Zmiana Regulaminu Samorządu Uczniowskiego w naszym Liceum (RSU)
Wybory i kwestie formalne: "4. Robimy przegląd dotychczasowego regulaminu SU, dostosowujemy go do naszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole. Regulamin zawiera zgodną z zasadami i procedurami demokratycznymi ordynację wyborczą."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-03 18:16
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
1. Wpadliśmy na pomysł, aby dokonać przeglądu obowiązującego RSU, w szczególności pod katem możliwości wprowadzenia zapisów związanych z pandemią i nauczaniem zdalnym. Chcieliśmy zweryfikować, czy istnieją stosowne postanowienia zapewniające uczniom, między innymi, warunki do efektywnego udziału w lekcjach oraz przewidujące mechanizmy naprawiania stanu, w którym są problemy z uczestniczeniem w zajęciach lekcyjnych. Zadaniem naszym było też sprawdzenie, czy RSU zawiera zapisy dotyczące przeprowadzania wyborów do Samorządu Uczniowskiego oraz funkcjonowania tego Samorządu w warunkach pandemii i nauczania zdalnego. W przypadku stwierdzenia, że występuje, w naszej ocenie, konieczność dokonania zmian – celem naszym było ich przygotowanie i zaproponowanie. Ponadto, mieliśmy też zamiar dokonać przeglądu całego RSU z punktu widzenia możliwości i potrzeby przygotowania propozycji innych zmian, aniżeli same tylko kwestie dotyczące nauczania zdalnego.
2. Zwróciliśmy się do Opiekunki Samorządu Uczniowskiego o przeslanie nam aktualnego tekstu RSU, który bezzwłocznie został nam przekazany.
3. Zapoznaliśmy się z treścią RSU w naszej szkole.
4. Przeczytaliśmy materiały dotyczące regulaminu SU opublikowane na stronie CEO (Wzór regulaminu, Jak napisać regulamin samorządu uczniowskiego?) oraz zapoznaliśmy się z regulaminami innych szkół średnich opublikowanymi w Internecie. Ponadto – w potrzebnym zakresie – zapoznaliśmy się z treścią Statutu naszej szkoły oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
5. Stwierdziliśmy, że w Statucie naszej szkoły został wprowadzony nowy dział odnoszący się do szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły. Zamieszczono tam paragrafy, które uregulowały organizację nauczania zdalnego, w tym także zagadnienia dotyczące frekwencji na lekcjach. Przewidziano w nim również procedury na wypadek, gdyby uczeń miał trudności z zalogowaniem się na platformę zdalnego nauczania oraz nie dysponował niezbędnym sprzętem. W nowym dziale dodano też postanowienia o ocenianiu oraz zadaniach dyrektora, wychowawców i nauczycieli w okresie nauczania zdalnego. Generalnie, według nas, powyższe zapisy Statutu pozwalają zabezpieczyć prawa ucznia i gwarantują mu skuteczny i równy dostęp do nauczania.
6. Stwierdziliśmy, że w RSU wprowadzono nowy paragraf regulujący kwestię wyborów do Samorządu Uczniowskiego w okresie nauczania zdalnego. Do tego paragrafu wprowadziliśmy propozycje poprawek. Ponadto stwierdziliśmy, że RSU nie zawiera postanowień o funkcjonowaniu organów Samorządu Uczniowskiego w okresie nauczania zdalnego. W efekcie stworzyliśmy propozycję wprowadzenia całkowicie nowego paragrafu, stwarzającego podstawę do takiego działania (m.in. kwestia organizacji spotkań, podejmowania decyzji, głosowania).
7. Po zweryfikowaniu (i sformułowaniu propozycji zmian) kwestii odnoszących się do naszego głównego celu w ramach podjętego wyzwania, tj. sprawdzeniu czy istnieją stosowne postanowienia związane z pandemią i nauczaniem zdalnym gwarantujące uczniom skuteczny udział w nauczaniu oraz efektywne funkcjonowanie Samorządu Uczniowskiego, przystąpiliśmy do realizacji drugiego celu. Ustaliliśmy mianowicie, czego jeszcze w naszym RSU brakuje oraz co można by – na zasadzie rozważenia propozycji - do niego wprowadzić.
8. Każdy z członków Zespołu Projektowego zaproponował własne pomysły na zmiany, zarówno w formie gotowych zapisów jak i uwag do zapisów już istniejących.
9. Scaliliśmy wszystkie propozycje i uwagi w jeden dokument starając się, aby jak najwięcej zmian było przedstawionych w formie konkretnych, gotowych propozycji zapisów, a możliwie jak najmniej – w formie uwag do zapisów już istniejących.
10. Przygotowaliśmy tzw. tekst jednolity, czyli Regulamin obejmujący istniejące już postanowienia oraz zapisy proponowane przez nasz zespół projektowy, po to, aby można go było lepiej „czytać” i zarazem widzieć miejsce oraz zakres proponowanych zmian.
