Budżet Partycypacyjny
-
WYBITNA RELACJA
Podejmowanie decyzji: "4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł."
status:
zaakceptowana
ostatnia zmiana statusu:
2022-04-07 07:18
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:
Zdecydowaliśmy się na realizację tego wyzwania, ponieważ chcemy (jako uczniowie naszej szkoły) współdecydować o tym, co się w niej dzieje. Naszym zdaniem budżet partycypacyjny przynosi wymierne efekty w postaci wprowadzenia konkretnych zmian w szkole, tak by uczynić ją lepiej dostosowaną do potrzeb uczniów. W tym procesie liczy się wspólna rzetelna diagnoza potrzeb oraz szukanie rozwiązań najlepiej na nie odpowiadających. Udział w szkolnym budżecie obywatelskim to także wyjątkowa okazja, by zaszczepić w uczniach i uczennicach ducha samorządności, poczucia współodpowiedzialności, oraz przekonanie, że warto się angażować.
Realizację tego zadania rozpoczęliśmy od przedstawienia naszego pomysłu Pani Dyrektor. Po uzyskaniu jej akceptacji, opracowaliśmy "Regulamin Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej w Zamościu" zawierający m.in. kwotę do wykorzystania, sposób zgłoszenia projektu, wydatkowania budżetu, kryteria oceny, sposób prezentacji oraz zasady głosowania. Regulamin został zamieszczony na stronie internetowej naszej szkoły. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogą w każdej chwili się z nim zapoznać (regulamin zamieściliśmy w załączniku).
Na początku marca na stronie internetowej szkoły zamieściliśmy ogłoszenie zachęcające uczniów do zgłaszania projektów do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego (link do strony: https://www.2lozamosc.pl/1211-szkolny-budzet-partycypacyjny-zglos-swoj-projekt.html ).
Do Zespołu Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego wpłynęły trzy wnioski na realizację następujących projektów: „Sofy przyjaźni”, „Pufy do siedzenia”, „Personalizowane koszulki sportowe dla uczniów”. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez Zespół Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego otrzymanych wniosków, Wnioskodawcy mieli możliwość promocji swojego projektu za pośrednictwem opisów/zdjęć na tablicy ogłoszeń na korytarzu szkolnym. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogli zapoznać się z wnioskowanymi propozycjami.
Dnia 23.03.2022 r. zorganizowaliśmy wybory na najlepszy projekt. Ze względów bezpieczeństwa, na głosowanie zapraszaliśmy poszczególne klasy zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Chcieliśmy przez to zapobiec gromadzeniu się dużej ilości osób w jednym miejscu i czasie.
Uczniowie mogli oddać swój głos na jeden spośród trzech zaproponowanych projektów. Po złożeniu podpisu na liście osób upoważnionych do głosowania, uczniowie otrzymywali karteczki, na których anonimowo zaznaczali swój wybór. Wydarzenie to trwało od 2 do 5 godziny lekcyjnej. Następnie Komisja Wyborcza przeliczyła głosy (protokół z głosowania zamieściliśmy w załączniku).
W wyniku tajnego głosowania wyłoniono zwycięski projekt. Większość uczniów (63 %) poparło inicjatywę zakupu ośmiu puf, które pojawią się na korytarzach naszej szkoły jeszcze w tym roku szkolnym. Według autorów projektu „będą one idealne dla osób chcących zregenerować siły, czy też odpocząć po lekcjach”.
Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?
W realizację projektu zaangażowani byli wszyscy uczniowie naszej szkoły. Mogli oni zgłosić własną propozycję sposobu wydatkowania środków pieniężnych w ramach szkolnego budżetu obywatelskiego a także uczestniczyć w głosowaniu na najlepszy projekt.
Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?
Wyzwanie to nie sprawiło nam większych kłopotów. Założone cele udało się nam zrealizować. Jedynie planując dzień wyborów projektu, niewłaściwie ustaliliśmy czas przewidziany na głosowanie przez poszczególne klasy. Na każdą klasę zaplanowaliśmy ok.10 minut. W praktyce, w przypadku bardziej licznych klas, ten czas był niewystarczający.
Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?
Dzięki temu działaniu udało nam się zorganizować zakup puf, które umilą spędzanie czasu wolnego w szkole. To miejsce stanie się o wiele bardziej przyjazne.
Budżet partycypacyjny jest działaniem innowacyjnym w naszej szkole. Nasza grupa projektowa jest jego inicjatorem i pierwszym realizatorem.
Nasz pomysł spotkał się z dużym uznaniem ze strony uczniów. Mamy nadzieję, że realizacja projektów w ramach budżetu partycypacyjnego będzie stałym punktem w kalendarzu uroczystości i wydarzeń naszej szkoły.
Aneta Lewczuk
Mentor
Informacja zwrotna
07.04.2022 07:18
0
Akceptuję relację dotyczącą organizacji budżetu partycypacyjnego w waszej szkole.
Gratuluję realizacji wyzwania. Czyta się je i ogląda z wielkim zainteresowaniem.
Zainspirował mnie powód realizacji tego wyzwania, bo chcecie aby uczniowie współdecydowali, bo szukacie wspólnych rozwiązań najlepiej odpowiadających społeczności szkolnej.
Przekonaliście mnie, szczepionką ducha samorządności, poczucia współodpowiedzialności i filozofią, że warto.
Zrealizowaliście wyzwanie zgodnie z procedurą przewodnika Szkoły Demokracji, wszyscy mieli możliwość głosowania, na co przeznaczyć kwotę, wiem jak poinformowaliście kolegów o wyzwaniu, poznałam zgłoszone pomysły, przeczytałam i zobaczyłam jak przebiegał proces wybierania pomysłów, dowiedziałam się kto zwyciężył.
To co dla mnie najcenniejsze, to fakt, że do całości działań dołożyliście własnego charakteru i dodaliście wyzwaniu niesamowitego smaku.
Załączone zdjęcia podwajają efekt wrażania.
Z przyjemnością wyróżniam waszą relację.
Pozdrawiam / Aneta Lewczuk