Co nas motywuje do pracy

Uczenie się i nauczanie: "Nasze własne wyzwanie (skonsultowane i zatwierdzone przez mentora)"

Dodano: 09.04.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W ubiegłym roku nasi koledzy przeprowadzili ankietę dotyczącą świadomości naszych uczniów na temat oceniania. Powstały wnioski, które przekazali nauczycielom. Niestety nie wszyscy nauczyciele byli chętni na umieszczenie zasad oceniania na stronie internetowej naszej szkoły, co nas bardzo demotywowało do jakichkolwiek działań. Często słyszeliśmy, że nas nic nie zmotywuje do pracy nawet jeśli nie będziemy znali zasady oceniania. Postanowiliśmy więc, że przeprowadzimy ankietę na ten temat a następnie w klasach, dyskusję wśród uczniów "Co nas motywuje do pracy?". Każdy uczeń miał szansę wypowiedzieć się, z rozmów i przeprowadzonej ankiety (stworzonej w narzędziu jakim jest forms google) , w której wzięło udział ponad 70 % uprawnionych; wynikło, że najbardziej motywują nas oceny. Aż 100% ankietowanych stwierdziło, że do nauki motywują ich dobre oceny i pochwały i aż ponad 83 % stwierdziło, że motywacją dla nich jest chęć uniknięcia oceny niedostatecznej. Jednak podążając dalszym tokiem działania postanowiliśmy, że każdy kto tylko będzie miał ochotę będzie miał szansę przeczytać indywidualny motywator, który zamieścimy na drzwiach do klas. Poprosiliśmy panią od informatyki, aby nauczyła nas programu graficznego, który ułatwi nam pracę. Chcieliśmy, aby nasze motywatory przypominały te, które znajdujemy w internecie, a jednocześnie, żeby były one tylko nasze, tak, aby każdy uczeń mógł przeczytać swój motywator przed lekcją, aby nawet w chwilach zwątpienia miał szansę na dowartościowanie się. Powiedzieliśmy Pani co mamy na myśli, a ona pomogła nam wybrać odpowiednie narzędzie graficzne. Nauczyliśmy się pracy w Canvie, która jak się później pokazało stała się naszym narzędziem pracy w wielu innych działaniach,. Stworzyliśmy pliki z obrazami, które następnie wydrukowaliśmy i zawiesiliśmy na drzwiach klasowych. Wielu z naszych kolegów okazywało nam zadowolenie, a my widząc czytających motywatory naszych rówieśników jesteśmy przekonani o słuszności działania. Ponieważ, jak wynikało z rozmów, wśród uczniów motywacją do nauki przedmiotu jest sposób w jaki nauczyciel prowadzi lekcje, podjęliśmy również próbę przedstawienia nauczycielom, w jaki sposób chcielibyśmy żeby prowadzili lekcje. Idealną okazją do tego były zajęcia organizowane 21 marca czyli w Pierwszym Dniu Wiosny. Kilka dni wcześniej przeprowadziliśmy rozeznanie wśród nauczycieli, którzy zgodziliby się na prowadzenie ich zajęć przez uczniów. Było wielu chętnych, jak okazało się bardzo chętni byli również uczniowie. Nasi rówieśnicy wybierali przedmioty, które ich zdaniem fascynują ich, a czyją niedosyt w sposobie prowadzenia zajęć przez nauczycieli. Mieliśmy świetny pretekst do wywiązania się z zadania na 150 %. Na koniec prowadzonych przez nas zajęć poprosiliśmy nauczycieli, aby określili na ile podobały im się zajęcia. W większości przypadków nauczyciele byli zadowoleni z przebiegu lekcji. Przedstawiliśmy każdemu z nauczycieli wyniki ankiety i rozmów w klasach i zaproponowaliśmy próbę podjęcia przez nauczycieli zmian w prowadzeniu zajęć. Poprosiliśmy żeby były prowadzone nie w sposób podawczy, a z dużą ilością własnych doświadczeń, eksperymentów i dyskusji. Część nauczycieli podjęło wyzwanie, a nauczyciele dotychczas niechętni umieszczaniu na stronie internetowej szkoły zasad oceniania obiecali, że taka informacja będzie przez nich udostępniona na stronie szkoły.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Pani od informatyki, wszyscy uczniowie szkoły, nauczyciele przedmiotów
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejsze były zajęcia , podczas, których poznawaliśmy nowe narzędzie pracy oraz ustalenie planu prowadzonych przez nas zajęć.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Nasi koledzy chętnie spoglądają na motywujące ich obrazy, a kolorowe zdjęcia są ozdobą szkolnych drzwi klasowych.

Galeria zdjęć

Pliki dokumentujące realizację wyzwania:

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
10.04.2022 23:48

Dzień dobry.
Akceptuję relację dotyczącą sprawdzenia co was motywuje do pracy.
Bardzo ujął mnie pomysł motywatorów na drzwiach klasowych czy na ścianach szkolnych, a wszystko po to by „każdy uczeń mógł przeczytać swój motywator przed lekcją, aby nawet w chwilach zwątpienia miał szansę na dowartościowanie się.”
WALCZ DO KOŃCA NAWET GDY OD POCZĄTKU STOISZ NA STRACONEJ POZYCJI. Zabieram i chowam głęboko.

Od ręki przypomniał mi się pewien Nowo Zelandzki sposób motywacji, zagrzewania do walki, a wszystko dla lepszego samopoczucia społeczności. Polecam: https://youtu.be/9VaU_j8zQ58

Bardzo dobra relacja. Czyta się ją jednym tchem. Wiem z czego wynikała Wasza motywacja dla wyzwania, by ponownie podjąć temat motywacji co was motywuje do pracy i przekonanie nauczycieli, że warto się nad tym tematem pochylić.

Chwali się wam, że tak duży procent młodzieży wziął udział w ankiecie, 70% społeczności szkolnej.
Cenne wnioski wyciągnęliście z tego wyzwania. Trzymam kciuki za dalsze działania w kwestii motywacji.
Pamiętajcie, że do każdych drzwi jest klucz, trzeba tylko umieć go znaleźć.

Pozdrawiam / Aneta Lewczuk