Tak uczyć, by nauczyć :)
Uczenie się i nauczanie: "Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)"
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-06 12:46
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Pomysł na to wyzwanie pojawił się dość spontanicznie, zainspirowało nas spotkanie z mentorem. Wiedzieliśmy jednak, że trzeba działać szybko. Wyzwanie zostało przez nas wybrane spontanicznie, jako dodatkowe. Dzięki niemu mieliśmy kolejny raz okazję bezpośredniego kontaktu ze społecznością szkolną, zapoznania się z opinią uczniów i wdrożenia czegoś co może przynieść wymierne efekty w przyszłości. Wzięliśmy pod uwagę sytuację w szkole, metody pracy naszych nauczycieli i doszliśmy do wniosku, że nie zawsze sposób w jaki przekazywana jest nam wiedza jest dla nas efektywny. Podczas rozmowy planującej przebieg wyzwania okazało się, że mamy różne spojrzenie na tę kwestię. Część z nas woli uczyć się poprzez wykład na lekcji, inni poprzez filmik, pozostali wolą jeszcze inne sposoby. Zastanawialiśmy się jak sytuacja wygląda wśród całej społeczności, skoro tak bardzo różnimy się w tak małej grupie, to jak mogą różnić się wyniki naszej ankiety na poziomie całej szkoły. Byliśmy bardzo ciekawi. Propozycje zawarte w naszej ankiecie to efekt naszych doświadczeń, sugestii członków grupy, ale i klasy, z którą wymieniamy się często takimi spostrzeżeniami. Tak też powstała ankieta, którą postanowiliśmy rozpropagować wśród naszych uczniów. Ankieta powstała na bazie naszych doświadczeń, jako grupy i klasy. Wiemy kto z nas i w jaki sposób lubi się uczyć i być nauczanym. Zaciekawiło nas jednak jak to wygląda w innych klasach. Zaczęliśmy od uzyskania zgody u Pani Dyrektor na jej przeprowadzenie. Wymyśliliśmy odpowiedzi, ułożyliśmy i wydrukowaliśmy ankietę. Przeszliśmy po wszystkich klasach, zliczyliśmy głosy. W naszej ankiecie zaproponowaliśmy 7 opcji odpowiedzi, ale nie zamykaliśmy się na propozycje uczniów, mogli je dodać. Pytanie na ankiecie brzmiało : Jak najlepiej Ci się uczy? Uzyskaliśmy 393 ankiet wielokrotnego wyboru. Wyniki przedstawiły się następująco:
- Praca w grupach - 20%
- Nauczanie przez twórczość (np. projekty, plakaty) - 11%
- Wykład na lekcji - 14%
- Pisanie notatek - 11%
- Praca samodzielna (np, w ćwiczeniach, podręczniku) - 8%
- Zadania interaktywne - 17%
- Oglądanie filmików edukacyjnych - 19%
Wyniki zostaną przedstawione w sprawozdaniu z działalności samorządu uczniowskiego do wiadomości Dyrekcji i Nauczycieli w naszej szkole. Jesteśmy przekonani, że wyniki ankiety nie tylko dla nas są ważne, ale także będą bardzo pomocne dla nauczycieli przygotowujących swoje lekcje.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Zaangażowaliśmy całą społeczność szkolną, a dzięki ich odpowiedziom mogliśmy opracować wyniki.Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Najtrudniejsze było przygotowanie ankiety i opracowanie jej wyników w tak krótkim czasie, który sobie narzuciliśmy,
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Jednocześnie największym sukcesem okazał się fakt, że mimo tak małej ilości czasu ankieta została dobrze opracowana, jej wyniki przeanalizowane. Dodatkowo uzyskaliśmy poczucie, że jako społeczność szkolna, w grupie mamy moc wpływu na rzeczy takie jak metody prowadzenia zajęć. Myślimy, że ankieta będzie też miała dobry wpływ na efektywność nauczania, czyli spowoduje, że będzie nam się lepiej uczyć i łatwiej przyswajać wiedzę.
Lidia Pasich
Mentor
Informacja zwrotna
06.04.2022 12:45
0
dziękuję za naniesienie poprawek i wyjaśnienia. Już wiem, że to wyzwanie potraktowaliście jako dodatkowe.
Muszę powiedziec, że jak na tak krótki czas , to wywiązaliście się bardzo dobrze z tego zadania.
Podziwiam Wasza determinację i chęć zmiany szkoły w obszarze dydaktyki.. Sądzę, że dotknęliście bardzo ważnego tematu - sposobu nauczania. Życzę Wam konsekwencji w tym działaniu.
Wyróżniam Wasza relację za poruszenie ważnego tematu w funkcjonowaniu szkoły, zbadanie go w ciekawy sposób i za zaangażowanie całej społeczności szkolnej.
Pozdrawaim serdecznie
Lidia Pasich