Akcja - Motywacja!

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 11.03.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Realizację naszego wyzwania rozpoczęliśmy od zwołania zebrania SU.

Poinformowaliśmy uczniów o zamiarze przeprowadzenia badań na temat naszej motywacji do nauki. Zdecydowana większość poparła nasz pomysł i wyraziła chęć przystąpienia do dalszych działań.

Na początek przedstawiciele wszystkich klas rozpoczęli konsultacje na temat potrzeby zbadania tego obszaru z uczniami oraz wychowawcami, na lekcjach wychowawczych. Następnie przystąpiliśmy do aktywności. Nadaliśmy nazwę naszemu działaniu " Akcja - motywacja!". Powołaliśmy zespół do opracowania ankiet dla uczniów i nauczycieli. Jako narzędzie wybraliśmy program Microsoft Forms.

Ankietę wypełniło 94 na 324 uczniów oraz 19 na 28 nauczycieli. Największej analizie poddaliśmy pytanie “Jakie metody i formy zajęć wykorzystują nauczyciele, aby motywować Cię do nauki?” oraz “Jakie masz sugestie dla nauczycieli odnośnie prowadzonych zajęć - co mogliby zmienić, poprawić, z jakich narzędzi korzystać?” Uczniowie okazali się bardzo kreatywni, niektóre odpowiedzi były zaskakujące i nierzadko wywoływały uśmiech na naszych twarzach. Wykonaliśmy zestawienie i analizę wyników ankiety, porównaliśmy odpowiedzi uczniów oraz nauczycieli i rzeczywiście co do jednego byliśmy zgodni. Żadna jedynka nie zmotywuje nas do pracy, ale dobra ocena i jeszcze do tego dobre słowo, jak najbardziej. 

Następnie powołany Zespół Do Zadań Specjalnych zaprosił nauczycieli do wspólnego omówienia wyników ankiety. Przedstawiliśmy wyniki naszych badań. Co niektórzy nauczyciele zdziwili się, że są tak popularni, że ich nazwiska znalazły się w odpowiedziach. Uczniowie bardzo często pisali w ankiecie, że nauczyciele nie motywują nas do pracy. Nauczyciele natomiast zwrócili nam uwagę na nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że fajnie byłoby połączyć przyjemne z pożytecznym i poszukać takich metod, aby wszyscy byli zadowoleni. Niektórzy nauczyciele korzystają z gier Kahoota, wyszukaliśmy więc temat motywacji i zagraliśmy. Śmiechu było co niemiara, każdy chciał być na podium. Fajny sposób na lekcję.

Doszliśmy do porozumienia, że będziemy co jakiś czas monitorować kwestię motywacji, ponieważ to bardzo ważne i dla nas i dla naszych nauczycieli. Pani Dyrektor zaproponowała, że zorganizuje szkolenie z metod aktywizujących. A co my damy w zamian? Weźmiemy się w końcu do pracy i nie będziemy marudzić! 

Każdy samorząd klasowy zadeklarował, że przedstawi wnioski z naszego posiedzenia na godzinie wychowawczej. 


Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Większość uczniów oraz część nauczycieli.



Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejsze było zmobilizowanie się do pracy. Wypełnialiśmy wcześniej ankiety, ale nie bylismy ich autorami. Zabrało nam to najwięcej czasu podczas realizacji zadania.

Następnym utrudnieniem było to, że nie wszyscy uczniowie zainteresowali się naszym badaniem, zwłaszcza ze szkoły branżowej. Mimo wszystko jesteśmy zadowoleni z naszej pracy.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Baliśmy się tego wyzwania. Zadawaliśmy sobie pytanie: jak zareagują nauczyciele, że to my, uczniowie chcemy zbadać poziom motywacji.

Tego w naszej szkole jeszcze nie było. Jednak zostaliśmy pozytywnie zaskoczeni wynikami ankiety. Najlepiej wspominamy spotkanie z nauczycielami. Odbyło się ono w miłej atmosferze. Mogliśmy bez obaw wylać swoje żale, wspólnie ponarzekać na trudne czasy, w jakich obecnie się znajdujemy. Nabraliśmy odwagi, mogliśmy otwarcie rozmawiać o naszych potrzebach, przedstawiać nasze uwagi. Nie taki diabeł straszny...

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
08.04.2022 07:50

Dzień dobry Włoclawek.

Akceptuję relację dotyczącą organizacji dyskusji klasowych o tym co was motywuje do pracy.

Słowo motywacja oznacza wprawiać w ruch, popychać, poruszać, dźwigać. Termin ten to zlepek dwóch wyrazów: motyw + akcja, a więc by podjąć jakieś działanie, trzeba mieć cel.

Wy to zrobiliście. Swoje przedsięwzięcie nazwaliście „Akcja-motywacja” i puściliście w ruch wielką maszyną dyskusji, co warto, co można, co lubicie, co was napędza i daje siły do działania.
To co inspirujące, to fakt, że w ankiecie wzięli udział uczniowie i nauczyciele. To ważne ze względu na wspólne cele, aby jedni uczyli się od innych, inni wspierali jednych.

Podtrzymuję wasz wniosek aby monitorować kwestię motywacji. Może ona przyjmować różne formy i objawić się w różny sposób, ale jest nieodzowna. To ONA motywacja obejmuje procesy umysłowe, które pobudzają do działania, pozwala na dokonywanie wyboru i ukierunkowuje nasza działania. Ma ona wpływ na inne ważne cechy jak wytrwałość, pomimo przeciwności.
Mocno, trzymam kciuki za was.
Pozdrawiam / Aneta Lewczuk