Narodowe Święto Niepodległości w Szkole Podstawowej nr 331 w Warszawie

  • WYBITNA RELACJA

Działania uczniów i uczennic: "2. Samodzielnie organizujemy działanie z okazji rocznicy odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na platformie Szkoły Demokracji."

Dodano: 05.12.2021

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Przygotowania do realizacji szkolnych obchodów Narodowego Święta Niepodległości rozpoczęły się w październiku. Ogłoszono projekt "Moja Mała Ojczyzna", której celem było poznanie historii i kultury najbliższej okolicy. Projekt był realizowany przez klasy, które wybierały dowolne miejsce w okolicy placówki, poznawały jego historię i prezentowały relację z wyjścia do tego miejsca. I tak, klasa 8A odwiedziła miejsce pamięci przy ulicy Górczewskiej 32, gdzie oddziały niemieckie wymordowały w czasie II wojny światowej 12 tysięcy mieszkańców Woli. I ba zwiedziła "Park Moczydło" poznając jego historię. I bc wybrała się na Cmentarz Powstańców Warszawskich, gdzie znajduje się zbiorowa mogiła części powstańców warszawskich oraz pomnik "Polegli Niepokonani". II bc odwiedziła Park Sowińskiego i znalazła w nim pomnik generała Józefa Sowińskiego, przy okazji poznając historię tej postaci. A klasa 3ba zorganizowała sobie spacer "Śladami murów warszawskiego getta", poznając ulice, które stanowiły getto warszawskie w okupowanej stolicy. W ramach obchodów odbyła się również debata oksfordzka. Na miesiąc przed debatą stworzono drużyny (drużynę propozycji i opozycji), które pracowały nad argumentacją. W czasie pojedynku zawodnicy podawali następujące przykłady argumentów:

-Propozycja: Jeśli chcemy być wolni, musimy walczyć o wolność z nieprzyjacielem, który chce nam ją odebrać; Obrona Ojczyzny, to jeden z obowiązków, jakie mamy wobec naszego państwa; Jeśli ktoś atakuje nasz dom, musimy go bronić; Co stałoby się, gdybyśmy nie stanęli do walki w 1920 roku, kiedy Armia Czerwona atakowała Warszawę ? Stracilibyśmy państwo, które dopiero co przywróciliśmy na mapę po okresie zaborów.

-Opozycja: Od nikogo nie wolno wymagać takiego poświęcenia, jak walka w obronie Ojczyzny; Nie wszyscy są na tyle odważni, aby stanąć do walki ze świadomością, ze można zginąć; Od obrony Ojczyzny jest wojsko i służby; Należy szanować swoje życie – idąc do walki, możemy je stracić.

Uczniowie przygotowujący się do debaty poznali zasady debaty oksfordzkiej i ćwiczyli je na kilku spotkaniach.

Ze względu na pandemię pojedynek debatancki został nagrany i zaprezentowany w każdej klasie. To uczniowie za pomocą głosowania zdecydowali, która drużyna była lepsza. Debatę wygrała drużyna propozycji, która broniła tezy "W razie militarnego ataku moim obowiązkiem jest obrona Ojczyzny".

Nasza placówka włączyła się także w akcję "szkoła do hymnu" i dzięki temu wykonaliśmy razem hymn państwowy z udziałem ucznia, który był ucharakteryzowany na Ignacego Jana Paderewskiego, jednego z ojców naszej niepodległości !

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizację wyzwania zaangażowani byli uczniowie zarówno ze szkoły podstawowej, jak i ze szkoły branżowej. Opiekunami grupy była nauczycielka języka angielskiego i nauczyciel historii.

Uczniowie zostali zapoznani z zasadami debaty oksfordzkiej przez nauczyciela historii. Pomocny okazał się film wyjaśniający formułę debaty. Kiedy uczniowie poznali teorię, stworzone zespoły przeszły do praktyki - wymyślano tezę debaty (np. Uczniowie MOS nr 6 mogą korzystać z telefonów komórkowych w szkole), a następnie próbowano prowadzić debatę. Po takich ćwiczeniach zespoły zaczęły przygotowywać się do debaty, która została zaprezentowana przed społecznością szkolną.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

W realizacji wyzwania było kilka trudności. Niektórzy uczniowie po raz pierwszy występowali w debacie oksfordzkiej i potrzebowali więcej czasu na to, aby poczuć się pewniej. Pomagała im świadomość, że są dobrze przygotowani do debaty. Wielokrotne przedstawianie argumentów podczas spotkań dodawało im pewności. Mieli wspólnie przygotowane materiały z propozycjami argumentów i pytań do przeciwnika.

Z różnych przyczyn trudno było znaleźć termin na spotkanie i przygotowanie się do debaty. Największą trudnością była świadomość, że uczestnicy debaty nie wystąpią "na żywo" przed publicznością.

Niewielkie trudności pojawiły się podczas wyboru miejsca upamiętniającego obronę naszej ojczyzny. Staraliśmy się wyszukać różnorodne punkty działań, co w rezultacie się powiodło.


Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Za największy sukces wyzwania uznajemy pokazanie społeczności szkolnej, że można debatować w sposób kulturalny i z szacunkiem do przeciwnika. Debata oksfordzka stała się atrakcyjną możliwością rozwoju intelektualnego z którego uczniowie, jak deklarują, chcą korzystać.

Uczniowie i nauczyciele podkreślali też dwie wartości, które wyłoniły się podczas, jak to określił jeden z uczestników, "spacerów patriotycznych": historyczne i zdrowotne (więcej przemieszczaliśmy się pieszo).

Podziwialiśmy Pawła, który w tym roku wcielił sie w Postać Józefa Piłsudskiego i wystąpił przed społecznością szkoły.

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
04.04.2022 01:26

Dzień dobry.

Akceptuję relację dotyczącą samodzielnego organizowania działań z okazji rocznicy odzyskania niepodległości.

Relacja świetnie wygląda, czyta się ją z dużym zainteresowaniem. Jej bogaty opis pokazuje jak mocno przyłożyliście się do organizacji tego wyzwania.

Bardzo przypadł mi do gustu projekt „Moja Mała Ojczyzna” i wyjście klas ze szkoły, celem poznania historii i kultury najbliższej okolicy.
To pokazało Wam i społeczności szkolnej jak bogate kulturowo i historycznie są najbliższe okolice szkoły. Nie trzeba szczególnych wyjść do muzeów by pooddychać przeszłością, a z Waszej relacji wynika, że było ich całkiem sporo.

Po drugie przeprowadzenie debaty oxfordzkiej. Widzę, że wyciągnęliście z niej cenne lekcje:
- debatować, zatem rozmawiać można w sposób kulturalny i z szacunkiem do przeciwnika
- forma debaty może być „atrakcyjną możliwością rozwoju intelektualnego z którego uczniowie, jak deklarują, chcą korzystać.”
Gratulacje za całość wyzwania.
Dodatkowo mam wielką potrzebę wyróżnić Wasze działania, co też czynię w tym wyzwaniu.

Pozdrawiam / Aneta Lewczuk