Dzień Kolorowej Skarpetki
-
WYBITNA RELACJA
Działania uczniów i uczennic: "3. Organizujemy dzień integracyjny lub noc integracyjną dla uczniów szkoły, podczas których każda klasa jest odpowiedzialna za przygotowanie poszczególnych elementów wydarzenia."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-10 02:20
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Zespół nasz pod opieką pani Leokadii zaplanował jako obowiązkowe wyzwanie z grupy Komunikacja i media. Naszym zamiarem była debata obejmująca uczniów i nauczycieli, poruszenie ważnych tematów dotyczących nas wszystkich. Niestety, pomimo zachęty z naszej strony wyzwanie to nie spotkało się z takim odzewem, na jaki liczyliśmy. Nie było osób chętnych do udziału w debacie i z przykrością musieliśmy zrezygnować z tego przedsięwzięcia. Zdecydowaliśmy się na działania podejmowane przez uczniów i przez nich w całości przygotowane. Pierwszy dzień wiosny w naszej szkole nie jest dniem wagarowicza. Tego dnia do „trójki“ wszyscy uczniowie przyszli bardzo chętnie. Tego dnia zorganizowaliśmy „Dzień Kolorowej Skarpetki“. W poprzednich latach, jedna z nauczycielek z naszej szkoły zorganizowała takie święto w swojej klasie. W tym roku uczniowie podjęli decyzję, że działania obejmą całą szkołę. Decyzję taką podjęli wspólnie: samorząd uczniowski, nauczyciele, dyrekcja naszej szkoły i my. Czy tego dnia chodziło tylko o kolorowe skarpetki? Oczywiście że nie! Ubierając dwie różne skarpety, chcieliśmy okazać swoje wsparcie i tolerancję osobom z zespołem Downa. A dlaczego taka data? Otóż nawiązuje ona do obecności dodatkowego, trzeciego chromosomu w 21. parze chromosomów u osób z tym zaburzeniem. Czyli dokładnie 21.03.
Tego dnia wszyscy uczniowie obejrzeli prezentacje multimedialne oraz filmy o „byciu innym“, szacunku do drugiego człowieka. Wybór materiałów należał do młodzieży. Każda klasa przygotowywała co innego. Oczywiście pod pilnym okiem naszych młodych demokratów. Propozycje prezentacji przedstawiły klasy siódme. Filmami zajęły się klasy ósme. Młodsze klasy zajęły się pacynkami, a najmłodsze skarpetkami w różnych kolorach. Dodatkowo, każda klasa przygotowywała plakaty z hasłami o tolerancji, np.: „Tolerancja to gwarancja na lepszy świat“. Tworząc te małe dzieła sztuki, mogliśmy porozmawiać o tym, czym dla nas jest akceptacja ludzi różniących się od nas oraz jak można wspierać osoby z niepełnosprawnościami. Gdy skończyliśmy, wszyscy uczniowie naszej szkoły wyszli na patio, gdzie trzymając się za ręce stworzyliśmy długi, kolorowy łańcuch... Niektóre klasy prezentowały też przepiękne, wiosenne kapelusze. Na zakończenie „Dnia Kolorowej Skarpetki“ włączyliśmy muzykę i wszyscy uczniowie wraz z wychowawcami, pozostałymi nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły, mogliśmy zatańczyć i tanecznym krokiem wesprzeć osoby z zespołem Downa.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację tego wyzwania zaangażowana była cała nasza szkoła. Od uczniów z najmłodszych klas począwszy, przez dyrekcję i nauczycieli, po pracowników administracji i obsługi.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Realizacja wyzwania nie sprawiła nam większych problemów. Choć niektórzy uczniowie wspominali, że trudnością było wymyślenie dobrego hasła na plakaty. A z tego względu, że nasza szkoła jest bardzo duża, w realizacji pomagali nam nauczyciele, wysyłając informacje o tym dniu poprzez dziennik elektroniczny.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Najważniejszym z sukcesów z pewnością jest zwiększenie wiedzy uczniów naszej szkoły na temat zespołu „Downa“ oraz problemów z jakimi zmagają się osoby z tym zaburzeniem. Wiemy też, że inny, wcale nie znaczy gorszy.
Aneta Lewczuk
Mentor
Informacja zwrotna
10.04.2022 02:20
0
Akceptuję relację dotyczącą organizacji dnia integracyjnego, gdzie każda klasa jest odpowiedzialna za poszczególne elementy wydarzenia.
Jestem pod wrażeniem Dnia Kolorowej Skarpetki, które w imponujący sposób zintegrowaliście ze wsparciem i tolerancją dla osób z zespołem Downa.
Po pierwsze gratulacje, że pomimo małej klęski przy wyzwaniu w organizacji debaty, podjęliście rękawice i zdobyliście się na realizację kolejnego obszaru.
Po drugie winszowanie, że w pierwszy dzień wiosny nie daliście się wagarom , a postanowiliście świętować Dzień Kolorowej Skarpetki.
Świetnie, że decydowaliście wspólnie: samorząd uczniowski, nauczyciele, dyrekcja szkoły oraz grupa Szkoły Demokracji.
Widzę również, że każda klasa była odpowiedzialna za inne działania: filmy, prezentacje, pacynki, plakaty, skarpetki w różnych kolorach czy wiosenne kapelusze.
Relację czytałam z zapartym tchem. Dodatkowo zdjęcia dopełniły cały kształt wydarzenia.
To naprawdę imponujące, że jako społeczność szkolna chcieliście rozmawiać o tak ważnym temacie jak czym dla was jest akceptacja ludzi różniących się od was oraz jak można wspierać osoby z niepełnosprawnościami.
Całości relacji nadaliście piękne tło oraz wpisaliście cudowne podsumowanie: „…inny, wcale nie znaczy gorszy”.
Z przyjemnością wyróżniam waszą relację. Trzymajcie ten kurs działań nadal.
Pozdrawiam / Aneta Lewczuk