Budżet Uczniowski w SP5

  • WYBITNA RELACJA

Podejmowanie decyzji: "4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł."

Dodano: 06.04.2022

0

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Od kilku lat, w ramach zajęć z WOS uczniowie klas 8 przedstawiają na lekcjach swoje projekty Budżetu Obywatelskiego (wg formularza i wymagań dostępnych na stronie gminy Swarzędz). Uczą się w ten sposób brania udziału w życiu małej ojczyzny. W tym roku postanowiliśmy zgłosić prośbę do dyrekcji szkoły i kierownika administracji, by wygospodarowali środki, którymi będziemy mogli zadysponować w ramach Budżetu Uczniowskiego. Chcieliśmy bowiem bardziej zainteresować się życiem naszej szkolnej społeczności oraz mieć realny wpływ na to, co dzieje się w naszej szkole.  

To zadanie było dla nas najdłuższe i chyba najtrudniejsze (o czym szerzej napiszemy w dalszej części relacji). 

Zaczęło się od stworzenia regulaminu projektu. Inspiracji szukaliśmy w Internecie dodając pomysły uwzględniające specyfikę naszej szkoły. I tu z pomocą przyszedł nam koordynator projektu, zapoznał on bowiem z regulaminem wszystkich uczniów klas 4-8, dzięki czemu my mogliśmy zająć się promocją pomysłu. W tym celu skorzystaliśmy nie tylko ze strony internetowej szkoły, ale także z oldschoolowych plakatów i infografiki, które rozwiesiliśmy w szkole. 

Pomocną dłoń wyciągnęła do nas też RR, zamieszczając informację o projekcie na swoim oficjalnym facebookowym fanpagu. 

Po etapie promującym pomysł przyszedł czas na zgłaszanie projektów. Zgłoszone zostały 4 pomysły ("Sklepik", "Radiowęzeł", "Strefa Relaksu. Strefa Puf" oraz "Stoliki Śniadaniowe"). W regulaminie przewidzieliśmy, że to, czy projekt spełnia kryteria oceni specjalna komisja, w skład której wejdzie m.in dyrektor, kierownik administracji, opiekun SU oraz reprezentant SU. Pomyślnie ten etap przeszły tylko dwa projekty: 

Strefa Relaksu (pufy w szkole) oraz Stoliki Śniadaniowe. W głosowaniu, które przeprowadziliśmy w formie online (za pośrednictwem dobrze nam już znanego formularza FORMS), w którym pomogli wychowawcy klas 4-8, uczniowie zdecydowali, że zwyciężył pomysł ze stolikami. Szczerze mówiąc - nie zdziwiło nas to, bo od wielu lat dało się słyszeć apele uczniów do nauczycieli, by ci wystawili na korytarz jakieś ławki, bo nie ma jak spokojnie i po ludzku zjeść śniadania, popić herbatką i takie tam :) Kibicowaliśmy temu pomysłowi jeszcze z jednego powodu - był on autorstwa dziewczyn, które zaangażowane są bezpośrednio w Program Szkoła Demokracji. (I tu ciekawostka - dziewczyny te brały kiedyś udział w konkursie, którego finał miał miejsce w Poznaniu, w kinie Apollo. To właśnie w tym kinie, czekając na wyniki konkursu, w przerwie można było zjeść właśnie przy takich, wysokich stolikach cateringowych. I wtedy - pomysł- Hmm, dlaczego nie powalczyć o takie same u nas? I stało się - większość też poszła tym tropem). Od razu po ogłoszeniu wyników przekazaliśmy je także do Pani Moniki - naszej kierownik administracji. Wyszukaliśmy także TE konkretne stoły w Internecie. Resztą zajęła się Pani kierownik, której zadaniem było zamówienie stolików, a nam pozostało tylko czekać, aż przyjdą. Kolejnym krokiem będzie bowiem to, co cieszy nas równie bardzo - zdecydujemy wspólnie ,w którym miejscu szkoły pojawią się stoliki śniadaniowe. Mina uczniów, którzy chyba nie do końca już wierzyli, że się ich doczekają - będzie bezcenna :) 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Zaangażowana była cała grupa projektowa oraz uczniowie, którzy zgłosili swoje pomysły do tego zadania (projekty Budżetu Uczniowskiego).

Należy wspomnieć także o nauczycielach wychowawcach oraz Radzie Rodziców, którzy pomogli wypromować pomysł.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

To zadanie było trudne ze względu na czas, w którym było ono rozłożone (od września do kwietnia) oraz liczne zawirowania, które miały miejsce w tym czasie (od sytuacji pandemicznej i związanego z nią przejścia na nauczanie hybrydowe, na "zamrożeniu" przez samorząd lokalny środków na realizację zadania skończywszy).

Ciężko było także nakłonić wszystkich uczniów, by wzięli udział w głosowaniu na zgłoszone projekty. Część z nich nie wierzyła, że ich głos coś zmieni, część (jak się później okazało) nie wiedziała gdzie szukać informacji o głosowaniu (nie wszyscy wychowawcy zdołali na czas zamieścić link do formularza z kartą do głosowania).

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Udało nam się przezwyciężyć trudności związane z hybrydowym nauczaniem (dotarliśmy z informacją o zgłaszaniu projektów do wszystkich klas). Nakłonienie do współpracy rodziców, którzy wypromowali pomysł na fanpagu RR SP5 oraz współpraca z kierownikiem administracji (pierwszy raz zobaczyliśmy, na czym polega praca na tym stanowisku i co możemy załatwić pukając do drzwi Pani kierownik :).

To, że nie pokłóciliśmy się przy realizacji tego zadania, zwłaszcza w momencie, gdy okazało się, jak bardzo gonią nas terminy - z pewnością jest największym naszym sukcesem, bo umocniło nas w tym, że jesteśmy zgraną grupą, która bierze odpowiedzialność za zadanie w myśl zasady "jeden za wszystkich - wszyscy za jednego".

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://www.ikea.com/pl/pl/p/sandsberg-stol-barowy-czarny-s99420403/?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAjw9LSSBhBsEiwAKtf0n29ejzvg-tvGnjOgNI_2sWefrzv4eGRuCgsYiC7TyrgHy7CFMEggFRoC1cQQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Podobało Ci się

Komentarze