Badanie dotyczące Szkolnego Sytemu Oceniania.
-
WYBITNA RELACJA
Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-03-04 01:19
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
W roku szkolnym 2021/2022 przystąpiliśmy do realizacji projektu „Szkoła Demokracji”.
Zaplanowaliśmy przeprowadzanie badania, w którym zapytaliśmy czy uczniowie i uczennice rozumieją za co i jak są oceniani na lekcjach. Każdemu z nas zdarzyło się, że czuliśmy się niesprawiedliwie oceniani. Nie rozumieliśmy, dlaczego nauczyciel ocenił nas w ten konkretny sposób. Chcielibyśmy zapytać pozostałych uczniów, czy wiedzą za co i dlaczego akurat tak są oceniani. Uważamy, że takie działanie może mieć wiele korzyści, np. w poprawić relacje uczniów z nauczycielami.
Wnioski przedstawiliśmy nauczycielom i opracowaliśmy konkretne propozycje do wprowadzenia
w życie.
W dniu 26 lutego 2022 r. przeprowadziliśmy badanie dotyczące oceniania. Poniższa ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas 4-8 Szkoły Podstawowej nr 29 w Zielonej Górze.
W badaniu udział wzięło 99 uczniów.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Badanie zorganizowaliśmy i przeprowadziliśmy sami. W badaniu uczestniczyli zostali wszyscy uczniowie klas 4-8 Szkoły Podstawowej nr 29 Zielonej Górze.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Z powodu pandemii, badanie mogliśmy przeprowadzić po powrocie do szkoły. Największym problemem były kwestie organizacyjne. Dużym problemem było też dla nas zliczenie wyników i zaplanowanie działań na przyszłość.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Za swój sukces uważamy:
- przygotowanie ankiet
- przeprowadzenie badania
- policzenie wyników
- opracowanie wniosków do dalszej pracy.
Nasze wnioski:
Wnioski po przeprowadzonym badaniu:
- uczniowie znają Szkolny System Oceniania;
- uczniowie rozumieją stosowane zasady oceniania;
- większość uczniów twierdzi, że nauczyciele określili wymagania na poszczególne stopnie z danego przedmiotu;
-uczniowie, uważają że kryteria oceniania są dla nich jasne;
- większość uczniów wie, za co i w jakich okolicznościach będzie oceniana;
- uczniowie wykazali, że są systematycznie oceniani przez nauczycieli;
- uczniowie, uważają że ich oceny są dla nich jawne;
- uczniowie wiedzą, ze mają szansę poprawienia swoich ocen.
Propozycje działań do dalszej pracy:
- należy podjąć współpracę nauczycieli z uczniami i wypracować zasady oceniania akceptowane przez większość uczniów;
- powinno się zwrócić uwagę na przekazywanie uczniom informacji na temat ich słabych i mocnych stron; aż 83 uczniów z 99 ankietowanych wskazało, że nauczyciele informują ich czasami lub wcale nie informują o ich słabych i mocnych stronach;
- należy wypracować system oceniania, który uczniowie będą uznawać za motywujący - tutaj proponujemy zorganizowanie debaty w radiowęźle.
- powinno się zwrócić uwagę na ocenianie wszystkich dziedzin pracy uczniów; - tutaj proponujemy zapytać uczniów, jakie aktywności chcieliby aby podlegały ocenie.
- należy dokonać analizy sytemu oceniania tak, aby uczniowie mogli zaplanować swoją naukę - proponujemy przeprowadzenie ankiety, w której uczniowie będą mogli wskazać, co pomaga im planować naukę;
- warto zaplanować więcej ćwiczeń praktycznych dla uczniów i je oceniać - chcielibyśmy zapytać uczniów, jakie zadania praktyczne chcieliby wykonywać.
- powinno się zwrócić uwagę na umożliwienie uczniom prezentowania wyników własnej pracy na ocenę.