Motywacja - jak zacząć?

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 30.03.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Realizację wyzwania zaczęliśmy od zbadania sedna tematu. Razem z Aleksem zastanowiliśmy się, co nas motywuje, a co demotywuje. Zrobiliśmy ogromną burzę mózgów i zaczęliśmy tworzyć mapę myśli wszystkich ważnych i kluczowych informacji, które chcieliśmy przekazać.

W ten sposób zaczął powstawać szkic prezentacji. Na początek warsztaty zaplanowaliśmy dla wybranych trzech klas: pierwszej, drugiej i trzeciej jako reprezentantów poszczególnych roczników. Chcemy sprawdzić skuteczność przygotowanych przez nas zadań.Projekt będzie kontynuowany w kolejnych klasach, tak aby wszyscy uczniowie społeczności szkolnej mieli możliwość wypowiedzenia się w dyskusji.

Wymyśliliśmy różne zadania dla grup, którym będziemy przedstawiać projekt, tak aby warsztaty nie były nudnym wykładem tylko obustronną dyskusją. Rozplanowaliśmy wszystko w czasie na dwie godziny lekcyjne. Zaczęliśmy tworzyć prezentacje w programie Canva. Zdecydowaliśmy się na ten program zamiast Power Pointa, ponieważ ma on większe możliwości, a projekty w nim tworzone są estetyczniejsze i bardziej klimatyczne.

Po kilku tygodniach ciężkiej pracy i analizy byliśmy gotowi do przedstawienia projektu. Opiekunowie wybrali dla nas klasę, w której miała odbyć się pierwsza prezentacja projektu.

Warsztaty odbywały się w klasie 1AE (klasa ekonomiczna) pod nadzorem opiekuna projektu oraz nauczyciela prowadzącego zajęcia z tą klasą. Zajęcia prowadziłam ja i Aleks. Z początku było nam ciężko zmotywować klasę do aktywnego uczestnictwa w warsztatach, ale z pomocą opiekuna projektu udało nam się zachęcić ich do działania i dyskusji. Przedstawiając prezentację omawialiśmy kolejne punkty dotyczące motywacji, co jakiś czas wyznaczając zadania do realizacji lub rozpoczynając kolejną dyskusję. Przykładowe zadania, wykres ryby (analiza problemu), schemat słońca o demotywacji. Warsztaty trwały 2 godziny lekcyjne (90 minut). Po zakończonej prezentacji razem z nauczycielami omówiliśmy wnioski jakie udało nam się zauważyć podczas prowadzenia zajęć. Wywnioskowaliśmy, że klasy potrzebują wiekszej inicjatywy ze strony nauczyciela i tego, aby ich zmotywować do uczenia się.

Planujemy przeprowadzić więcej zajęć w pozostałych klasach, aby wyciągnąć dokładniejsze wnioski.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Oprócz Sandry Cz., Aleksa M. oraz opiekunów projektu zaangażowali się także niektórzy nauczyciele czy uczniowie. Oferowali oni pomoc w postaci podesłania filmów czy tekstów motywacyjnych, chcieli również pomóc w samej prezentacji. Nauczyciele podrzucali różne pomysły na aktywności, zabawy i interakcje z grupą, dawali rady dotyczące prezentacji przed klasami i chcieli przekazać nam różne materiały do pracy w grupie (kartki, długopisy, mazaki, itp.). Dostaliśmy także od nauczycieli sporo wsparcia mentalnego i pomocy w otworzeniu się przed nami uczniów klas, w których byliśmy.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Podczas realizacji projektu napotkaliśmy parę problemów. Na początku pojawiła się trudność dotycząca tego jak podejść do tematu. Musieliśmy sami wyciągnąć pewne wnioski i zorganizować sobie pracę.

Inną przeszkodą była dla nas bariera między nami a uczniami, u których odbywały się zajęcia. Z powodu nauki zdalnej nie mieliśmy okazji poznać się z większością klasy i czuliśmy, że uczniowie nie są chętni do rozmowy. Początkowy brak zaangażowania troszkę nas zniechęcił, ale otrzymaliśmy pomoc od obecnych na warsztatach nauczycieli, którzy zachęcali klasę do aktywnego uczestnictwa. 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Za naprawdę spory sukces uważamy fakt, że uczniowie byli zainteresowani naszą lekcją i uczestniczyli w niej aktywnie. Na początku nie nastawialiśmy się na tak duże zaangażowanie młodzieży, jednak dosyć szybko otworzyli się oni przed nami i rozmawiali z prowadzącymi na temat lekcji.

Czuliśmy się bardzo docenieni po tym, jak sprawnie udało się przebrnąć wspólnie przez całość.

Dyrekcja również była zachwycona projektem, a Pani Dyrektor chce, aby temat został przez nas poruszony w większej ilości klas. Zostaliśmy wspomniani także na szkolnym facebooku.

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
03.04.2022 19:10

Dzień dobry Gdańsk.

Z przyjemnością akceptuję wyzwanie dotyczące organizacji dyskusji klasowych co Was motywuje do nauki.
Bardzo bogaty opis działania. Podjęliście wszystkie punkty z przewodnika Szkoły Demokracji.

To co mi zaimponowało to fakt, sami prowadziliście zajęcia dla swoich kolegów. Na załączonych zdjęciach widać, że prezentacja obejmowała część teoretyczną, a później wykonywaliście konkretne praktyczne zadania.
Widać, że atmosfera dyskusji jest żywa i w pozytywnej atmosferze.

Podoba ni się, że na początek wybraliście po jednej klasie z każdego rocznika by przetestować słuszność Waszego projektu, a dopiero po wynikach przełożycie go na resztę społeczności. To świadczy o Waszym profesjonaliźmie, przedsiębiorczości oraz wytrwałości w realizowanych aktywnościach.

Trzymam kciuki, za dalsze spotkania-debaty w pozostałych klasach. Rozmawiajcie o motywacji, która jest motorem waszych skrzydeł.

Prezentacja jest fantastyczna. Canva daje niesamowite możliwości, które prezentują się szalenie profesjonalnie.

Pozdrawiam / Aneta Lewczuk