Debata w związku z wyborami na przewodniczącego szkoły.

Wybory i kwestie formalne: "2. Organizujemy debatę wyborczą pomiędzy kandydatami i kandydatkami w szkole."

Dodano: 28.01.2022

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Po rozpoczęciu roku Rada Samorządu Uczniowskiego SP 162 postawiła sobie jeden ważny cel - przeprowadzić wybory na przewodniczącego szkoły. Byliśmy do tego zmotywowani, ponieważ wiedzieliśmy, że ten rok będzie pełen wyzwań. Wszystko zaczęło się od burzy mózgów. Uznaliśmy, że uczniowie mają prawo dobrze poznać swoich kandydatów. W końcu padło hasło "Zorganizujmy debatę". Zdecydowanie większa część osób się zgodziła na przeprowadzenie takiej akcji. Na samym początku byliśmy przerażeni, ponieważ w naszej szkole nie było organizowanej takiej "pogawędki". Planowaliśmy zorganizować debatę na żywo w szkole, lecz wyszły z tego nici, z powodu pandemii. Ale mimo to się nie poddaliśmy! Postawiliśmy na spotkanie on line. Lecz zanim do tego doszło, ustaliliśmy parę spraw i zasad. Kandydaci przygotowali plakaty o sobie. Zaprezentowali swoje pomysły, idee, propozycje, a więc każdy znał listę ubiegających się o miano "przewodniczącego". Odbyły się również zdalne konsultacje. Każdy zaprezentował siebie z jak najlepszej strony, nie odbyło się bez pytań zadawanych przez uczniów. A teraz kwestia debaty. Najpierw Rada Samorządu Uczniowskiego (bez pretendentów) wewnętrznie ustaliła zestaw pytań, które miały być zadane podczas spotkania. Dotyczyły one współczesnych problemów naszej szkoły, zmian jakie warto wprowadzić w życie, czego nie warto robić jako przewodniczący. Następnie jeden z dwóch prowadzących (Dawid i Adam) ustalił zarówno kolejność zadawanych pytań, jak i osób odpowiadających. Do końca debaty była one ściśle tajna oraz wzbudziła u kandydatów wiele stresu i strachu :) Uczestnicy (Jan, Martyna, Karolina) mieli określony czas na wypowiedzenie się na zadane pytanie. Przebieg naszego meetingu wyglądał identycznie jak debaty przeprowadzane w telewizjach komercyjnych. Opieraliśmy się na podobnych regułach i regulaminie, a całość została zmontowana przez opiekunów SU. Przez następny tydzień debata była puszczana na zajęciach on line we wszystkich klasach, a potem przeprowadziliśmy ogólnoszkolną ankietę, aby uczniowie wyłonili zwycięzcę tej debaty.


Link do naszej debaty: https://www.canva.com/design/DAEvvA4GJo0/LIno0obJfenteCktWsClBg/watch?utm_content=DAEvvA4GJo0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu


Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:

Wszyscy pedagodzy, którzy są wychowawcami klas 4-8, zobowiązali się do zaprezentowania debaty na godzinie wychowawczej, za co jesteśmy im bardzo wdzięczni. Na pewno ułatwiło to wielu uczniom podjęcie słusznej decyzji odnośnie wyborów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:

Zdecydowanie plany pokrzyżowała nam pandemia COVID-19. Z nauki stacjonarnej przeszliśmy na naukę zdalną. W ostatniej chwili zostaliśmy zmuszeni do zmiany planu działania. Innym ważnym aspektem był brak doświadczenia w realizacji takiego zamysłu. Jako pierwsi w historii szkoły zorganizowaliśmy debatę. Samo spotkanie było pełne stresu dla każdego, kto w nim uczestniczył, nawet dla obserwatorów (członków RSU monitorujących i kontrolujący przebieg meetingu). Niestety, nie ominęło się bez wpadek, choć były one na tyle małe, że udało się przeprowadzić debatę do końca.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:

Przede wszystkim to lepsze uświadomienie uczniom, że to czas decyzji. Zaprezentowanie, iż to ważne wydarzenie w życiu społeczności szkolnej i warto uczestniczyć w wyborach, pomimo że są nieobowiązkowe. Poprzez debatę chcieliśmy pokazać innym, jak szkoła może się zmienić na lepsze, gdy wybierze się odpowiednią osobę. Można zrealizować wiele idei, które wzniosą naukę w naszej szkole na zupełnie nowy poziom. Tu dochodzimy do puenty, która brzmi następująco: Uczniowie mają ogromny wpływ na szkołę, bo są jej najliczniejszą częścią.

Galeria zdjęć

Linki związane z realizacją wyzwania:
https://www.canva.com/design/DAEvvA4GJo0/LIno0obJfenteCktWsClBg/watch?utm_content=DAEvvA4GJo0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu
Pliki związane z realizacja tego wyzwania:
Pliki dokumentujące realizację wyzwania:

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
31.01.2022 22:25

Mieliście świetny pomysł na zaprezentowanie kandydatów społeczności uczniowskiej. Stali się rozpoznawalni i mogli zaprezentować, co jest dla nich ważne, jak i dlaczego chcą działać. Przygotowane pytania zmuszały też do refleksji nad „szkołą marzeń” wszystkich, którzy relację oglądali. Z pewnością debata angażowała, wywoływała zainteresowanie i dyskusję, a szkolne wybory stały się ważnym wydarzeniem, w którym warto wziąć udział.
Bardzo podoba mi się Wasza relacja i sposób, w jaki pokonaliście problemy pandemiczne i techniczne, dlatego ją wyróżniam. Otworzyliście nowy rozdział w historii Waszej szkoły i myślę, że dla wielu zespołów uczniowskich możecie być inspiracją.