Debata pt. "Bezpieczeństwo w szkole".

Komunikacja i media: "3. Organizujemy szkolną debatę angażującą przedstawicieli całej społeczności szkolnej (uczniów, nauczycieli, dyrekcji, pracowników, rodziców) na ważny dla nas temat."

Dodano: 17.03.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

W roku szkolnym 2021/2022 pani pedagog przeprowadziła ankietę badającą poziom bezpieczeństwa w szkole. Ankietę taką szkolne specjalistki przeprowadzają dwa razy w roku. W zeszłorocznej ankiecie uczniowie zasygnalizowali, że są miejsca na terenie szkoły, w których czują się mniej bezpiecznie. Specjalistki musiały więc sprawdzić, czy i tym razem pojawią się takie sygnały. Dodatkowo w tym roku szkolnym do analizy wyników zostaliśmy zaproszeni również my - uczestnicy projektu "Szkoła demokracji". W związku z tym postanowiliśmy zorganizować na ten temat debatę, żeby wspólnie z rodzicami i nauczycielami opracować plan poprawy sytuacji. Udział uczniów w analizie wyników był ważny również z powodu tego, że w tym roku nasza szkoła zmienia swoją siedzibę. Przeprowadzamy się do wyremontowanego budynku w centrum miasta i w związku z tym musimy zaktualizować nasze zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa w szkole.

Ankieta została przeprowadzona stacjonarnie, w formie papierowej. Pani pedagog przygotowała odpowiednią ilość egzemplarzy i rozdzieliła je między wszystkie klasy. Przewodniczący klas mieli za zadanie rozdać ankiety swoim kolegom na określonej godzinie lekcyjnej, a następnie zebrać wypełnione ankiety i przekazać pani pedagog. Przykładowe pytania, które znalazły się w ankiecie, dotyczyły:

  • niepokojących form zachowania się uczniów w szkole (np. agresji słownej, fizycznej, wykluczenia),
  • potencjalnych przyczyn takich zachowań,
  • miejsc, w których zdaniem uczniów dzieje się najwięcej niebezpiecznych sytuacji, a także
  • oceny działań szkoły mających na celu poprawę bezpieczeństwa.

Pani pedagog i psycholog opracowały wyniki i wstępne wnioski i przedstawiły je nam. Następnie przekazaliśmy te wyniki pani dyrektor i zaproponowaliśmy spotkanie, na które zaproszeni zostaną również rodzice. Celem spotkania miało być wspólne opracowanie nowych rozwiązań, dzięki którym poziom bezpieczeństwa w szkole wzrośnie. Pani dyrektor przychyliła się do naszej propozycji i zaproponowała termin spotkania. Ze względu na reżim sanitarny zadecydowała, że w spotkaniu będą uczestniczyć tylko przedstawiciele Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego (po 3 osoby z każdej grupy). Zasugerowała nam również, żebyśmy przygotowali zaproszenia dla Rodziców w formie papierowej i wysłali je pocztą. Przygotowaliśmy zaproszenia dla Rodziców i powiadomiliśmy nauczycieli i uczniów o terminie spotkania (oprócz nas w spotkaniu brał udział także zastępca przewodniczącego SU).

