Jak motywujemy się do nauki?

Uczenie się i nauczanie: "2. Organizujemy dyskusje klasowe lub szkolne o tym, co nas motywuje do nauki. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 31.03.2022

0

1

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Podczas budowania diagnozy potrzeb naszych kolegów i koleżanek zauważyliśmy, że borykają się z motywacją do nauki. Do szkoły przy Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii trafili m.in. z powodu zaległości w nauce, opuszczania zajęć a także braku promocji do następnej klasy. Padały określenia, „nie chciało mi się chodzić do szkoły”, „szkoła jest bez sensu”, „nauczyciele się mnie czepiali” itp. Zatem postanowiliśmy podjąć wyzwanie opracowania pomocy w poprawie motywacji, w poszukaniu jej i przedstawieniu nauczycielom a nawet rodzicom. Wykonaliśmy kilka kroków takich jak wywiady, ankiety, rozmowy i publikacje. Zaczęliśmy od przeprowadzenia wywiadów z uczniami, które posłużyły nam do wstępnej orientacji w problemach z motywacją do nauki. Dalej zaproponowaliśmy przeprowadzenie dyskusji klasowych na godzinach wychowawczych na temat „Co mnie motywuje do nauki” a kilka klas połączyło się online aby mogli wspólnie obserwować przebieg tego działania. Przewodniczący zespołów klasowych przekazali nam cenne wnioski a różnorodne przykłady motywacji zamieściliśmy na tablicy informacyjnej aby każdy mógł poznać propozycje innych a także wykorzystać je dla siebie, np. „chce ukończyć szkołę”, „zobaczyć dumę wychowawcy”, „dobre oceny” itp.                                                                                                                         

Chcieliśmy jeszcze poznać przeszkody w dostępności materiałów potrzebnych do nauki. Przeprowadziliśmy ankietę* wśród społeczności szkoły dostosowując jedną z dostępnych materiałów CEO. Po analizie ankiet sporządziliśmy wnioski, do których dodaliśmy wyniki dyskusji klasowych i przedstawiliśmy całość na dwóch spotkaniach z dyrekcją, kierownikiem internatu, pedagogiem, psychologiem oraz zarządem S.U.                     

 Powstał wstępny plan* pomocowy dla uczniów i nauczycieli dotyczący motywacji oraz poprawy warunków do nauki. Wersje papierowe i online dostali wychowawcy klas, specjaliści, nauczyciele, wychowawcy internatowi. Podczas zebrań klasowych wychowawcy przekazali rodzicom nasze wnioski.                                                               

  Tym sposobem wszyscy dowiedzieli się o potrzebach, trudnościach w kwestii motywacji i jak je zaspokoić.

Jeden z rodziców załatwił dwa laptopy dla uczniów, aby mieli lepszy dostęp do zdalnego komunikatora. Wielu naszych kolegów poprawiło swoje wyniki w nauce i komunikują lepsze samopoczucie. Postanowiliśmy monitorować dalszy rozwój motywacji uczniów i nauczycieli; będziemy przyglądać się ocenom z przedmiotów; odbędziemy kilka rozmów. Następnie sporządzimy sprawozdanie z obserwacji wyników naszych działań.

*Wzór planu wspomagającego motywację do nauki (na dole relacji)

*Ankieta do nauki (na dole relacji)

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

Oprócz naszego zespołu projektowego w działania na rzecz tego wyzwania włączyło się wiele osób: uczniowie, kilku nauczycieli, p. Dyrektor, psycholog, trzech rodziców. Przede wszystkim pomagali w sprawnym prowadzeniu ankiet, wywiadów, organizowaniu sprzętu multimedialnego. Przy analizie ankiet i sporządzaniu wniosków pomagał pedagog szkolny.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

W realizacji tego wyzwania nie było większych trudności. Przy prowadzeniu wywiadów spotkaliśmy się z nieśmiałością, niepewnością a nawet niechęcią rozmówców. Jednakże udało się, w niektórych przypadkach uzyskać wyczerpujące odpowiedzi przy drugim podejściu. Niełatwo było umówić się na spotkania z gronem, które miało omawiać wyniki ankiet, wywiadów, dyskusji. Samo opracowanie planu pomocowego przebiegło sprawnie.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Udało się nam opracować niezły plan pomocowy z sugestiami dla nauczycieli np. by poprawili opracowania multimedialne materiałów do danej lekcji (stacjonarnie i online) Jeden z rodziców przyszedł z pomocą dla dwóch uczniów przekazując im laptopy. Zdobyliśmy też uznanie wśród rówieśników a także dyrekcji dla naszych działań.

                                                                                                                                 

Galeria zdjęć

Inne pliki związane z realizacją wyzwania

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
08.04.2022 07:17

Dzień dobry Warszawo.

Akceptuję relację dotyczącą organizacji dyskusji klasowych o tym co was motywuje do pracy.
Temat motywacji do nauki jest ważny, bowiem dotyczy całości życia młodego człowieka.

Podoba mi się to, że wyzwanie rozpoczęliście od wywiadów z uczniami, którzy podpowiedzieli Wam gdzie mają największe problemy. Informacje te posłużyły Wam do wstępnej orientacji w problemach z motywacją do nauki.

To co najbardziej mnie ujęło to wasze wnioski z dyskusji klasowych na godzinach wychowawczych, które zamieściliście na tablicy informacyjnej. Sprawiliście, że efekty dysput stały się widoczną refleksją dla całej społeczności szkolnej. Nie dało się przejść obok nich obojętnie.

To co dopełnia efekt waszych działań to plan pomocowy w wersji papierowej, który rozdaliście uczniom, nauczycielom oraz rodzicom.
Proszę kontynuujcie tę drogę permanentnej weryfikacji co motywuje waszą społeczność do nauki. Motywy mogą się zmieniać, ulegać modyfikacji i warto być na bieżąco, by zawsze być o jeden krok do przodu w rozwoju własnym.

Pozdrawiam / Aneta Lewczuk