Różowe Skrzyneczki w toaletach damskich

Podejmowanie decyzji: "2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież)."

Dodano: 01.04.2022

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Podczas wyborów na stanowisko przewodniczącego naszej szkoły, w treści jednego z plakatów pojawił się pomysł skrzyneczek higienicznych w damskich toaletach, pomysł zyskał duże poparcie społeczności szkolnej. Pojemniki miały zawierać najważniejsze rzeczy higieniczne, takie jak podpaski, tampony, mokre chusteczki lub wkładki higieniczne i wpisywać się w ogólnopolską akcję walki z ubóstwem menstruacyjnym. 

Po wyborach, gdy zaczęliśmy realizować pomysły pojawiające się na plakatach, doszliśmy do skrzyneczek - trzeba było jednak mieć pieniądze, aby ruszyć z tym projektem. Zawartość do nich oraz promocje wydarzenia były kosztowne. Myśleliśmy, by napisać do “Akcji Menstruacji”, czy ‘’Różowej Skrzyneczki’’, od których zaczerpnęliśmy ten pomysł, lecz okazało się, że nie mogą nam pomóc, ponieważ aktualnie sami nie mają pieniędzy na zakup najpotrzebniejszych środków higieny osobistej. Wtedy pojawił się pomysł wzięcia udziału w konkursie grantowym Projektantów Edukacji, prowadzonym przez wydawnictwo ‘’Nowa Era’’. Musieliśmy opisać nasz projekt i promować go w społeczności. 

 

Udało nam się - otrzymaliśmy tysiąc złotych grantu: Ratunku - dojrzewam! (projektanciedukacji.pl). Zakupiliśmy skrzyneczki, ich wyposażenie i zorganizowaliśmy akcję promocyjną w Dniu Kobiet, 08.03.2022r, by opowiedzieć zaciekawionym uczniom i uczennicom, na czym dokładnie polega nasza inicjatywa, zaprezentować zamówione skrzyneczki oraz wręczać ulotki na temat menstruacji wraz z cukierkami. Stoisko, na którym się to odbywało cieszyło się dużym zainteresowaniem.  


Panowie konserwatorzy zamontowali skrzyneczki we wszystkich damskich toaletach (mamy ich 6), my opracowaliśmy "odezwy do uczennic" i umieściliśmy je w toaletach (jak należy korzystać ze skrzyneczek). Porządku w skrzyneczkach oraz tego, aby nic się nie skończyło pilnuje tzw. Różowy Patrol - jest to zespół sześciu chętnych uczennic, każda z nich pilnuje skrzyneczki na innym piętrze, w dwóch skrzydłach naszej szkoły i uzupełnia je, kontaktujemy się przez grupę czatową na Teamsach. Chcąc umilić naszym uczniom korzystanie z toalet zorganizowaliśmy konkurs, w którym każdy, kto brał udział musiał zaprojektować łazienkę. W przyszłości będziemy starać się korzystać z tych projektów.   


Ponadto skontaktowaliśmy się, poprzez wydawnictwo Moonka, ze znaną w sieci - Panią Miesiączką, czyli Barbarą Pietruszczak, autorką książek o dojrzewaniu i udało nam się nawiązać współpracę. Moonka i Różowa Skrzyneczka zgodziły się przeprowadzić dla naszej szkoły dedykowane Q&A na temat dojrzewania! Poprzez pudełko anonimowych pytań oraz aplikację Tellonym zebraliśmy wątpliwości naszych kolegów i koleżanek na temat dojrzewania i przekazaliśmy je do Moonka – teraz czekamy na filmik, który będziemy promować w szkole i sieci.  

Dzięki wsparciu naszej szkoły udało nam się zakupić gry o dojrzewaniu z wydawnictwa Moonka. Przekażemy je do biblioteki szkolnej. Można je będzie wypożyczać na wdżr lub godzinę wychowawczą.  

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W projekt zaangażowali się wybrani członkowie Rady Samorządu Uczniowskiego (ok. 10 osób).

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniej było zdobyć fundusze na akcję i zachęcenie uczniów do zaangażowania się w przekazywanie pytań do Q&A Moonka. Nasi koledzy robili sobie żarty i zamiast pytań dawali nam niezbyt stosowne komentarze. Ponadto, pomimo to, że społeczność uczniowska często zgłasza Radzie SU brak komfortu w łazienkach, to poproszeni o propozycje zmian, nie mieli za dużo do powiedzenia ;/ Musieliśmy się wesprzeć Panią od plastyki, która w trakcie zajęć wdrożyła uczniów do projektowania przestrzeni.

Pisaliśmy też prośby do firm produkujących podpaski o wsparcie akcji, niestety bez sukcesu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Zdobycie funduszy na akcję oraz to, że uczennice korzystają z zamontowanych skrzyneczek! Ponadto staliśmy się pionierami w Łodzi akcji przeciwko ubóstwu menstruacyjnemu na większą skalę i Moonka z Różową Skrzyneczką promują nas, dążąc do zobowiązania Miasta Łódź do zapewnienia środków finansowych dla szkół na środki higieny osobistej.

Link: (3) Różowa skrzyneczka – posty | Facebook

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://projektanciedukacji.pl/projekt?id=17082

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
01.04.2022 20:53

Bardzo dziękuję za dodanie relacji. Łazienki z różowymi skrzyneczkami ze środkami higienicznymi to pomysł, który wymagał pozyskania środków finansowych. Poradziliście sobie, wygrywając grant w konkursie. Świetnie zorganizowaliście akcję promocyjną, nawiązaliście ważne kontakty, szukaliście wsparcia firm. Choć nie zawsze wszystko się udawało, ważne jest, że próbowaliście. Kreatywność, konsekwencja w działaniach, wytrwałość to Wasze mocne strony. W realizacji pomysłów służących szkolnej społeczności nic Was nie zatrzyma!