Międzynarodowy Dzień Gofra

Działania uczniów i uczennic: "Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)"

Dodano: 31.03.2022

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

31 marca zorganizowaliśmy w naszej szkole kiermasz z okazji Dnia Gofra. Akcja stanowiła bezpośrednią odpowiedź na co najmniej dwie potrzeby:


  1. pozyskania funduszy na zakup witryny chłodniczej, w ramach projektu grantowego programu Nowej Ery Projektanci Edukacji "Gł_(L)odówka - dzielimy się śniadaniem; oraz
  2. alternatywy dla zlikwidowanego sklepiku szkolnego, z przekąskami na drugie śniadanie.


Projekt "Gł_(L)odówka zakładał realizację jednego z punktów programu wyborczego ucznia klasy ósmej, a mianowicie uruchomienie lodówki społecznej dla całej społeczności szkolnej.

Nasz projekt uzyskał akceptację Nowej Ery i otrzymaliśmy na jego realizację 1000 zł (GŁ_(L)ODÓWKA - dzielimy się śniadaniem (projektanciedukacji.pl). Oprócz zakupu lodówki zaplanowaliśmy również akcje promujące niemarnowanie żywności oraz dzielenie się śniadaniem. Na inaugurację projektu pozyskaliśmy patronat honorowy Prezydenta Miasta Łodzi. Aby móc zakupić witrynę chłodniczą odpowiedniej jakości i wielkości, musieliśmy jednak postarać się o dodatkowe fundusze (brakowało nam ponad 1000 zł!).


Na początek uruchomiliśmy zbiórkę na platformie zrzutka.pl i promowaliśmy ją na portalach społecznościowych. W ten sposób udało się nam zebrać 611 zł, nadal więc brakowało środków.


W międzyczasie pisaliśmy do marketów i Rady Osiedla o wsparcie naszej inicjatywy, niestety bez sukcesu. Skontaktowaliśmy się z Bankiem Żywności i udało nam się pozyskać materiały (książki i ulotki) na temat przeciwdziałania marnowaniu żywności oraz zdrowego żywienia, doposażając w ten sposób naszą szkolną salę kulinarną (sala, w której mamy lekcje gotowania).


Nadal potrzebowaliśmy jednak pomysłu, który otrzyma masowe poparcie społeczności naszej szkoły i zasili nasz budżet. W ramach projektu zakładaliśmy organizację kiermaszu, jedna z naszych koleżanek wyszukała w Internecie, że 25 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Gofra i od razu uznaliśmy to za znak ;) Planowaliśmy przeprowadzić akcję tego dnia, ale duża część grupy rozchorowała się, więc przełożyliśmy go o tydzień. Daliśmy temu projektowi szansę i się udało. 


Dwa tygodnie przed wydarzeniem ustaliliśmy menu, cennik i składniki. Korzystając z grupy czatowej na Teamsach i chmury podzieliliśmy się zadaniami. Wyłoniliśmy osoby odpowiedzialne za promocję wydarzenia (plakaty w szkole, informacje na Librusie, Zespołach na Teamsach oraz na Instagramie), zakup składników, wypiek gofrów, dekorowanie i dostarczanie zamówień.


Prawdziwym wyzwaniem było to, że gofry od początku do końca przygotowywaliśmy sami, na ten dzień mieliśmy zarezerwowaną salę kulinarną. W trakcie lekcji wypiekaliśmy gofry, a na przerwach zgodnie z zamówieniami dekorowaliśmy je i dostarczaliśmy do kupujących (komunikowaliśmy się za pomocą SMSów).


Naszym chwytem marketingowym było, iż za jedną monetę o najwyższym nominale (5 złotych) można było otrzymać gofra z cukrem pudrem. Ceny były w przedziale od 5 do 15 zł (za wersję premium), dodatkowo dwie uczennice przygotowały muffinki, które też cieszyły się popularnością.


Uczniowie, dzięki wspaniałej kampanii informacyjnej, godzinę przed rozpoczęciem ustawiali się w kolejce. Zamówienia były składane na 3 krótkich (10 minut) i dwóch długich (15 minutowych) przerwach. Wszystkie gofry zostały sprzedane! Wydaliśmy ponad 130 gofrów, a łącznie zarobiliśmy ponad 1100 zł - cele zostały osiągnięte! :D


https://sp162elodz-my.sharepoint.com/:v:/g/personal/h_kopanska_sp162_elodz_edu_pl/EdA_KOrwuTxBjVcwfxM3RckBiOKC1JTG7-6ZNeMIEuKMiA?e=uHBple

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W ten projekt zaangażowała się cała Rada Samorządu Uczniowskiego (ok. 10 osób z klas 5-8). Otrzymaliśmy również wsparcie rzeczowe od Banku Żywności (książki i materiały promocyjne na temat przeciwdziałania marnowaniu żywności).
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Pierwszym problemem była konieczność zmiany terminu wydarzenia, połowa Rady oraz opiekunka samorządu rozchorowała się i nie mogliśmy przeprowadzić akcji w rzeczywistym Dniu Gofra. Następnie, już podczas pieczenia gofrów pojawiły się znaczące trudności techniczne: dwie gofrownice (z czterech) przestały działać, proces wypieku więc się wydłużył, mieliśmy lekkie opóźnienia z wydawaniem zamówień. Zainteresowanie akcją było tak duże, że niestety nie udało się zapewnić gofrów dla wszystkich chętnych.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Za sukces uznaliśmy przede wszystkim ilość zebranych pieniędzy. To wystarczyło, żeby opłacić lodówkę, a nawet zyskać dodatkowe fundusze na inne działania. Również sami nabraliśmy nowych doświadczeń. Tym razem gastronomiczno-kulinarne. Niektórzy wczuli się w rolę kelnera, inni cukiernika, a jeszcze inni w rolę piekarza. Uważamy, że to świetny eksperyment i polecamy innym, aby również przeprowadzali podobne akcje w swoich szkołach.

Galeria zdjęć

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://zrzutka.pl/nx464c

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
01.04.2022 21:12

Dziękuję za poprawki i uzupełnienie relacji. Lodówka społeczna w waszej licznej społeczności uczniowskiej to świetny pomysł. Opisane działanie pozwoliło na uzupełnienie niezbędnych środków finansowych. Pieniądze pozyskane w konkursie grantowym i na zrzutce.pl okazały się niewystarczające, więc wymyśliliście szkolny Dzień Gofra. Sprostaliście wyzwaniu organizacyjnie, promocyjnie i kulinarnie. Po raz kolejny okazuje się, że nie ma dla Was rzeczy niemożliwych. Jesteście świetnym zespołem!