedniej instytucji, która mogłaby spotkać się z nami. Było to zadanie na tyle wymagające, że sięgnęliśmy po pomocy Dyrekcji.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Największym sukcesem było zaangażowanie całej szkoły w prowadzenie tego wydarzenia.


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
01.04.2022 16:36

Drogi Zespole,
ogromnie się cieszę, że tak efektywnie i efektownie zrealizowaliście trzecie wyzwanie. Okazało się, że potrafiliście wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczniów - uświadomionym lub nieuświadomionym i zorganizowaliście ciekawe spotkanie na ważny temat. Połączenie tematu odżywiania i depresji okazało się strzałem w dziesiątkę. Znakomitym pomysłem było uruchomienie zainteresowania tematem wszystkich uczniów poprzez przygotowywanie pytań skierowanych do prelegentki. Okazało się, że pytania są bardzo konkretne i świadczą o wysokim poziomie refleksji u uczniów, a ponadto o tym, że uczniowie potrafią wykorzystać wiedzę zdobytą w ramach zrealizowanej wcześniej aktywności pn. „Dzień Mózgu”.
Piszecie, że trudno Wam było znaleźć kompetentną osobę do przeprowadzenia spotkania, ale dzięki dobrej komunikacji z dyrekcją udało się nawiązać kontakt z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Ciekawi mnie, co myśli prelegentka na temat spotkania. Czy coś ją zdziwiło? Zaskoczyło? Sądząc po ilości przygotowanych pytań pewnie miała „ręce (czytaj: głowę) pełną roboty”. Dobrze by było, abyście uwiecznili to spotkanie w formie relacji i dokumentacji fotograficznej na szkolnym Fb lub w innym miejscu. Zawsze warto podkreślać, że szkoła działa i żyje pełnią życia.
Serdeczności dla Was wszystkich
Lidia Pasich