11. Przesłaliśmy zarówno dokument z propozycjami zmian jak i tekst jednolity do Opiekunki naszego Zespołu Projektowego, do wszystkich członków Zarządu Samorządu Uczniowskiego oraz do Opiekunki Samorządu Uczniowskiego z prośbą o zapoznanie się z treścią proponowanych zmian.
12. Zorganizowaliśmy spotkanie z udziałem osób wymienionych powyżej w pkt 11), podczas którego omawialiśmy wszystkie proponowane zmiany, wyjaśnialiśmy, dlaczego zostały zaproponowane oraz dyskutowaliśmy jakie korekty można byłoby do proponowanych przez nasz Zespół Projektowy zmian wprowadzić. Jednocześnie ustaliśmy – z uwagi na bardzo obszerny zakres proponowanych zmian – że będziemy nadal pracować nad ich treścią, aż do ustalenia ostatecznego kształtu projektu zmian.
13. Poinformowaliśmy społeczność szkolną, poprzez komunikat na stronie internetowej szkoły oraz filmik nagrany na naszym kanale YouTube, o inicjatywie dotyczącej wprowadzenia zmian w obowiązującym Regulaminie Samorządu Uczniowskiego, nad którymi wspólnie pracują: Zespół Projektowy „Szkoły Demokracji” oraz Zarząd Samorządu Uczniowskiego. Wypracowane rozwiązania mają być następnie konsultowane ze społecznością szkolną.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?:
Członkowie Zarządu Samorządu Uczniowskiego oraz Opiekunka Samorządu Uczniowskiego i Opiekunka naszego Zespołu Projektowego.Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?:
Niewątpliwie najtrudniejszym wyzwaniem było porównanie wzorcowego regulaminu z RSU oraz ustalenie, gdzie i w jakim zakresie RSU mógłby zostać zmodyfikowany bądź też uzupełniony. Trudność sprawiło nam też - z uwagi na wymóg zachowania formalnego języka - wprowadzanie proponowanych zmian w formie gotowych, konkretnych zapisów. Choć korzystaliśmy z wzorcowych postanowień, to jednak nie wszystkie zmiany były możliwie do wprowadzenia wyłącznie w oparciu o zapisy wzorcowe. Nadto, wyzwaniem było dla nas stworzenie całości tekstu RSU, który byłby wewnętrznie spójny i logiczny oraz żeby zgłoszone propozycje się nie powtarzały.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?:
Oczywiście, takim sukcesem jest na pewno fakt, że udało nam się stworzyć projekt zmian do RSU, który, tak naprawdę, można by też nazwać propozycją wprowadzenia nowego regulaminu. Chodzi tu nie tylko o samą objętość naszych propozycji (obowiązujący Regulamin ma 6 paragrafów, zaś proponowany przez nas – 26), ale o fakt, że zaproponowaliśmy kilka nowych rozwiązań, nie istniejących dotychczas w RSU. Przede wszystkim, chodzi tu o postanowienia dotyczące funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego w okresie nauczania zdalnego, co stanowiło nasz pierwotny i zarazem główny cel. Ponadto, między innymi, jest to wprowadzenie propozycji Rady Samorządu Uczniowskiego, opisanie roli Opiekuna Samorządu czy wprowadzenie zapisu o sposobie i trybie podejmowania decyzji przez organy Samorządu Uczniowskiego. Jednakże za największy nasz sukces uważamy osiągnięty podczas pracy nad zmianami - poziom współpracy. Mamy tu na myśli nie tylko zgodną współpracę pomiędzy nami, jako członkami Zespołu Projektowego, ale też współpracę pomiędzy naszym Zespołem a Zarządem Samorządu. To jest bowiem najważniejsze przy ustalaniu zakresu zmian. Z obydwu stron od samego początku widać było otwarte, rzeczowe podejście i życzliwe nastawienie do wzajemnie prezentowanych zdań i punktów widzenia – przy dużym obopólnym zrozumieniu. Warto też podkreślić bardzo pozytywną rolę Opiekuna Zespołu Projektowego oraz Opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Obie Panie Profesor z naszego Liceum w sposób bardzo inspirujący a zarazem pomocny i wspierający, odniosły się do naszego pomysłu, a później do przedstawionego projektu zmian.
Aneta Lewczuk
Mentor
Informacja zwrotna
03.04.2022 18:15
0
Z przyjemnością akceptuję wyzwanie dotyczące przeglądu dotychczasowego regulaminu SU oraz dostosowania go do waszych potrzeb i aktualnej sytuacji w szkole.
Bardzo szczegółowo opisany plan działania. Wyjaśniliście poszczególne etapy wprowadzania zmian w starym regulaminie. Podjęliście się nie lada wyzwania przygotowania propozycji zmian, aniżeli same tylko kwestie dotyczące nauczania zdalnego.
Zamieściliście również propozycje zmian. Widać, że dotyczą kilku ważnych dla Was kwestii:
- opiekuna SU, jego wyborów i działalności
- ciszy wyborczej
- kampanii wyborczej i zasad zachowania
- organizacji wyborów
Każde spotkanie z Wami to była czysta przyjemność.
Trzymam kciuki za dalsze działania.
Pozdrawiam / Aneta Lewczuk