Akcja "Ankieta"

  • WYBITNA RELACJA

Uczenie się i nauczanie: "1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie."

Dodano: 31.03.2022

2

Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania:

Podczas rozmów z uczniami różnych klas, stale pojawiał się temat oceniania. Wielokrotnie słyszeliśmy wtedy głosy, ze część uczniów nie rozumie, za co otrzymała jakąś ocenę, podważa jej zasadność lub uważa, że kryteria oceny są niezrozumiałe. Osoby te w większości nie chciały jednak rozmawiać na ten temat z nauczycielem, obawiając się negatywnych konsekwencji z jego strony. Korzystając z okazji, że działamy w programie "Szkoła Demokracji", postanowiliśmy zbadać skalę problemu. Na spotkaniu uczestników programu wspólnie zastanawialiśmy się, co możemy zrobić. Najbardziej spodobał się nam pomysł przeprowadzenia ankiety. Początkowo zaczęliśmy opracowywać ankietę w wersji papierowej, ale jedna z opiekunek programu, pani Marzena przekonała nas, że jest to czasochłonny, mało ekologiczny i pracochłonny sposób. Zachęciła nas do ankiety w wersji on-line stworzonej w formularzu Google. Tworzenie ankiety w ten sposób jest proste i wygodne, a wyniki nie wymagają żmudnego liczenia, ponieważ zliczają się automatycznie. Ten pomysł bardzo nam się spodobał i zgodziliśmy się wszyscy na niego bez dyskusji. Nie bez znaczenia jest tez fakt, że uczniowie lubią takie interaktywne formy pracy i chętnie z nich korzystają. I tu przydała się praca na informatyce, bo dzięki temu, że czasami słuchamy, nie było problemu ze stworzeniem ankiety. Zajął się tym profesjonalnie nasz kolega Paweł. Pytania, już wcześniej przedyskutowane z uczniami oraz napisane na potrzeby ankiety papierowej przekazaliśmy Pawłowi, który błyskawicznie stworzył formularz.

Poprzez dziennik elektroniczny oraz chodząc po klasach, przekazaliśmy uczniom prośbę o wypełnienie ankiety. Badanie odbywało się przez cały tydzień - czasami na lekcjach informatyki lub na godzinach wychowawczych. Uczniowie byli zadowoleni, że mogą wyjąc telefon i korzystać z niego na lekcji, mamy nadzieję, że tylko do celów ankiety.

Ankieta zawierała 14 pytań zamkniętych oraz 3 otwarte. W ankiecie wzięło udział 54 uczniów.

Wnioski są następujące:

  1. Warto w ciągu roku szkolnego zachęcić uczniów do przypomnienia sobie zasad PSO, gdyż wielu uczniów w ankietach mówiło o tym, że nie pamiętają szczegółów.
  2. Na pytanie: "Czy nauczyciele informują Cię o Twoich mocnych i słabych stronach" , aż 24 osoby odpowiedziały NIE , a tylko 8 - TAK. Warto byłoby zachęcić nauczycieli, aby przez cały rok szkolny a zwłaszcza podczas różnych form sprawdzania wiedzy przekazywali uczniom informacje na temat ich postępów oraz potrzeb.
  3. Uczniowie zauważają, że stosowany system oceniania nie jest dla nich motywujący .Należałoby stworzyć ankietę badającą, jakie sposoby oceniania oprócz standardowych, byłyby dla uczniów motywujące.
  4. Część uczniów chciałaby więcej zadań polegających na pracy w grupie oraz wykonywaniu prezentacji. Z taką prośbą samorząd szkolny zwróci się do nauczycieli.
  5. Wiele głosów w ankiecie jest zadowolonych z obecnej sytuacji, co dobrze świadczy o pracy nauczycieli oraz pokazuje, że głosy uczniów są uwzględniane przy wystawianiu ocen oraz podczas różnych form sprawdzania wiedzy.