Spotkanie odbyło się 16 marca 2022 r., w stołówce szkolnej. Moderatorem spotkania był Mikołaj. Przebieg spotkania był następujący: Mikołaj powitał uczestników i przedstawił wyniki i wnioski z ankiet. Następnie odbyła się dyskusja na temat sposobów poprawy bezpieczeństwa uczniów w szkole uwzględniając przeniesienie się szkoły do nowego budynku. Dyskusja dała każdemu z uczestników możliwość wypowiedzenia się na forum i dzięki takiej formie mogliśmy uczyć się argumentować i wyrażać swoje myśli. Na koniec wspólne stworzyliśmy plan działania i ustaliliśmy, że wdrożymy go po przeprowadzce do nowego budynku. Każda strona wyraziła swoją opinię, wszystkie wolne głosy i wnioski zostały zanotowane. Ustaliliśmy między innymi, że zaraz po przeprowadzce (czyli 4 kwietnia) uczniowie zostaną przez swoich wychowawców dokładnie zapoznani ze szkołą, jej systemami zabezpieczeń, zasadami korzystania z kart dostępu i regulaminem użytkowania szafek szkolnych. Te zasady zostaną przekazane również rodzicom. W kwestii relacji rówieśniczych, jako ważnego elementu decydującego o poczuciu bezpieczeństwa w szkole, ustaliliśmy, że wdrożymy więcej działań integrujących uczniów a także spróbujemy zorganizować mediacje rówieśnicze (to jednak będzie od nas wymagało dodatkowych przygotowań i dokładnego planu). Po zakończeniu części formalnej spotkania, spędziliśmy jeszcze kilka chwil na swobodnych rozmowach z panią dyrektor i rodzicami.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Oprócz uczestników projektu ( 2 uczniów i 2 opiekunów ), w debacie uczestniczyli również: pani dyrektor, przedstawiciel Rady Rodziców( 3 osoby) i zastępca przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

W związku z trwającą przeprowadzką mieliśmy problem z ustaleniem dogodnego dla wszystkich terminu i miejsca. Musieliśmy również zadbać o przestrzeganie zasad reżimu sanitarnego.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Dzięki temu spotkaniu znaleźliśmy nowe sposoby na poprawę bezpieczeństwa w szkole (np. uzyskamy wsparcie rodziców w przypominaniu uczniom o nowych zasadach bezpieczeństwa a także wdrożymy nowe systemy zabezpieczeń w związku z nowym budynkiem szkoły - karty dostępu i lepszy monitoring). Była to też okazja do spotkania uczniów z Radą Rodziców i poznania ich przemyśleń na temat działania szkoły. Wszystkie strony miały możliwość poznania siebie nawzajem i porozmawiania. Cieszymy się, że mogliśmy poznać członków Rady Rodziców. Dowiedzieliśmy się, że są nam w stanie pomagać bardziej niż przypuszczaliśmy. Mogą nas również wesprzeć finansowo, jeżeli tego będą wymagały nasze inicjatywy. Pani dyrektor również podpowiedziała nam kilka dobrych pomysłów na prowadzenie naszego Samorządu. Atmosfera mimo późnej pory, była bardzo miła.

Galeria zdjęć


Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
03.04.2022 14:18

Dzień dobry Bydgoszcz.
Akceptuję wyzwanie dotyczące organizacji debaty angażującą przedstawicieli społeczności szkolnej.

Muszę przyznać, że wybraliście trudny temat dla debaty jak bezpieczeństwo w szkole. Trudny, bo od wszystkich zaangażowanych osób wymagał aktywności na wysokim poziomie, tym bardziej że wszystkie decyzje mają być wdrożone w nowej siedzibie szkolnej.

Podoba mi się, że ujęliście w opisie wyzwania wskazówki z przewodnika Szkoły Demokracji.
Wiem, dlaczego ten temat podjęliście, bowiem kontynuujecie go po zeszłym roku i zależy Wam na bezpiecznym środowisku dla Waszych kolegów.

Dowiedziałam się jak doszło do wypełnienie ankiet przez uczniów i kto był zaangażowany w projekt.

Szczegółowo opisaliście w jaki sposób przedstawiciele społeczności szkolnej zostali zaproszeni na spotkanie.

Spodobały mi się zaproszenia papierowe dla Rady Rodziców, co świadczy o Waszym szacunku i umiejętności zachowania się w sytuacjach ważnych.

Czas pandemii, gdzie obowiązuje wiele obostrzeń utrudnia wiele działań, jednak wy poradziliście sobie z nimi celująco.

Z relacji wiem również jakie ustalenia podjęliście po debacie, bo je elegancko opisaliście.
Mnie ujęły działania integrujące uczniów, które w nowym miejscu pomogą stworzyć Wam niesamowite miejsce dla uczniów i nauczycieli.

Gratuluję pracy, wiem, że musieliście się z nią mocować, zatem tym bardziej bądźcie z siebie dumni.

Pozdrawiam /Aneta Lewczuk