Budżet Uczniowski w SP5
-
WYBITNA RELACJA
Podejmowanie decyzji: "4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-08 22:23
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Od kilku lat, w ramach zajęć z WOS uczniowie klas 8 przedstawiają na lekcjach swoje projekty Budżetu Obywatelskiego (wg formularza i wymagań dostępnych na stronie gminy Swarzędz). Uczą się w ten sposób brania udziału w życiu małej ojczyzny. W tym roku postanowiliśmy zgłosić prośbę do dyrekcji szkoły i kierownika administracji, by wygospodarowali środki, którymi będziemy mogli zadysponować w ramach Budżetu Uczniowskiego. Chcieliśmy bowiem bardziej zainteresować się życiem naszej szkolnej społeczności oraz mieć realny wpływ na to, co dzieje się w naszej szkole.
To zadanie było dla nas najdłuższe i chyba najtrudniejsze (o czym szerzej napiszemy w dalszej części relacji).
Zaczęło się od stworzenia regulaminu projektu. Inspiracji szukaliśmy w Internecie dodając pomysły uwzględniające specyfikę naszej szkoły. I tu z pomocą przyszedł nam koordynator projektu, zapoznał on bowiem z regulaminem wszystkich uczniów klas 4-8, dzięki czemu my mogliśmy zająć się promocją pomysłu. W tym celu skorzystaliśmy nie tylko ze strony internetowej szkoły, ale także z oldschoolowych plakatów i infografiki, które rozwiesiliśmy w szkole.
Pomocną dłoń wyciągnęła do nas też RR, zamieszczając informację o projekcie na swoim oficjalnym facebookowym fanpagu.
Po etapie promującym pomysł przyszedł czas na zgłaszanie projektów. Zgłoszone zostały 4 pomysły ("Sklepik", "Radiowęzeł", "Strefa Relaksu. Strefa Puf" oraz "Stoliki Śniadaniowe"). W regulaminie przewidzieliśmy, że to, czy projekt spełnia kryteria oceni specjalna komisja, w skład której wejdzie m.in dyrektor, kierownik administracji, opiekun SU oraz reprezentant SU. Pomyślnie ten etap przeszły tylko dwa projekty:
Strefa Relaksu (pufy w szkole) oraz Stoliki Śniadaniowe. W głosowaniu, które przeprowadziliśmy w formie online (za pośrednictwem dobrze nam już znanego formularza FORMS), w którym pomogli wychowawcy klas 4-8, uczniowie zdecydowali, że zwyciężył pomysł ze stolikami. Szczerze mówiąc - nie zdziwiło nas to, bo od wielu lat dało się słyszeć apele uczniów do nauczycieli, by ci wystawili na korytarz jakieś ławki, bo nie ma jak spokojnie i po ludzku zjeść śniadania, popić herbatką i takie tam :) Kibicowaliśmy temu pomysłowi jeszcze z jednego powodu - był on autorstwa dziewczyn, które zaangażowane są bezpośrednio w Program Szkoła Demokracji. (I tu ciekawostka - dziewczyny te brały kiedyś udział w konkursie, którego finał miał miejsce w Poznaniu, w kinie Apollo. To właśnie w tym kinie, czekając na wyniki konkursu, w przerwie można było zjeść właśnie przy takich, wysokich stolikach cateringowych. I wtedy - pomysł- Hmm, dlaczego nie powalczyć o takie same u nas? I stało się - większość też poszła tym tropem). Od razu po ogłoszeniu wyników przekazaliśmy je także do Pani Moniki - naszej kierownik administracji. Wyszukaliśmy także TE konkretne stoły w Internecie. Resztą zajęła się Pani kierownik, której zadaniem było zamówienie stolików, a nam pozostało tylko czekać, aż przyjdą. Kolejnym krokiem będzie bowiem to, co cieszy nas równie bardzo - zdecydujemy wspólnie ,w którym miejscu szkoły pojawią się stoliki śniadaniowe. Mina uczniów, którzy chyba nie do końca już wierzyli, że się ich doczekają - będzie bezcenna :)
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
Zaangażowana była cała grupa projektowa oraz uczniowie, którzy zgłosili swoje pomysły do tego zadania (projekty Budżetu Uczniowskiego).
Należy wspomnieć także o nauczycielach wychowawcach oraz Radzie Rodziców, którzy pomogli wypromować pomysł.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
To zadanie było trudne ze względu na czas, w którym było ono rozłożone (od września do kwietnia) oraz liczne zawirowania, które miały miejsce w tym czasie (od sytuacji pandemicznej i związanego z nią przejścia na nauczanie hybrydowe, na "zamrożeniu" przez samorząd lokalny środków na realizację zadania skończywszy).
Ciężko było także nakłonić wszystkich uczniów, by wzięli udział w głosowaniu na zgłoszone projekty. Część z nich nie wierzyła, że ich głos coś zmieni, część (jak się później okazało) nie wiedziała gdzie szukać informacji o głosowaniu (nie wszyscy wychowawcy zdołali na czas zamieścić link do formularza z kartą do głosowania).
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Udało nam się przezwyciężyć trudności związane z hybrydowym nauczaniem (dotarliśmy z informacją o zgłaszaniu projektów do wszystkich klas). Nakłonienie do współpracy rodziców, którzy wypromowali pomysł na fanpagu RR SP5 oraz współpraca z kierownikiem administracji (pierwszy raz zobaczyliśmy, na czym polega praca na tym stanowisku i co możemy załatwić pukając do drzwi Pani kierownik :).
To, że nie pokłóciliśmy się przy realizacji tego zadania, zwłaszcza w momencie, gdy okazało się, jak bardzo gonią nas terminy - z pewnością jest największym naszym sukcesem, bo umocniło nas w tym, że jesteśmy zgraną grupą, która bierze odpowiedzialność za zadanie w myśl zasady "jeden za wszystkich - wszyscy za jednego".
Galeria zdjęć
Inne pliki związane z realizacją wyzwania
- budzet-uczniowski-info_bbbc.pdf
- wniosek-do-budzetu-uczniowskiego_7138.docx
- regulamin-i-zasady-budzetu-uczniowskiego-w-szkole-podstawowej-nr-5-im_74a1.docx
- budzet-uczniowski-2022-plakat_91cf.pdf