"Co ty wiesz o ocenianiu" Ankiety badające stopień zrozumienia tego, za co i jak jesteśmy oceniani na lekcjach.

  • WYBITNA RELACJA

Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 08.04.2022

0

0

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

To zadanie było chyba tym, którego realizacja poszła nam najsprawniej (może dlatego, że gonił nas czas, a może powodem było to, że było to ostatnie wyzwanie i wiedzieliśmy już, jak rozdzielić zadania, jak zmobilizować grupę itp... Doświadczenie ;) ).

Najpierw wyznaczyliśmy spośród nas tych, którzy przygotowali pytania do ankiety kierowanej do uczniów naszej szkoły.

W ankiecie zamieściliśmy pytania, które miały sprawdzić zarówno to, czy uczniowie znają kryteria oceniania poszczególnych form sprawdzania wiedzy (sprawdzian, kartkówka, praca na lekcji itp.), jak i czy rozumieją kiedy i co mogą poprawiać, gdzie znajdują się informacje o tym co i jak jest oceniane na lekcjach. Ułożyliśmy 13 pytań:


1.Czy wiesz, gdzie znajdują się informacje na temat kryteriów oceniania?

2.Czy wiesz, jak są punktowane kartkówki i sprawdziany?

3.Czy nauczyciel odpowiednio tłumaczy ci kryteria oceniania sprawdzianów i kartkówek?

4.Czy wiesz które formy sprawdzające możesz poprawić a które nie?

5.Czy wiesz co może zaszkodzić twojej ocenie zachowania?

6.Czy wiesz, ile razy możesz być nieprzygotowany/a do lekcji?

7.Czy nauczyciel od danego przedmiotu odpowiednio wyjaśnia kryteria oceniania na początku roku szkolnego?

8.Czy nauczyciel zawsze stosował się do limitu sprawdzianów w danym tygodniu?

9.Czy przed sprawdzianami lub kartkówkami masz jakieś wątpliwości dotyczące spraw organizacyjnych?

11.Czy wiesz przez jaki okres czasu nauczyciel musi wystawić ci ocenę ze sprawdzianu lub kartkówki?

12.Czy znasz czas, w którym możesz poprawić sprawdzian?

13.Czy jest temat, którego brakowało w tej ankiecie a uważasz ze jest on istotny? Jak tak, to podaj przykład

14.W skali 1-10 ocen twoja wiedze na temat oceniania w naszej szkole.


Ankietę przygotowaliśmy w formularzu FORMS, a panią wicedyrektor poprosiliśmy o rozesłanie jej do wszystkich klas 4-8 naszej szkoły (klasy mają swoje konta na platformie Microsoft Teams, jeszcze z czasów nauki zdalnej).

Ustaliliśmy w jakim okresie uczniowie będą mogli wypełniać ankiety. Kolejnym krokiem było wyznaczenie osób odpowiedzialnych za analizę ankiet i przygotowanie wniosków.

W ankiecie wzięło udział 77 uczniów.

Wyniki pozytywnie nas zaskoczyły, gdyż okazało się, że znaczna większość uczniów wie za co i według jakich kryteriów jest oceniana, a nauczyciele w sposób zrozumiały dla uczniów tłumaczą kryteria jeszcze na początku roku szkolnego.

We wnioskach z ankiety uwzględniliśmy to, że nie każdy uczeń wziął w niej udział i jej wyniki mogą być nie miarodajne.

W piątek 08.04.2022, przed lekcjami udało nam się spotkać z nauczycielami, by przedstawić wnioski z ankiet i propozycje rozwiązań. Pierwotnie chcieliśmy skorzystać z wprowadzonych przez nas w szkole tzw. „Obiadów czwartkowych”, ale kiedy na jednym z takich spotkań Pani Dyrektor zaproponowała, żeby zapraszać na nie przedstawicieli nauczycieli wszystkich przedmiotów – poszliśmy właśnie tym tropem.  

Stwierdziliśmy, że w ten sposób trafimy szybciej do szerszego grona.  

W spotkaniu wzięło udział 4 nauczycieli, 4 kluczowych (naszym zdaniem ;) ) przedmiotów w szkole, którzy obiecali przekazać dalej to, co wspólnie wypracujemy podczas spotkania. 