O wynikach poinformowaliśmy uczniów oraz nauczycieli poprzez dziennik elektroniczny oraz w formie prezentacji wyświetlanej na telewizorze na głównym korytarzu. Wnioski przekazaliśmy do przewodniczącej samorządu szkolnego. Na najbliższej radzie pedagogicznej zostaną one omówione i postaramy się wpłynąć na nauczycieli, aby wprowadzali je w życie szkoły sukcesywnie i systematycznie.

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?

W realizacje tego projektu zaangażowani byli uczniowie działający w projekcie "Szkoła Demokracji" - 6 osób wraz z opiekunami oraz pozostali uczniowie, którzy wypełnili ankietę. Ważną rolę odegrali nauczyciele, którzy motywowali uczniów do udziału w badaniu.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?

Najtrudniejsze było motywowanie uczniów do udziału w ankiecie. wielu z nich nie chciało tego zrobić, mimo iż byli zapewniani o pełnej anonimowości badania.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?

Sukcesem był fakt, iż uczniowie chcieli wziąć udział w ankiecie. Cieszymy się również, że tak łatwo było nam stworzyć ankietę, dzięki której uzyskaliśmy dużo istotnych informacji. Największym jednak sukcesem będzie fakt, że nauczyciele wdrożą nowe ustalenia. uczniowie naszej szkoły poczują wtedy, że mają wpływ na funkcjonowanie naszej szkoły.

Inne pliki związane z realizacją wyzwania
Linki związane z realizacją wyzwania:
https://docs.google.com/forms/d/1lwkErbt9qFYg7GBx_15I0v3NFRZLv2TKAnQ3rMQgT5g/edit?usp=sharing

Podobało Ci się

Komentarze

Informacja zwrotna
01.04.2022 15:33

Drogi Zespole,
realizując trzecie wyzwanie, wykonaliście trudną, ale bardzo potrzebną pracę. Zbadanie funkcjonowania systemu oceniania szkolnego jest wymagającym przedsięwzięciem. Widzę, że przygotowaliście się do tego wyzwania solidnie. Samo przygotowanie ankiety jest dość złożonym procesem. Mam nadzieję, ze korzystaliście z materiałów umieszczonych na platformie Szkoły Demokracji. Dobrze, ze wybraliście wersję online z formularzem Google – zapewniło Wam to większą frekwencję.
Wypowiedzi na temat oceniania to złożona sprawa, ponieważ jest to temat delikatny, wrażliwy i drażliwy zarazem, a także stresujący (pisaliście, że niektórzy uczniowie obawiali się być rozpoznanymi). Niemniej jednak uzyskaliście ciekawe odpowiedzi i wnioski. Wcale się nie dziwię, że uczniowie potrzebują pracy w grupie (tak łatwiej i szybciej się uczymy), przypominania o kryteriach oceniania (powinni się z nimi stykać często i w odniesieniu do różnych zadań ), czy informowania ich o mocnych stronach. To, że system oceniania ich nie motywuje to ważna informacja i dobrze, że te wnioski zostaną przedstawione na radzie pedagogicznej.
Waszym sukcesem na pewno będzie fakt, gdy nauczyciele wezmą je pod uwagę (myślę, że mają dostęp do wyników, które umieściliście jako załączniki). Sądzę, że dobrze by było, aby Wasz Zespól porozmawiał na ten temat z Dyrekcją szkoły i podkreślił, że dalsze działania dotyczące zmian w systemie oceniania są dla Was bardzo ważne.
Jestem pełna uznania dla Waszych działań i konsekwencji, z jaką realizowaliście to trudne wyzwanie. Postanowiłam relację wyróżnić i docenić.
Pozdrawiam serdecznie
Lidia Pasich

Informacja zwrotna
13.04.2022 13:50

Drogi Zespole,
widzę, że uzupełniliście relację o dodatkowy dokument.
Bardzo się cieszę i pozdrawiam . Wykonaliście pracę n amedal - 4 wyzwania to duże osiągniecie.
Moc serdeczności
Lidia Pasich