I tak przedstawiliśmy konkretne wnioski z ankiet: 

- większość uczniów wie za co i według jakich kryteriów jest oceniana na lekcji, 

- dość wysoko oceniają swoją wiedzę w zakresie oceniania w naszej szkole i zazwyczaj wiedzą, gdzie szukać informacji o tym, 

-przeważnie nauczyciele dobrze tłumaczą zasady oceniania oraz to, z czego i jak będą oceniali uczniów na swoich lekcjach (robią to we wrześniu), 

-w ciągu roku szkolnego uczniowie mają jednak wątpliwości, zwłaszcza jeśli chodzi o sprawy „organizacyjne” związane ze sprawdzianem czy kartkówką (chodzi o to, za co zdobywają punkty w poszczególnych zadaniach). 

Do powyższych wniosków zaproponowaliśmy nauczycielom konkretne rozwiązania: 

1. Dodatkowe, dokładne tłumaczenie uczniom kryteriów oceniania (za każdym razem przed sprawdzianem czy kartkówką – wiemy, że robicie to we wrześniu, ale …My o tym zapominamy), 

2. Przygotowywać na kartce kryteria oceniania danych zadań i dołączać je (kryteria) do każdej ocenianej na lekcji formy pracy (np. przed pracą w grupie czy wspomnianym już sprawdzianie), 

3. Przy okazji lekcji powtórzeniowych nie tylko sprawdzać, czego jeszcze nie umiemy, ale upewnić się, że rozumiemy, jak będziemy oceniani na sprawdzianie (np. podać przykładowe zadanie wraz ze sposobem jego ocenienia). 

4. Rekomendujemy też unikanie poleceń sformułowanych zbyt ogólnie (np. „wyjaśnij pojęcie”, gdzie nie wiemy, czy wystarczy wyjaśnić jednym zdaniem, czy rozpisywać się na pół strony i czy za jedno zdanie dostaniemy już maksymalną ilość punktów, czy nie). Jeśli mamy już coś opisać, albo wyjaśnić to podać nam co musimy zawrzeć w tym opisie/wyjaśnieniu, by dostać 1pkt., 2pkt., 3pkt…itd. 

  

Nauczyciele przystali na część naszych propozycji. Stwierdzili, że mogą częściej niż tylko we wrześniu przypominać nam to, za co i jak jesteśmy oceniani na lekcji. Mogą też przygotowywać kartki/wyświetlać na prezentacji kryteria oceniania np. pracy w grupie, pracy na lekcji czy innych form przez nich ocenianych, jeśli to miałoby pomóc w ogarnięciu tzw. spraw „organizacyjnych” przed ocenianiem (w załączniku podamy przykład, który wypracowaliśmy z nauczycielem WOSu, przy okazji oceny zadań projektowych dla klas 8).

Ponieważ uczniowie naszej szkoły wiedzieli (za pośrednictwem szkolnego Instagrama), że mamy spotkać się z przedstawicielami nauczycieli w naszej wspólnej sprawie  - tą samą drogą, a więc za pośrednictwem relacji na naszym oficjalnym, szkolnym Instagramie poinformowaliśmy ich o zmianach, jakie będą wprowadzone w naszej szkole w związku z podniesieniem świadomości uczniów na temat tego za co i w jaki sposób są oceniani na lekcjach. 



Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Poza zespołem projektowym zaangażowana na była Pani Wicedyrektor, dzięki której pomocy sprawnie poszło nam przekazanie ankiet, skierowanych do uczniów.

Na finiszu zadania pomogli także przedstawiciele zespołów przedmiotowych nauczycieli, którzy przyjęli nasze pomysły, dopracowując je do specyfiki swoich przedmiotów.


Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejsze było zgranie się z nauczycielami, którym mieliśmy przedstawić konkretne pomysły rozwiązań. Zawsze bowiem albo kogoś nie było, albo dostał zastępstwo, albo sprawy bieżące szkoły spychały trochę nasze działania na dalszy plan.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Sukcesem możemy nazwać to, że w końcu większość nauczycieli, zaproszonych na prezentację wyników zjawiła się w wyznaczonym miejscu, wysłuchała nas i współpracowała przy wypracowaniu rozwiązań. Traktowali nas przy tym, jak partnerów w dyskusji, co bardzo nam się spodobało.

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze